1 ROIS 06 : 1 à 38 *** + 1 KINGS 06 : 1 to 38 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

12/01/2017 13:15

1 ROIS  06 : 1 à 38 *** +
 

1 ¶  Ce fut la quatre cent quatre-vingtième année après la sortie des enfants d’Israël du pays d’Égypte que Salomon bâtit la maison à l’Éternel, la quatrième année de son règne sur Israël, au mois de Ziv, qui est le second mois.

 

6:1-38

Voir #2Ch 3:1-17 ; #2Ch 7:15-22.

quatre cent quatre-vingtième année. C’est 480 ans après la sortie d’Égypte que Salomon commença à construire le temple en en posant les fondations (v. #1R 6:37). Ce chiffre est à prendre au sens littéral, comme toutes les durées indiquées dans les Rois. L’interprétation littérale correspond aussi à la déclaration de Jephthé en #Jug 11:26.

la quatrième année. C’est-à-dire en 966 av. J.-C., ce qui situe l’exode en 1445 av. J.-C.

 

2  La maison que le roi Salomon bâtit à l’Éternel avait soixante coudées de longueur, vingt de largeur, et trente de hauteur.

 

coudées. La « coudée » faisait normalement environ 45 cm, ce qui donne donc, pour les dimensions du temple, 27 m de long sur 9 m de large et 13,5 m de haut. Cependant, #2Ch 3:3 semble impliquer l’utilisation de la coudée royale, plus longue (environ 53 cm). Dans ce cas-là, le temple avait 32 m de long sur 10,5 m de large et 16 m de haut. Les dimensions du temple semblent donc correspondre au double de celles du tabernacle (voir #Ex 26:15-30 ; #Ex 36:20-34).

 

3  Le portique devant le temple de la maison avait vingt coudées de longueur répondant à la largeur de la maison, et dix coudées de profondeur sur la face de la maison.

 

portique. C’était un porche d’environ 4,5 m de long, situé devant le bâtiment du temple proprement dit.

 

4  Le roi fit à la maison des fenêtres solidement grillées.

 

fenêtres. Placées en hauteur, du côté intérieur du mur du temple, ces ouvertures étaient dotées de treillis ou volets qui pouvaient être ouverts, fermés ou partiellement ouverts. Elles permettaient à la vapeur dégagée par les lampes et à la fumée des parfums de s’échapper, tout en laissant passer la lumière du jour.

 

5  Il bâtit contre le mur de la maison des étages circulaires, qui entouraient les murs de la maison, le temple et le sanctuaire ; et il fit des chambres latérales tout autour.

 

chambres. Outre le portique, un autre édifice entourait le bâtiment principal. Dans les pièces qu’il contenait, on pouvait loger le personnel du temple et ranger les ustensiles ainsi que le trésor (cf. #1R 7:51).

 

6  L’étage inférieur était large de cinq coudées, celui du milieu de six coudées, et le troisième de sept coudées ; car il ménagea des retraites à la maison tout autour en dehors, afin que la charpente n’entrât pas dans les murs de la maison.

 

inférieur …  milieu …  troisième. Cette structure adjacente au temple comptait trois étages, chacun plus large d’une coudée que celui du dessous. Au lieu d’être insérées dans les murs du temple, les poutres supportant les étages s’appuyaient sur les corniches encastrées dans ces murs.

 

7  Lorsqu’on bâtit la maison, on se servit de pierres toutes taillées, et ni marteau, ni hache, ni aucun instrument de fer, ne furent entendus dans la maison pendant qu’on la construisait.

 

pierres toutes taillées. L’emploi de matériaux déjà coupés et préparés, transportés par charrette, accéléra la construction du temple. De plus, il entraînait un calme relatif qui était en harmonie avec le caractère sacré de l’entreprise.

 

8  L’entrée des chambres de l’étage inférieur était au côté droit de la maison ; on montait à l’étage du milieu par un escalier tournant, et de l’étage du milieu au troisième.

 

L’entrée …  escalier. L’entrée des pièces latérales se trouvait au sud, probablement au centre. L’accès aux deuxième et troisième étages se faisait au moyen d’un escalier en colimaçon.

 

9  Après avoir achevé de bâtir la maison, Salomon la couvrit de planches et de poutres de cèdre.

10  Il donna cinq coudées de hauteur à chacun des étages qui entouraient toute la maison, et il les lia à la maison par des bois de cèdre.

11 ¶  L’Éternel adressa la parole à Salomon, et lui dit:

 

6:11-13

Pendant la construction du temple, le Seigneur s’adressa à Salomon, sans doute par l’intermédiaire d’un prophète, et lui répéta que l’accomplissement de sa promesse à David dépendait de l’obéissance dont il ferait preuve (cf. #1R 2:3-4 ; #1R 3:14 ; #1R 9:4-8). L’emploi des mêmes mots «  j’habiterai au milieu des enfants d’Israël » - au v. 13 et en #Ex 29:45 signifiait que le temple de Salomon succédait légitimement au tabernacle. L’Éternel avertit toutefois Israël et son roi que ce n’était pas ce bâtiment qui garantissait sa présence, mais leur obéissance constante à ses commandements.

 

12  (6-11) Tu bâtis cette maison ! (6-12) Si tu marches selon mes lois, si tu pratiques mes ordonnances, si tu observes et suis tous mes commandements, j’accomplirai à ton égard la promesse que j’ai faite à David, ton père,

13  j’habiterai au milieu des enfants d’Israël, et je n’abandonnerai point mon peuple d’Israël.

14  Après avoir achevé de bâtir la maison,

15 ¶  Salomon en revêtit intérieurement les murs de planches de cèdre, depuis le sol jusqu’au plafond ; il revêtit ainsi de bois l’intérieur, et il couvrit le sol de la maison de planches de cyprès.

16  Il revêtit de planches de cèdre les vingt coudées du fond de la maison, depuis le sol jusqu’au haut des murs, et il réserva cet espace pour en faire le sanctuaire, le lieu très saint.

 

le lieu très saint. Ce sanctuaire intérieur, séparé du lieu saint par des planches de cèdre, était un cube parfait d’environ 10 m de côté (v. #1R 6:20) et l’endroit le plus sacré du temple. Sa description détaillée figure aux vv. #1R 6:19-28. Le tabernacle avait, lui aussi, un « lieu très saint » (#Ex 26:33-34).

 

17  Les quarante coudées sur le devant formaient la maison, c’est-à-dire le temple.

 

la maison …  le temple. C’est-à-dire le lieu saint, qui jouxtait le lieu très saint. Mesurant environ 20 m de long sur 10 m de large et 15 m de haut, il contenait l’autel des parfums, la table en or destinée à accueillir les pains de proposition et les chandeliers en or (#1R 7:48-49).

 

18  Le bois de cèdre à l’intérieur de la maison offrait des sculptures de coloquintes et de fleurs épanouies ; tout était de cèdre, on ne voyait aucune pierre.

19  Salomon établit le sanctuaire intérieurement au milieu de la maison, pour y placer l’arche de l’alliance de l’Éternel.

l’arche de l’alliance. L’arche était constituée d’un coffre rectangulaire en bois d’acacia. Elle avait été construite au Sinaï par Betsaleel, suivant le modèle donné à Moïse (#Ex 25:10-22 ; #Ex 37:1-9), et contenait les deux tables avec les dix commandements (#Ex 25:16, #Ex 25:21 ; #Ex 40:20 ; #De 10:1-5). C’était l’endroit, dans le « sanctuaire intérieur » ou lieu très saint, où l’Éternel manifestait sa présence auprès d’Israël (#Ex 25:22).

 

20  Le sanctuaire avait vingt coudées de longueur, vingt coudées de largeur, et vingt coudées de hauteur. Salomon le couvrit d’or pur. Il fit devant le sanctuaire un autel de bois de cèdre et le couvrit d’or.

 

le couvrit d’or pur. Cf. vv. #1R 6:21-22, #1R 6:28, #1R 6:30, #1R 6:32, #1R 6:35. L’or fut battu en fines feuilles, puis martelé de façon à s’adapter aux magnifiques bois sculptés (vv. #1R 6:18, #1R 6:29), avant d’être posé sur toutes les surfaces du temple, du lieu saint et du lieu très saint, afin que ni le bois ni la pierre ne soient visibles (v. #1R 6:22).

 

21  Il couvrit d’or pur l’intérieur de la maison, et il fit passer le voile dans des chaînettes d’or devant le sanctuaire, qu’il couvrit d’or.

22  Il couvrit d’or toute la maison, la maison tout entière, et il couvrit d’or tout l’autel qui était devant le sanctuaire.

23  Il fit dans le sanctuaire deux chérubins de bois d’olivier sauvage, ayant dix coudées de hauteur.

 

chérubins. Ces deux créatures ailées, sculptées avec des visages humains recouverts d’or (cf. #Ge 3:24 ; #Ez 41:18-19), se dressaient à l’instar de gardes de chaque côté de l’arche (voir #2Ch 3:10-13 ; #2Ch 8:6-7), dans le lieu très saint. Il ne faut pas les confondre avec les chérubins qui se trouvaient sur le propitiatoire (voir #Ex 25:17-22). Les chérubins représentaient des êtres angéliques, gardiens de la présence de Dieu. Ils mesuraient environ 5 m de haut, et 5 m séparaient l’extrémité d’une aile de celle de l’autre aile (vv. #1R 6:24-26).

 

24  Chacune des deux ailes de l’un des chérubins avait cinq coudées, ce qui faisait dix coudées de l’extrémité d’une de ses ailes à l’extrémité de l’autre.

25  Le second chérubin avait aussi dix coudées. La mesure et la forme étaient les mêmes pour les deux chérubins.

26  La hauteur de chacun des deux chérubins était de dix coudées.

27  Salomon plaça les chérubins au milieu de la maison, dans l’intérieur. Leurs ailes étaient déployées : l’aile du premier touchait à l’un des murs, et l’aile du second touchait à l’autre mur ; et leurs autres ailes se rencontraient par l’extrémité au milieu de la maison.

28  Salomon couvrit d’or les chérubins.

29  Il fit sculpter sur tout le pourtour des murs de la maison, à l’intérieur et à l’extérieur, des chérubins, des palmes et des fleurs épanouies.

 

palmes. Image rappelant le jardin d’Éden en #Ge 2: le palmier représentait l’arbre de la vie.

 

30  Il couvrit d’or le sol de la maison, à l’intérieur et à l’extérieur.

 

31  Il fit à l’entrée du sanctuaire une porte à deux battants, de bois d’olivier sauvage ; l’encadrement avec les poteaux équivalait à un cinquième du mur.

 

6:31-35

Grâce à ces deux battants de porte, il y avait une séparation pleine de magnificence entre le parvis intérieur du temple (v. #1R 6:36) et le lieu saint, tout comme entre le lieu saint et le lieu très saint.

 

32  Les deux battants étaient de bois d’olivier sauvage. Il y fit sculpter des chérubins, des palmes et des fleurs épanouies, et il les couvrit d’or ; il étendit aussi l’or sur les chérubins et sur les palmes.

33  Il fit de même, pour la porte du temple, des poteaux de bois d’olivier sauvage, ayant le quart de la dimension du mur,

34  (6-33) et deux battants de bois de cyprès ; (6-34) chacun des battants était formé de deux planches brisées.

35  Il y fit sculpter des chérubins, des palmes et des fleurs épanouies, et il les couvrit d’or, qu’il étendit sur la sculpture.

36  Il bâtit le parvis intérieur de trois rangées de pierres de taille et d’une rangée de poutres de cèdre.

 

le parvis intérieur. Cet espace clos mais non couvert, aussi appelé « parvis des sacrificateurs » (#2Ch 4:9) ou « parvis supérieur » (#Jér 36:10), faisait le tour du temple. Du bois séparait chacune des trois couches de pierres qui formaient son enceinte. Le long de la Méditerranée, il était courant d’alterner le bois et la maçonnerie dans la construction.

 

37  La quatrième année, au mois de Ziv, les fondements de la maison de l’Éternel furent posés ;

 

quatrième année …  Ziv. Cf. v. #1R 6:1.

 

38  et la onzième année, au mois de Bul, qui est le huitième mois, la maison fut achevée dans toutes ses parties et telle qu’elle devait être. Salomon la construisit dans l’espace de sept ans.

 

sept ans. Le temple fut achevé en sept ans et six mois, la onzième année du règne de Salomon (959 av. J.-C.), le huitième mois (cf. #1R 6:38). Sa dédicace n’intervint que le septième mois (#2Ch 5:3), c’est-à-dire onze mois plus tard, de façon à coïncider avec la fête des tabernacles. Pourquoi une telle attention accordée au temple dans l’A.T.?

1° Il était le centre du culte et, de génération en génération, appelait le peuple à des croyances justes.

2° Il était le symbole de la présence de Dieu au milieu de son peuple.

3° Il était le symbole du pardon, ce qui rappelait au peuple à la fois la gravité du péché et la grâce divine.

4° Son système sacrificiel préparait le peuple à la venue du véritable « Agneau de Dieu », Jésus-Christ, qui ôterait le péché du monde.

5° C’était un lieu de prière. Cf. #2Ch 7:12-17.

 

 

1 KINGS  06 : 1 to 38 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ And it came to pass in the four hundred and eightieth year after the coming of the children of Israel out of the land of Egypt, that Solomon built the house unto the LORD in the fourth year of his reign over Israel in the month of Ziv, which is The second month.

 

6: 1-38

See # 2Ch 3: 1-17; # 2Ch 7: 15-22.

Four hundred and eightieth year. It was 480 years after the departure of Egypt that Solomon began to build the temple by laying the foundations (see # 1R 6:37). This figure is to be taken in the literal sense, as all the durations indicated in the Kings. The literal interpretation also corresponds to the statement of Jephthah in #Jug 11:26.

The fourth year. That is, in 966 BC. AD, which places the exodus in 1445 BC. J.-C.

 

2 The house which king Solomon built unto the LORD was threescore cubits in length, twenty in breadth, and thirty in height.

 

Angled. The "cubit" was normally about 45 cm, which gives, for the dimensions of the temple, 27 m long by 9 m wide and 13,5 m high. However, # 2Ch 3: 3 seems to involve the use of the royal elbow, longer (about 53 cm). In this case, the temple was 32 m long by 10.5 m wide and 16 m high. The dimensions of the temple thus seem to correspond to twice those of the tabernacle (see #Ex 26: 15-30; #Ex 36: 20-34).

 

3 The porch before the temple of the house was twenty cubits in length, according to the breadth of the house, and ten cubits deep on the face of the house.

 

Portico. It was a 4.5 m long porch, located in front of the temple building itself.

 

4 The king made firmly roasted windows in the house.

 

Windows. Placed on the inside of the temple wall, these openings were equipped with lattices or shutters that could be opened, closed or partially opened. They allowed the vapor emitted by the lamps and the smoke of the perfumes to escape, while allowing the daylight to pass.

 

5 He built against the wall of the house circular floors, which surrounded the walls of the house, the temple and the sanctuary; And he made side chambers round about.

 

bedrooms. Besides the portico, another building surrounded the main building. In the rooms it was possible to house the staff of the temple and put away the utensils and the treasure (see # 1R 7:51).

 

6 The lower storey was five cubits wide, and the middle one six cubits, and the third seven cubits. For he kept retreats at home all around, so that the carpenter would not enter the walls of the house.

 

Lower ... middle ... third. This structure adjoining the temple consisted of three floors, each wider one cubit than the one below. Instead of being inserted into the walls of the temple, the beams supporting the floors leaned against the cornices embedded in these walls.

 

7 When they built the house, they made use of the hewn stones, and neither a hammer nor an ax, nor any iron tool, were heard in the house while it was being built.

 

Stones all cut. The use of materials already cut and prepared, transported by cart, accelerated the construction of the temple. Moreover, it brought about a relative calm which was in harmony with the sanctity of the enterprise.

 

8 The entrance of the rooms on the lower floor was on the right side of the house; We ascended to the middle floor by a turning staircase, and from the middle stage to the third.

 

The entrance ... stairs. The entrance to the side rooms was to the south, probably in the center. Access to the second and third floors was via a spiral staircase.

 

9 And when he had finished building the house, Solomon covered it with boards and cedar beams.

10 He gave five cubits in height to each of the floors that surrounded the whole house, and bound them to the house with cedar wood.

11 And the LORD spake unto Solomon, and said unto him,

 

6: 11-13

During the construction of the temple, the Lord addressed Solomon, probably through a prophet, and repeated to him that the fulfillment of his promise to David depended on obedience (cf. # 1R 2: 3-4; # 1R 3:14; # 1R 9: 4-8). The use of the same words "I will dwell among the children of Israel" - v. 13 and in #Ex 29:45 meant that the temple of Solomon was lawfully succeeded to the tabernacle. The Lord, however, warned Israel and his king that it was not this building that secured his presence, but their constant obedience to his commandments.

 

12 (6-11) You build this house! (6-12) If you walk in my statutes, if you practice my ordinances, if you observe and follow all my commandments, I will fulfill the promise I made to David your father,

13 I will dwell among the children of Israel, and will not forsake my people Israel.

14 After having finished building the house,

15 And Solomon put on them the walls of cedar boards, from the ground to the ceiling; He put the wood on the inside, and covered the floor of the house with cypress planks.

16 And he put on the slabs of cedar the twenty cubits from the end of the house, from the ground to the top of the wall, and he set aside this place to make it a holy place.

 

The most holy place. This inner sanctuary, separated from the holy place by cedar planks, was a perfect cube about 10 m (see # 1R 6:20) and the most sacred place of the temple. Its detailed description is given in vv. # 1R 6: 19-28. The tabernacle also had a "very holy place" (#Ex 26: 33-34).

 

17 The forty cubits on the front formed the house, that is, the temple.

 

The house ... the temple. That is to say, the holy place, which adjoined the most holy place. Measuring about 20 m long by 10 m wide and 15 m high, it contained the altar of perfumes, the gold table intended to accommodate proposal loaves and gold candlesticks (# 1R 7: 48-49) .

 

18 The cedar wood inside the house offered sculptures of coloquintes and blossoming flowers; All was of cedar, no stone was seen.

19 Solomon set up the sanctuary in the midst of the house, to place therein the ark of the covenant of the LORD.

The ark of the covenant. The arch consisted of a rectangular chest of acacia wood. It had been built at Sinai by Betsaleel, following the pattern given to Moses (#Ex 25: 10-22; #Ex 37: 1-9), and contained the two tables with the Ten Commandments (#Ex 25:16, Ex 25:21; #Ex 40:20; #De 10: 1-5). It was the place, in the "inner sanctuary" where the Lord manifested His presence with Israel (#Ex 25:22).

 

20 The sanctuary was twenty cubits in length, twenty cubits in breadth, and twenty cubits in height. Solomon covered it with pure gold. He made an altar of cedar wood before the sanctuary and covered it with gold.

 

Covered it with pure gold. See vv. # 1R 6: 21-22, # 1R 6:28, # 1R 6:30, # 1R 6:32, # 1R 6:35. Gold was beaten in thin sheets, then hammered to fit the beautiful carved wood (vv # 1R 6:18, # 1R 6:29), before being placed on all the surfaces of the temple, Holy and holy place, that neither wood nor stone may be seen (v. # 1R 6:22).

 

21 And he covered the whole house with gold, and put the veil in chains of gold before the sanctuary, which he covered with gold.

22 And he covered the whole house with the whole house, and covered the whole altar which was before the sanctuary with gold.

23 And he made in the sanctuary two cherubs of wild olive wood, ten cubits high.

 

Cherubs. These two winged creatures, carved with human faces covered with gold (see # 3:24, #Ez 41: 18-19), stood like guards on either side of the ark (see # 2Ch 3: 10-13; # 2Ch 8: 6-7), in the most holy place. They should not be confounded with the cherubim who were on the mercy seat (see #Ex 25: 17-22). The cherubim represented angelic beings, guardians of the presence of God. They were about 5 m high, and 5 m separated the end of one wing from that of the other wing (see # 1R 6: 24-26).

 

24 Each of the two wings of one of the cherubim had five cubits, making ten cubits from the end of one of its wings at the end of the other.

25 And the second cherub was ten cubits. The measure and form were the same for the two cherubim.

26 The height of each of the two cherubim was ten cubits.

27 And Solomon set the cherubim in the midst of the house in the interior. Their wings were unfurled; the wing of the former touched one of the walls, and the wing of the second touched the other wall; And their other wings met by the end in the middle of the house.

28 And Solomon covered the cherubim with gold.

29 He made carved cherubim, palm trees, and flowers blooming around the walls of the house, inside and outside.

 

Palms. Image recalling the Garden of Eden in # 2: the palm tree was the tree of life.

 

30 He covered the floor of the house with gold, both inside and outside.

 

31 And he made at the entrance of the sanctuary a door with two leaves, of wild olive wood; The framing with the posts was one-fifth of the wall.

 

6: 31-35

Thanks to these two door leaves, there was a splendid separation between the inner court of the temple (see # 1R 6:36) and the holy place, as well as between the holy place and the most holy place.

 

32 The two sides were of wild olive wood. He made there carved cherubim, palms and blooming flowers, and covered them with gold; He also spread gold on the cherubim and on the palm leaves.

33 And he made for the door of the temple posts of wild olive wood, one fourth of the size of the wall,

34 (6-33) and two leaves of cypress wood; (6-34) each of the wings was formed of two broken boards.

35 And he made cherubim, and palm trees, and flowers thereof, and covered them with gold, and stretched it upon the carving.

36 He built the inner court of three rows of hewn stones and a row of cedar beams.

 

The inner court. This enclosed but uncovered space, also called "the court of the priests" (# 2Ch 4: 9) or "upper court" (# 36:10), was around the temple. Wood separated each of the three layers of stones that formed its enclosure. Along the Mediterranean, it was common to alternate wood and masonry in construction.

 

37 In the fourth year, in the month of Ziv, the foundations of the house of the LORD were laid;

 

Fourth year ... Ziv. Cf. # 1R 6: 1.

 

38 And in the eleventh year, in the month of Bul, which is the eighth month, the house was finished in all its parts and as it should be. Solomon built it in the space of seven years.

 

seven years. The temple was completed in seven years and six months, the eleventh year of the reign of Solomon (959 BC), the eighth month (cf # 1R 6:38). His dedication only intervened in the seventh month (# 2Ch 5: 3), that is, eleven months later, so as to coincide with the feast of tabernacles. Why such attention given to the temple in the A.T.?

(1) He was the center of worship and, from generation to generation, called the people to righteous beliefs.

(2) He was the symbol of the presence of God in the midst of his people.

3. He was the symbol of forgiveness, which reminded the people both of the gravity of sin and of divine grace.

4. His sacrificial system prepared the people for the coming of the true "Lamb of God," Jesus Christ, who would take away the sin of the world.

5. It was a place of prayer. See # 2Ch 7: 12-17.

http://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

APOCALYPSE OR REVELATION 1: 1 à 20

01/01/2017 23:57
Sujet de ce livre  - Adresse et salutation  - La venue du Christ  - Jésus-Christ se révèle à Jean et Lui ordonne d'écrire aux pasteurs des sept Eglises d'Asie   Apocalypse 1 : 1-20***Revelation 1 : 1-20 1:1 Révélation de Jésus-Christ, qu'il a reçue de...
01/12/2016 00:01
PAROLES DE JÉSUS-CHRIST  EN ROUGES   Apocalypse 1 : 1 À 20 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR   1 ¶  Révélation de Jésus-Christ, que Dieu lui a donnée pour montrer à ses serviteurs les choses qui doivent arriver bientôt, et qu’il a fait connaître, par l’envoi de son ange, à son...
09/08/2013 11:56
BIBLE AUDIO FRANÇAIS OU ANGLAIS FRENCH OR ENGLISH AUDIO BIBLE www.enseignemoi.com/bible/audio/
Objets: 1 - 3 Sur 3

Contact