ACTES 02 : 1 À 24 *** + ACTS 02 : 1 à 24 + NOTES : JOHN MACARTHUR

18/08/2015 19:04

ACTES 02 : 1 À 24 *** +

1 ¶  Le jour de la Pentecôte, ils étaient tous ensemble dans le même lieu.

jour de la Pentecôte. Le mot « Pentecôte » signifie « cinquantième » et désigne la fête des semaines (#Ex 34:22-23) ou de la moisson (#Lé 23: 16) qui était célébrée cinquante jours après la Pâque, en mai ou juin (#Lé 23:15-22). Elle faisait partie des trois fêtes annuelles pour lesquelles tout le peuple devait se rassembler à Jérusalem. La célébration de la Pentecôte comportait l’offrande des prémices de la moisson (#Lé 23: 20). La venue du Saint-Esprit ce jour-là le présente comme correspondant aux prémices de l’héritage du croyant (cf. #2Co 5:5 ; #Ep 1:11, #Ep 1:14). Les personnes ajoutées à l’Église à cette occasion étaient aussi les prémices de la grande moisson qui comprend tous les croyants sauvés depuis lors.

dans le même lieu. C’est-à-dire la chambre haute mentionnée en #Ac 1:13.

2  Tout à coup il vint du ciel un bruit comme celui d’un vent impétueux, et il remplit toute la maison où ils étaient assis.

un bruit comme celui d’un vent impétueux. Cette comparaison de Luc décrit l’action de Dieu lorsqu’il envoya le Saint-Esprit. Le vent symbolise souvent l’Esprit dans l’Écriture (cf. #Ez 37:9-10 ; #Jn 3:8).

 Les ministères du Saint-Esprit :

Baptise #1Co 12:13

Appelle au ministère #Ac 13:2-4

Transmet la révélation divine #2S 23: 2 ; #Né 9:30 ; #Za 7:12 ; #Jn 14: 17

Donne la puissance #Ex 31:2-3 ; #Jug 13: 25 ; #Ac 1:8

Remplit #Lu 4:1 ; #Ac 2:4 ; #Ep 5:18

Fournit une garantie #2Co 1:22 ; #2Co 5:5 ; #Ep 1:14

Garde #2Ti 1:14

Aide #Jn 14:16, #Jn 14: 26 ; #Jn 15: 26 ; #Jn 16: 7

Illumine #1Co 2:10-13

Demeure #Ro 8:9-11 ; #1Co 3:16 ; #1Co 6:19

Intercède #Ro 8:26-27

Produit du fruit #Ga 5:22-23

Construit un caractère spirituel #Ga 5:16, #Ga 5:18, #Ga 5:25

Régénère #Jn 3:5-6, #Jn 3:8

Convainc de péché #Jn 16:8-10 ; #Ac 7:51

Sanctifie  #Ro 15: 16 ; #1Co 6:11 ; #2Th 2:13

Scelle #2Co 1:22 ; #Ep 1:14 ; #Ep 4:30

Choisit les responsables #Ac 20: 28

Est source de communion #2Co 13: 14 ; #Ph 2:1

Est source de liberté #2Co 3:17-18

Est source de puissance #Ep 3:16

Est source d’unité #Ep 4:3-4

Est source de dons spirituels #1Co 12:4-11

Enseigne #Jn 14: 26 ; #Ac 15: 28 ; #1Jn 2:20, #1Jn 2:27

3  Des langues, semblables à des langues de feu, leur apparurent, séparées les unes des autres, et se posèrent sur chacun d’eux.

Les disciples n’auraient pas pu saisir toute la portée de l’événement qu’ils étaient en train de vivre  la venue du Saint-Esprit - sans un phénomène visible, ordonné par le Seigneur, qui en représentait la réalité intérieure.

langues de feu. Tout comme le bruit du vent, qui n’était qu’un symbole, ces langues n’étaient pas littéralement des flammes, mais plutôt des signes surnaturels semblables à un feu qui confirmaient que Dieu avait envoyé le Saint-Esprit sur chaque croyant. Dans l’Écriture, le feu est souvent le signe de la présence de Dieu (cf. #Ex 3:2-6). L’usage par Dieu de cette apparition sous forme de flammes est parallèle à son envoi d’une colombe lors du baptême de Jésus (#Mt 3:11 ; #Lu 3:16).

4  Et ils furent tous remplis du Saint-Esprit, et se mirent à parler en d’autres langues, selon que l’Esprit leur donnait de s’exprimer.

tous. Les apôtres et les 120. Cf. #Joe 2:28-32.

remplis du Saint-Esprit. Contrairement au baptême de l’Esprit, qui est un acte unique par lequel Dieu inclut les croyants dans son corps, la plénitude de l’Esprit correspond à une réalité renouvelable. Elle se traduit par un comportement dirigé par le Saint-Esprit. Dieu invite les croyants à maintenir cette réalité en eux. Pierre et d’autres croyants présents lors de l’épisode d’#Ac 2 furent de nouveau remplis de l’Esprit (voir pour explications #Ac 4:8,31 ; #Ac  6:5 ; #Ac 7:55) et purent proclamer la Parole de Dieu avec assurance. La plénitude de l’Esprit ne donne pas uniquement de l’assurance dans la prédication, elle a un impact sur tous les domaines de la vie (cf. #Ep 5:19-33).

en d’autres langues. Des langues connues et non des paroles extatiques. Ces langues que l’Esprit donna étaient un signe de jugement en raison de l’incrédulité d’Israël. Elles marquaient aussi l’ouverture du royaume de Dieu à toutes les nations, tout en soulignant le passage d’Israël à l’Église. Le parler en langues n’est mentionné qu’à deux autres reprises dans les Actes (#Ac 10:46 ; #Ac 19: 6).

5 ¶  Or, il y avait en séjour à Jérusalem des Juifs, hommes pieux, de toutes les nations qui sont sous le ciel.

Juifs, hommes pieux. Il s’agissait d’hommes qui faisaient un pèlerinage pour célébrer la Pentecôte à Jérusalem, conformément au calendrier religieux juif.

6  Au bruit qui eut lieu, la multitude accourut, et elle fut confondue parce que chacun les entendait parler dans sa propre langue.

bruit. Celui du vent impétueux (v. #Ac 2:2), et non le brouhaha des diverses langues.

parler dans sa propre langue. Comme les croyants parlaient, les pèlerins dans la foule pouvaient reconnaître la langue ou le dialecte de leurs pays respectifs.

7  Ils étaient tous dans l’étonnement et la surprise, et ils se disaient les uns aux autres : Voici, ces gens qui parlent ne sont-ils pas tous Galiléens ?

Galiléens. C’est-à-dire habitants d’une région essentiellement rurale, située autour de la mer de Galilée, au nord d’Israël. Ils passaient pour des gens simples et sans instruction aux yeux des Juifs de Judée, la partie méridionale du pays. En outre, ils parlaient avec un fort accent régional. Les Judéens étaient tout étonnés d’entendre des Galiléens parler tant de langues différentes.

8  Et comment les entendons-nous dans notre propre langue à chacun, dans notre langue maternelle ?

9  Parthes, Mèdes, Élamites, ceux qui habitent la Mésopotamie, la Judée, la Cappadoce, le Pont, l’Asie,

Parthes. Ils vivaient sur le territoire de l’Iran actuel.

Mèdes. Au temps de Daniel, ils régnaient aux côtés des Perses, mais s’étaient installés en Parthie.

Élamites. Ce peuple provenait de la région située au sud-ouest de l’Empire parthe.

Mésopotamie. Littéralement « milieu des fleuves » (le Tigre et l’Euphrate). De nombreux Juifs, descendants des exilés qui n’étaient pas retournés en Israël (cf. #2Ch 36:22-23), habitaient dans cette contrée.

Judée. Toute la région soumise autrefois à David et à Salomon, y compris la Syrie.

2:9-10

la Cappadoce, le Pont, l’Asie, la Phrygie, la Pamphylie. Régions d’Asie Mineure, sur le territoire de la Turquie actuelle.

2:9-11 La liste des différents pays et des groupes ethniques prouve, une fois de plus, qu’il s’agissait de langues humaines parfaitement connues.

10  la Phrygie, la Pamphylie, l’Égypte, le territoire de la Libye voisine de Cyrène, et ceux qui sont venus de Rome, Juifs et prosélytes,

Égypte. De nombreux Juifs y habitaient, en particulier dans la ville d’Alexandrie. À l’époque, sa superficie était à peu près identique à celle d’aujourd’hui.

la Libye voisine de Cyrène. Deux régions situées à l’ouest de l’Égypte, le long de la côte nord de l’Afrique.

Rome. La capitale de l’Empire comprenait une population juive importante depuis le IIe siècle av. J.-C.

prosélytes. Des non-Juifs convertis au judaïsme. Les Juifs de Rome étaient particulièrement actifs dans la recherche de nouveaux convertis.

11  Crétois et Arabes, comment les entendons-nous parler dans nos langues des merveilles de Dieu ?

Crétois. Les habitants de l’île de Crète, au large de la côte sud de la Grèce.

Arabes. Les Juifs qui habitaient au sud de Damas parmi les Arabes nabatéens (cf. #Ga 1:17).

des merveilles de Dieu. Les chrétiens citaient l’A.T. pour témoigner de ce que Dieu avait accompli pour son peuple (cf. #Ex 15: 11 ; #Ps 40:6 ; #Ps 77:12 ; #Ps 96:3 ; #Ps 107:21). De telles louanges s’entendaient fréquemment à Jérusalem à l’époque des fêtes.

12  Ils étaient tous dans l’étonnement, et, ne sachant que penser, ils se disaient les uns aux autres : Que veut dire ceci ?

13  Mais d’autres se moquaient, et disaient : Ils sont pleins de vin doux.

vin doux. Une boisson qui pouvait rendre ivre.

14 ¶  Alors Pierre, se présentant avec les onze, éleva la voix, et leur parla en ces termes : Hommes Juifs, et vous tous qui séjournez à Jérusalem, sachez ceci, et prêtez l’oreille à mes paroles !

avec les onze. Matthias, qui venait d’être désigné apôtre en remplacement de Judas Iscariot, en faisait partie.

2:14-40 Après la venue du Saint-Esprit, le premier événement majeur dans l’histoire de l’Église fut le sermon de Pierre, qui déclencha la conversion de 3000 personnes et établit l’Église (vv. #Ac 2:41-47).

15  Ces gens ne sont pas ivres, comme vous le supposez, car c’est la troisième heure du jour.

la troisième heure. C’est-à-dire 9 heures du matin, selon la manière juive de calculer le temps (depuis le lever du soleil).

16  Mais c’est ici ce qui a été dit par le prophète Joël:

2:16-21 La prophétie de Joël ne sera pas tout à fait accomplie avant l’instauration du millénium. Cependant, en employant cette expression, Pierre montrait que la Pentecôte était un pré accomplissement, un avant-goût de ce qui arrivera lors du règne millénaire, lorsque l’Esprit sera déversé sur toute chair (cf. #Ac 10:45).

17  Dans les derniers jours, dit Dieu, je répandrai de mon Esprit sur toute chair ; Vos fils et vos filles prophétiseront, Vos jeunes gens auront des visions, Et vos vieillards auront des songes.

derniers jours. Cette expression renvoie à l’époque présente de l’histoire de la rédemption, qui dure depuis la première venue de Christ (#Hé 1:2 ; #1Pi 1:20 ; #1Jn 2:18) jusqu’à son retour.

toute chair. Cette expression indique que tous les hommes recevront le Saint-Esprit, puisque tous ceux qui entreront dans le millénium bénéficieront de la rédemption (cf. #Mt 24:29-25:46 ; #Ap 20:4-6).

visions …  songes. Les songes (#Ge 20: 3 ; #Da 7:1) et les visions (#Ge 15: 1 ; #Ap 9:17) comptaient parmi les moyens les plus marquants de la révélation divine, en raison de leur caractère visuel. Sans être exclusivement réservés aux croyants (p. ex. Abimélec, #Ge 20: 3, et Pharaon, #Ge 41:1-8), ils furent accordés en priorité aux prophètes et aux apôtres (cf. #No 12:6). Ils étaient fréquents dans l’A.T. et rares dans le N.T. Dans les Actes, la plupart des visions divines sont associées à Pierre (ch. #Ac 10:1-11:2) et à Paul (ch. #Ac 9; 18; cf. #2Co 12:1). Elles furent fréquemment employées pour révéler des images apocalyptiques (cf. Ez, Da, Za, Ap). Elles n’étaient pas considérées comme des phénomènes courants aux temps bibliques et ne devraient pas l’être de nos jours non plus. Toutefois, le temps viendra où Dieu utilisera des rêves et des visions à l’époque de la tribulation, en accord avec les prédictions de #Joe 2:28-32.

18  Oui, sur mes serviteurs et sur mes servantes, Dans ces jours-là, je répandrai de mon Esprit ; et ils prophétiseront.

prophétiseront. La proclamation de la vérité divine sera l’élément marquant du millénium.

19  Je ferai paraître des prodiges en haut dans le ciel et des miracles en bas sur la terre, Du sang, du feu, et une vapeur de fumée ;

prodiges …  miracles. Cf. #Ac 4:30 ; #Ac 5:12 ; #Ac 14: 3 ; #Ac 15: 12. Le terme de « prodiges » renvoie à un aspect extraordinaire, effrayant, qui suscite l’étonnement des gens, tandis que « miracles » (grec « signes ») renvoie à la puissance de Dieu à l’œuvre derrière ces manifestations. Les événements surnaturels n’ont aucune valeur s’ils n’orientent pas les regards vers Dieu et vers sa vérité. De telles œuvres furent généralement accomplies par les apôtres (#Ac 5:12-16) et leurs collaborateurs (#Ac 6:8), grâce à l’action du Saint-Esprit, dans le but de confirmer leur rôle de messagers de la vérité divine. Cf. #2Co 12:12 ; #Hé 2:3-4.

sang …  feu …  vapeur de fumée. Ces phénomènes sont tous liés aux événements qui accompagnent le retour de Christ et marquent l’instauration de son royaume terrestre: le sang (#Ap 6:8 ; #Ap 8:7-8 ; #Ap 9:15 ; #Ap 14: 20 ; #Ap 16: 3), le feu (#Ap 8:5, #Ap 8:7-8, #Ap 8:10) et la fumée (#Ap 9:2-3, #Ap 9:17-18 ; #Ap 18: 9, #Ap 18: V18).

20  Le soleil se changera en ténèbres, Et la lune en sang, Avant l’arrivée du jour du Seigneur, De ce jour grand et glorieux.

soleil …  ténèbres …  lune en sang. Cf. #Mt 24:29-30 .

jour du Seigneur. Ce jour du Seigneur accompagnera le retour de Jésus-Christ (cf. #2Th 2:2 ; #Ap 19:11-15).

21  Alors quiconque invoquera le nom du Seigneur sera sauvé.

quiconque invoquera. Jusqu’à cette heure du jugement et de la colère de Dieu, quiconque se tourne vers Christ comme Seigneur et Sauveur sera sauvé

22  Hommes Israélites, écoutez ces paroles ! Jésus de Nazareth, cet homme à qui Dieu a rendu témoignage devant vous par les miracles, les prodiges et les signes qu’il a opérés par lui au milieu de vous, comme vous le savez vous-mêmes ;

Jésus de Nazareth. Durant son ministère terrestre, le Seigneur fut fréquemment appelé de cet humble nom (#Mt 21: 11 ; #Mr 10:47 ; #Lu 24: 19 ; #Jn 18: 5).

témoignage …  par les miracles, les prodiges et les signes. Par le moyen de divers actes surnaturels, Dieu confirmait que Jésus était bien le Messie (cf. #Mt 11:1-6 ; #Lu 7:20-23 ; #Jn 3:2 ; #Jn 5:17-20 ; #Jn 8:28 ; #Ph 2:9 .

2:22-36 Cette section constitue la partie principale du sermon de Pierre, dans lequel celui-ci présente et défend Jésus-Christ en tant que Messie d’Israël.

23  cet homme, livré selon le dessein arrêté et selon la prescience de Dieu, vous l’avez crucifié, vous l’avez fait mourir par la main des impies.

selon le dessein arrêté et selon la prescience de Dieu. De toute éternité (#2Ti 1:9 ; #Ap 13: 8), Dieu avait prédéterminé la mort rédemptrice de Jésus. Elle faisait depuis toujours partie de son plan établi d’avance. (#Ac 4:27-28 ; #Ac 13:27-29).

vous l’avez crucifié …  par la main des impies. Une mise en accusation des « hommes Israélites » (v. #Ac 2:22), ces Juifs incrédules qui avaient manigancé la mort de Jésus et incité les Romains à l’exécuter. Le fait que la crucifixion avait été prédéterminée par Dieu n’enlève rien à la culpabilité de ceux qui ont commis ce crime.

24  Dieu l’a ressuscité, en le délivrant des liens de la mort, parce qu’il n’était pas possible qu’il fût retenu par elle.

pas possible. La mort ne put garder Jésus dans le tombeau en raison de sa divine puissance (#Jn 11:25 ; #Hé 2:14) ainsi que de la promesse et du plan de Dieu (#Lu 24: 46 ; #Jn 2:18-22 ; #1Co 15:16-26).

 

25  Car David dit de lui : Je voyais constamment le Seigneur devant moi, Parce qu’il est à ma droite, afin que je ne sois point ébranlé.

 

2:25-28

David dit. Le Seigneur se servit de David pour annoncer prophétiquement sa résurrection

26  Aussi mon cœur est dans la joie, et ma langue dans l’allégresse ; Et même ma chair reposera avec espérance,

27  Car tu n’abandonneras pas mon âme dans le séjour des morts, Et tu ne permettras pas que ton Saint voie la corruption.

 

séjour des morts. Cf. v. #Ac 2:31 L’équivalent dans le N.T. du « schéol » de l’A.T. Utilisé quelquefois pour parler de l’enfer (#Mt 11:23), dans ce passage il désigne la demeure des morts en général.

 

28  Tu m’as fait connaître les sentiers de la vie, Tu me rempliras de joie par ta présence.

29  Hommes frères, qu’il me soit permis de vous dire librement, au sujet du patriarche David, qu’il est mort, qu’il a été enseveli, et que son sépulcre existe encore aujourd’hui parmi nous.

 

son sépulcre existe …  parmi nous. Sa présence rappelait aux Juifs que le corps de David n’était jamais ressuscité et que celui-ci ne pouvait donc avoir accompli la prophétie du #Ps 16.

 

30  Comme il était prophète, et qu’il savait que Dieu lui avait promis avec serment de faire asseoir un de ses descendants sur son trône,

 

2:30-32

Pierre commente le #Ps 16 en l’appliquant, non à David, mais à Jésus qui sera assis sur le trône pour régner (v. #Ac 2:30 ; cf. #Ps 2:1-9 ; #Ps 89:4).

Comme il était prophète. Pierre cite le #Ps 132:11. En tant que porte-parole de Dieu, David savait que Dieu accomplirait sa promesse (#2S 7:11-16) et que Christ viendrait dans le monde.

 

31  c’est la résurrection du Christ qu’il a prévue et annoncée, en disant qu’il ne serait pas abandonné dans le séjour des morts et que sa chair ne verrait pas la corruption.

 

Pierre cite le #Ps 16:10.

 

32  C’est ce Jésus que Dieu a ressuscité ; nous en sommes tous témoins.

 

Dieu a ressuscité. Cf. v. #Ac 2:24 ; #Ac 10:40 ; #Ac 17:31 ; #1Co 6:14 ; #Ep 1:20. Cet acte confirme qu’il a accepté l’œuvre de Christ sur la croix.

nous en sommes tous témoins. Les premiers prédicateurs proclamaient la résurrection (#Ac 3:15, #Ac 3:26 ; #Ac 4:10 ; #Ac 5:30 ; #Ac 10:40 ; #Ac 13:30, #Ac 13:33-34, #Ac 13:37 ; #Ac 17:31).

 

33  Elevé par la droite de Dieu, il a reçu du Père le Saint-Esprit qui avait été promis, et il l’a répandu, comme vous le voyez et l’entendez.

 

Après la résurrection et l’ascension de Jésus, la promesse de Dieu d’envoyer le Saint-Esprit était accomplie (cf. #Jn 7:39 ; #Ga 3:14) et manifestée ce jour-là.

 

34  Car David n’est point monté au ciel, mais il dit lui-même : Le Seigneur a dit à mon Seigneur : Assieds-toi à ma droite,

 

Le Seigneur a dit à mon Seigneur. Pierre cite un autre psaume (#Ps 110:1) qui parle aussi du Messie exalté et élevé à la droite de Dieu, et il rappelle que cette prophétie-là non plus n’avait pas été accomplie par David (puisque sa résurrection corporelle n’avait pas encore eu lieu, mais par Jésus (v. #Ac 2:36). Pierre avait été un témoin oculaire de cette ascension (#Ac 1:9-11).

 

35  Jusqu’à ce que je fasse de tes ennemis ton marchepied.

36  Que toute la maison d’Israël sache donc avec certitude que Dieu a fait Seigneur et Christ ce Jésus que vous avez crucifié.

 

Pierre résume le contenu de son sermon en affirmant avec force une certitude: les prophéties de l’A.T. au sujet de la résurrection et de l’exaltation constituent un faisceau de preuves qui désignent toutes le Jésus crucifié comme étant le Messie.

Seigneur et Christ. Jésus est Dieu aussi bien que le Messie oint (cf. #Ro 1:4 ; #Ro 10:9 ; #1Co 12:3 ; #Ph 2:9, #Ph 2:11).

 

37 ¶  Après avoir entendu ce discours, ils eurent le cœur vivement touché, et ils dirent à Pierre et aux autres apôtres : Hommes frères, que ferons-nous ?

 

le cœur vivement touché. Le verbe grec signifie « percer » ou « poignarder » et désigne une réaction soudaine et inattendue. Les auditeurs de Pierre, affligés, saisis de remords et d’une conviction spirituelle intense, furent abasourdis lorsqu’ils s’entendirent accuser d’avoir tué le Messie.

 

38  Pierre leur dit : Repentez-vous, et que chacun de vous soit baptisé au nom de Jésus-Christ, pour le pardon de vos péchés ; et vous recevrez le don du Saint-Esprit.

 

Repentez-vous. Il s’agit de changer d’état d’esprit et d’objectif, de manière à se détourner du péché et à se tourner vers Dieu (#1Th 1:9). Un tel changement fait intervenir bien plus que la crainte des conséquences du jugement de Dieu: la repentance authentique s’accompagne d’une prise de conscience que le mal  le péché - doit être abandonné et qu’il est nécessaire de se donner entièrement à la personne et à l’œuvre de Christ. Pierre exhorte ses auditeurs à la repentance, car sans elle ils ne peuvent connaître la vraie conversion   cf. #Ac 3:19 ; #Ac 5:31 ; #Ac 8:22 ; #Ac 11:18 ; #Ac 17:30 ; #Ac 20:21 ; #Ac 26:20 ; #Mt 4:17).

soit baptisé. Littéralement « soit immergé » dans l’eau. Pierre obéit en tous points au commandement de Christ en #Mt 28:19 et invite ceux qui se sont repentis et tournés vers le Seigneur Jésus pour leur salut à s’identifier, par les eaux du baptême, à sa mort, son ensevelissement et sa résurrection (cf. #Ac 19:5 ; #Ro 6:3-4 ; #1Co 12:13 ; #Ga 3:27) . C’était la première fois que les apôtres enjoignaient le peuple à accomplir ce rite. Auparavant, de nombreux Juifs avaient pris part au baptême de Jean-Baptiste,  ils connaissaient aussi le baptême des non-Juifs qui embrassaient le judaïsme (les prosélytes).

au nom de Jésus-Christ. Il pouvait coûter cher à un nouveau croyant d’accepter cette identification, qui était pourtant cruciale.

pour le pardon de vos péchés. Cette expression peut aussi être traduite « à cause du pardon de vos péchés ». Le baptême ne permet pas d’obtenir le pardon et la purification des péchés. La réalité du pardon précède le rite du baptême (v. #Ac 2:41). La repentance sincère ouvre la voie au pardon des péchés par Dieu (cf. #Ep 1:7), et c’est en conséquence que le croyant doit être baptisé. Le baptême était un acte d’obéissance qui suivait immanquablement la conversion; à cause de ce lien, être baptisé finit par signifier être sauvé. Voir la note sur « un seul baptême » en #Ep 4:5. Chaque croyant bénéficie pleinement du pardon complet de ses péchés (#Mt 26:28 ; #Lu 24:47 ; #Ep 1:7 ; #Col 2:13 ; #1Jn 2:12).

 

39  Car la promesse est pour vous, pour vos enfants, et pour tous ceux qui sont au loin, en aussi grand nombre que le Seigneur notre Dieu les appellera.

 

tous ceux qui sont au loin. C’est-à-dire les non-Juifs, qui auront, eux aussi, part aux bénédictions du salut (cf. #Ep 2:11-13).

notre Dieu les appellera. C’est le Seigneur qui est la source du salut.

40  Et, par plusieurs autres paroles, il les conjurait et les exhortait, disant : Sauvez-vous de cette génération perverse.

41  Ceux qui acceptèrent sa parole furent baptisés ; et, en ce jour-là, le nombre des disciples s’augmenta d’environ trois mille âmes.

 

trois mille. Cette précision chiffrée de Luc suggère que le nombre de personnes converties et baptisées était consigné dans un registre. Des fouilles archéologiques sur le côté sud du mont du temple ont permis de mettre à jour de nombreux miqveh juifs, sorte de grands baptistères dans lesquels les croyants juifs s’immergeaient lors de rituels de purification avant d’entrer dans le temple. Il en existait suffisamment pour permettre un aussi grand nombre de baptêmes en un temps assez court.

 

42 ¶  Ils persévéraient dans l’enseignement des apôtres, dans la communion fraternelle, dans la fraction du pain, et dans les prières.

 

l’enseignement des apôtres. Le fondement qui permettait aux croyants de grandir et d’atteindre la maturité spirituelle était constitué par l’Ecriture, la vérité révélée de Dieu. Les apôtres l’avaient reçue et l’enseignaient avec fidélité.

communion fraternelle. Littéralement « association » ou « partage ». Les chrétiens deviennent les partenaires de Jésus et de tous les autres croyants (#1Jn 1:3), c’est pourquoi ils ont le devoir spirituel de s’encourager mutuellement à persévérer dans la justice et l’obéissance (cf. #Ro 12:10 ; #Ro 13:8 ; #Ro 15:5 ; #Ga 5:13 ; #Ep 4:2, #Ep 4:25 ; #Ep 5:21 ; #Col 3:9 ; #1Th 4:9 ; #Hé 3:13 ; #Hé 10:24-25 ; #1Pi 4:9-10).

fraction du pain. Allusion à la table du Seigneur ou cène, à laquelle tous les chrétiens doivent avoir part (cf. #1Co 11:24-29).

prières. Celles des croyants pris individuellement et de l’Eglise dans son ensemble (voir #Ac 1:14, #Ac 1:24 ; #Ac 4:24-31 ; cf. #Jn 14:13-14).

 

43  La crainte s’emparait de chacun, et il se faisait beaucoup de prodiges et de miracles par les apôtres.

 

prodiges et …  miracles. Dans le N.T., la faculté d’accomplir des miracles était réservée aux apôtres et à leurs proches collaborateurs (p. ex. Philippe en #Ac 8:13 ; cf. #2Co 12:12 ; #Hé 2:3-4). Ces signes extraordinaires avaient pour effet de produire un sentiment de crainte respectueuse devant la puissance divine.

 

44  Tous ceux qui croyaient étaient dans le même lieu, et ils avaient tout en commun.

 

tout en commun. Voir #Ac 4:32. Cette expression ne signifie pas que les premiers chrétiens vivaient en communauté ou qu’ils mettaient tout en commun et redistribuaient les biens de manière égale, mais plutôt qu’ils attachaient peu d’importance à leurs propres possessions et qu’ils étaient prêts à les employer à tout instant pour venir en aide à leur prochain, selon les besoins.

 

45  Ils vendaient leurs propriétés et leurs biens, et ils en partageaient le produit entre tous, selon les besoins de chacun.

 

vendaient leurs propriétés. Cela prouve qu’ils ne mettaient pas leurs biens en commun, mais qu’ils vendaient ce qu’ils avaient afin de se procurer l’argent nécessaire pour les croyants dans le besoin (cf. v. #Ac 2:46 ; #Ac 4:34-37 ; #2Co 8:13-14).

 

46  Ils étaient chaque jour tous ensemble assidus au temple, ils rompaient le pain dans les maisons, et prenaient leur nourriture avec joie et simplicité de cœur,

 

chaque jour …  au temple. Les croyants se rendaient au temple pour louer Dieu (v. #Ac 2:47), observer les heures de prière quotidiennes (cf. #Ac 3:1) et témoigner de l’Evangile (v. #Ac 2:47 ; #Ac 5:42).

rompaient le pain dans les maisons. Allusion au partage des ressources journalières entre les croyants.

joie et simplicité de cœur. L’Eglise de Jérusalem était dans la joie, car son attention était entièrement portée sur Jésus-Christ.

 

47  louant Dieu, et trouvant grâce auprès de tout le peuple. Et le Seigneur ajoutait chaque jour à l’Eglise ceux qui étaient sauvés.

 

le Seigneur ajoutait. Cf. v. #Ac 2:39 ; #Ac 5:14. Le salut est l’œuvre souveraine de Dieu.

 

 ACTS 02 : 1 à 47 + NOTES : JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ The day of Pentecost they were all together in one place.

Pentecost. The word "Pentecost" means "fiftieth" and refers to the feast of weeks (#Ex 34: 22-23) or the harvest (# Lev 23: 16) which was celebrated fifty days after the Passover, in May or June (# Lev 23: 15-22). She was one of three annual parties for which all the people had come together in Jerusalem. The celebration of Pentecost included the offering of the first fruits of the harvest (# Lev 23: 20). The coming of the Holy Spirit that day as corresponding to the present premises of the inheritance of the believer (cf. 2 Cor # 5: 5; 1:11 #EP, #EP 1:14). Individuals added to the church on this occasion were also the first fruits of the great harvest which includes all believers saved since.

in the same place. That is to say, the upper house mentioned #AC 1:13.

2 And suddenly there came a sound from heaven as of a rushing mighty wind, and it filled all the house where they were sitting.

a sound as of a rushing mighty wind. This comparison of Luke describes the action of God when he sent the Holy Spirit. The wind often symbolizes the Spirit in Scripture (cf. #Ez 37: 9-10; #Jn 3: 8).

 The ministries of the Holy Spirit:

Baptise # 1 Corinthians 12:13

Call the Ministry #AC 13: 2-4

Transmits divine revelation 2S # 23: 2; # Born 9:30; #Za 7:12; #Jn 14: 17

Gives power #Ex 31: 2-3; #Jug 13: 25; #AC 1: 8

Fills #Lu 4: 1; #AC 2: 4; 5:18 #EP

Provides a guarantee # 2Co 1:22; # 2 Corinthians 5: 5; 1:14 #EP

Guard # 2 Timothy 1:14

Help #Jn 2:16 p.m., #Jn 14: 26; #Jn 15: 26; #Jn 16: 7

Enlighten # 1 Corinthians 2: 10-13

House #Ro 8: 9-11; # 1 Corinthians 3:16; # 1 Corinthians 6:19

Intercede #Ro 8: 26-27

Product #Ga fruit 5: 22-23

Built a spiritual #Ga 5:16 #Ga 5:18, 5:25 #Ga

Regenerate #Jn 3: 5-6, #Jn 3: 8

Sin convinces #Jn 16: 8-10; 7:51 #AC

Sanctify #Ro 15: 16; # 1 Corinthians 6:11; # 2Th 2:13

Seals # 2 Cor 1:22; #EP 1:14; 4:30 #EP

Selects #AC responsible 20: 28

Is a source of communion # 2 Cor 13: 14; #Ph 2: 1

Is a source of freedom # 2 Corinthians 3: 17-18

Is power source #EP 3:16

Is a source of unity #EP 4: 3-4

Is a source of spiritual gifts # 1 Corinthians 12: 4-11

Teaches #Jn 14: 26; #AC 15: 28; # 1 John 2:20, 1 John 2:27 #

3 Tongues, like tongues of fire, appeared to them divided from one another, and it sat upon each of them.

The disciples would not have been able to grasp the full significance of the event that they were experiencing the coming of the Holy Spirit - without a visible phenomenon, ordered by the Lord, who represented the inner reality.

tongues of fire. Like the sound of the wind, which was only a symbol, these languages ​​were not literally the flames, but rather supernatural signs similar to a fire which confirmed that God sent the Holy Spirit on each believer. In Scripture, fire is often the sign of the presence of God (cf. #Ex 3: 2-6). The use of this appearance by God as flames parallel to the sending of a dove at the baptism of Jesus (3:11 #Mt; #Lu 3:16).

4 And they were all filled with the Holy Spirit and began to speak with other tongues, as the Spirit gave them utterance.

all. The apostles and 120. Cf. #Joe 2: 28-32.

filled with the Holy Spirit. Unlike the baptism of the Spirit, which is a single act by which God includes believers in his body, the fullness of the Spirit corresponds to a renewable reality. It results in behavior led by the Holy Spirit. God invites believers to keep this reality in them. Peter and other believers present during the episode of Ab # 2 were again filled with the Spirit (see explanations for #AC 4: 8.31; #AC 6: 5; 7:55 #AC) and could proclaim the Word of God with boldness. The fullness of the Spirit not only gives assurance in preaching, it has an impact on all areas of life (cf. #EP 5: 19-33).

in other languages. Known and not ecstatic words languages. These languages ​​as the Spirit gave were a sign of judgment because of unbelief of Israel. They also marked the opening of the kingdom of God to all nations, highlighting the passage of Israel to the Church. Speaking in tongues is mentioned only two other times in Acts (10:46 #AC; #AC 19: 6).

5 ¶ Now there were dwelling at Jerusalem Jews, devout men from every nation under heaven.

Jews, devout men. It was men who made a pilgrimage to celebrate Pentecost in Jerusalem, according to the Jewish religious calendar.

6 And when this sound occurred, the multitude came together, and were confounded, because that every man heard them speak in his own language.

noise. That of the strong wind (#AC v. 2: 2), not the hubbub of various languages.

speaking in his own language. As believers spoke, pilgrims in the crowd could recognize the language or dialect of their countries.

7 They were all amazed and marveled, and they said one to another, Behold, these who are speaking are they not all Galileans?

Galileans. That is to say, inhabitants of a predominantly rural area, located around the Sea of ​​Galilee in northern Israel. They went for simple and uneducated people to the Jews of Judea, the southern part of the country. In addition, they spoke with a strong regional accent. The Judeans were astonished to hear Galileans speaking so many different languages.

8 And how do we hear in our own language to each, in our native language?

9 Parthians, Medes, Elamites, and residents of Mesopotamia, Judea and Cappadocia, Pontus and Asia,

Parthians. They lived on the territory of present-day Iran.

Medes. In the days of Daniel, they ruled alongside the Persians, but had settled in Parthia.

Elamite. This people came from the area south-west of the Parthian Empire.

Mesopotamia. Literally "among the rivers" (the Tigris and Euphrates). Many Jews, descendants of exiles who had not returned to Israel (see # 2Ch 36: 22-23), lived in this country.

Judea. The whole area formerly subject to David and Solomon, including Syria.

2: 9-10

and Cappadocia, Pontus and Asia, Phrygia and Pamphylia. Minor Asia, the territory of modern Turkey.

2: 9-11 The list of different countries and ethnic groups proves, once again, it was perfectly known human languages.

10 Phrygia, Pamphylia, Egypt, the territory of Libya about Cyrene, and those who came from Rome, Jews and proselytes,

Egypt. Many Jews lived there, especially in the city of Alexandria. At the time, the area was almost identical to that of today.

Libya near Cyrene. Two areas to the west of Egypt, along the northern coast of Africa.

Rome. The capital of the Empire included a large Jewish population since the second century BC. AD

proselytes. Non-Jews converted to Judaism. The Jews of Rome were particularly active in seeking new converts.

11 Cretans and Arabians, we hear them speak in our tongues the wonderful works of God?

Cretans. The people of the island of Crete, off the southern coast of Greece.

Arabs. The Jews who lived south of Damascus among the Nabatean Arabs (cf. #Ga 1:17).

the wonders of God. Christians cited the A.T. to bear witness to what God had done for his people (cf. #Ex 15: 11; #PS 40: 6; 77:12 #PS; #PS 96: 3; #PS 107: 21). Such praise is frequently heard in Jerusalem at the time of festivals.

12 They were all amazed, and were perplexed, they said to each other: What does this mean?

13 But others mocking said, These men are full of new wine.

sweet wine. A drink that could make drunk.

14 ¶ But Peter, standing up with the eleven, lifted up his voice and addressed them thus: Men of Judea and all who dwell in Jerusalem, know this, and give ear to my words!

with the eleven. Matthias, who had just been appointed apostle to replace Judas Iscariot was one of them.

2: 14-40 After the coming of the Holy Spirit, the first major event in the Church's history was Peter's sermon, which triggered the conversion of 3000, and established the Church (vv #AC 2.: 41-47).

15 These people are not drunk, as you suppose, for it is the third hour of the day.

the third hour. That is to say 9 am, according to the Jewish way of calculating the time (since sunrise).

16 But this is what was spoken by the prophet Joel:

2: 16-21 The prophecy of Joel is not totally completed before the establishment of the Millennium. However, by using this expression, Peter showed that Pentecost was a pre accomplishment, a foretaste of what will happen during the millennial reign, when the Spirit will be poured out on all flesh (cf. #AC 10:45).

17 In the last days, saith God, I will pour out my Spirit on all flesh; Your son and your daughters shall prophesy, your young men shall see visions, and your old men shall dream dreams.

last days. This expression refers to the present time in the history of redemption, which lasts for the first coming of Christ (# Heb 1: 2; 1 Peter 1:20 #; # 1 Jn 2:18) until his return.

all flesh. This expression indicates that all men receive the Holy Spirit, since all those who enter the Millennium will benefit from redemption (cf. #Mt 24: 29-25: 46; #Ap 20: 4-6).

visions ... dreams. Dreams (#Ge 20: 3; #Da 7: 1) and visions (#Ge 15: 1; 9:17 #Ap) were among the most important means of divine revelation, because of their visual character. Although not exclusive to believers (eg Abimelech #Ge 20:.. 3 and Pharaoh #Ge 41: 1-8), they were accorded priority to the prophets and apostles (cf. #No 12: 6) . They were common in the A.T. and rare in the NT In Acts, most divine visions are associated with Peter (ch #AC 10: 1-11: 2.). and Paul (ch #AC 9; 18; see # 2 Corinthians 12: 1 ). They were frequently used to reveal apocalyptic images (cf. Ez, Da Za, Ap). They were not considered as common phenomena in biblical times and should not be today either. However, the time will come when God will use dreams and visions at the time of tribulation, in agreement with the predictions of #Joe 2: 28-32.

18 And on my servants and on my handmaidens in those days will I pour out of my Spirit; and they shall prophesy.

prophesy. The proclamation of God's truth will be the hallmark of the millennium.

19 And I will show wonders in the heavens and down miracles on earth, blood, and fire, and vapor of smoke;

miracles ... miracles. See #AC 4:30; #AC 5:12; #AC 14: 3; #AC 15: 12. The term "wonders" refers to an extraordinary appearance, scary, which arouses the astonishment of the people, while "miracles" (Greek "signs") refers to the power of God at work behind these demonstrations. The supernatural events are worthless if they do not direct the attention towards God and his truth. Such works were usually performed by the apostles (#AC 5: 12-16) and their collaborators (#AC 6: 8), through the action of the Holy Spirit in order to confirm their role of messengers divine truth. See # 2Co 24:12; Hey # 2: 3-4.

blood ... fire ... Smoke vapor. These phenomena are all linked to the events that accompany the return of Christ and mark the establishment of the earthly kingdom: the blood (#Ap 6: 8; #Ap 8: 7-8; 9:15 #Ap; #Ap 14: 20; #Ap 16: 3), fire (#Ap 8: 5, #Ap 8: 7-8, #Ap 8:10) and smoke (#Ap 9: 2-3, #Ap 9: 17- 18; #Ap 18: 9, #Ap 18: V18).

20 The sun shall be turned into darkness, and the moon into blood, Before the day of the Lord comes great and glorious day.

sun ... ... darkness moon into blood. See #Mt 24: 29-30.

Lord's day. This day the Lord will accompany the return of Jesus Christ (see # 2 Thess 2: 2; #Ap 19: 11-15).

21 Then whoever calls on the name of the Lord shall be saved.

whoever calls. Until this hour of judgment and wrath of God, anyone who turns to Christ as Lord and Savior will be saved

22 Men of Israel, hear these words! Jesus of Nazareth, a man approved of God attested to you by miracles and wonders and signs it through him in your midst, as you know yourself;

Jesus of Nazareth. During His earthly ministry, the Lord was frequently referred to this humble name (#Mt 21: 11; #Mr 10:47; #Lu 24: 19; #Jn 18: 5).

... testimony by miracles and wonders and signs. By means of various supernatural acts, God confirmed that Jesus was the Messiah (cf. #Mt 11: 1-6; #Lu 7: 20-23; #Jn 3: 2; #Jn 5: 17-20; # Jn 8:28; #Ph 2: 9.

2: 22-36 This section is the main part of Peter's sermon, in which it presents and defends Jesus Christ as the Messiah of Israel.

23 Him, being delivered by the determinate counsel and foreknowledge of God, you crucified, you did die by the hand of the ungodly.

by the determinate counsel and foreknowledge of God. From all eternity (# 2Ti 1: 9; #Ap 13: 8) God had predetermined the redeeming death of Jesus. It was always part of his pre-established plan. (#AC 4: 27-28; #AC 13: 27-29).

you ... crucified by lawless hands. An indictment of the "men of Israel" (v. #AC 2:22), these unbelieving Jews who had plotted the death of Jesus and incited the Romans to execute it. The fact that the crucifixion had been predetermined by God in no way diminishes the guilt of those who committed this crime.

24 God has raised up, having loosed the pains of death, because it was not possible that he should be holden of it.

 

Not possible. Death could not keep Jesus in the tomb because of his divine power (#Jn 11:25; # Hey 2:14) and the promise of God's plan (#Lu 24: 46; 2:18 #Jn -22; 1Cor # 15: 16-26).

25 For David said of him, I saw the Lord always before me, because he is on my right hand, that I should not be shaken.

 

2: 25-28

David says. The Lord used David to prophetically announce his resurrection

26 And my heart rejoices, and my tongue rejoices; And even my flesh will rest with hope,

27 For you will not forsake my soul in hell, and you will not allow your saint to see corruption.

 

stay of the dead. See v. #Ac 2:31 The equivalent in N.T. of the "schéol" of A.T. Used sometimes to speak of hell (#Mt 11:23), in this passage it refers to the abode of the dead in general.

 

28 You have made known to me the paths of life; you will fill me with joy by your presence.

29 Brethren, let me freely say to you, concerning the patriarch David, that he is dead, that he was buried, and that his sepulcher still exists today among us.

 

his sepulcher exists ... among us. His presence reminded the Jews that David's body was never resurrected and that he could not have fulfilled the prophecy of #Ps 16.

 

30 As he was a prophet, and he knew that God had promised him with an oath to have one of his descendants sit on his throne,

 

2: 30-32

Peter comments on #Ps 16 by applying it, not to David, but to Jesus who will sit on the throne to reign (v. # 2:30; cf. #Ps 2: 1-9; #Ps 89: 4 ).

As he was a prophet. Peter quotes #Ps 132: 11. As God's spokesman, David knew that God would fulfill his promise (# 2S 7: 11-16) and that Christ would come into the world.

 

31 It is the resurrection of Christ which he has foreseen and announced, saying that he would not be abandoned in hell and that his flesh would not see corruption.

 

Peter quotes #Ps 16:10.

 

32 It is this Jesus that God raised up; we are all witnesses.

 

God has risen. See v. #Ac 2:24; #Ac 10:40; #Ac 17:31; # 1Co 6:14; #Ep 1:20. This act confirms that he accepted the work of Christ on the cross.

we are all witnesses. The first preachers proclaimed the resurrection (# Ac 3:15, # Ac 3:26, # Ac 4:10, # Ac 5:30, # Ac 10:40, # Ac 13:30, Ac # 13: 33-34 , #Ac 13:37; #Ac 17:31).

 

33 Brought up by the right hand of God, he received from the Father the Holy Ghost that was promised, and he poured it out, as you see and hear.

 

After the resurrection and ascension of Jesus, God's promise to send the Holy Spirit was fulfilled (cf #Jn 7:39; #Ga 3:14) and manifested that day.

 

34 For David did not go up to heaven, but he himself said, The Lord said to my Lord, Sit down on my right hand,

 

The Lord said to my Lord. Peter quotes another Psalm (#Ps 110: 1) that also speaks of the exalted and elevated Messiah at the right hand of God, and he recalls that this prophecy either had not been fulfilled by David (since his bodily resurrection had not yet taken place, but by Jesus (v. # Ac 2:36) Peter had been an eyewitness to this ascent (#Ac 1: 9-11).

 

35 Until I make your enemies your footstool.

36 Let all the house of Israel know for sure that God made Lord Jesus Christ whom you crucified.

 

Peter sums up the content of his sermon by asserting with force a certainty: the prophecies of A.T. about resurrection and exaltation are a bundle of evidence that all designate the crucified Jesus as the Messiah.

Lord and Christ. Jesus is God as well as the anointed Messiah (see # 1: 4, # 10: 9, # 1Co 12: 3, # 2: 9, #Ph 2:11).

 

37 And when they had heard this thing, they were very touched, and said to Peter and to the other apostles, Men and brethren, what shall we do?

 

heart deeply touched. The Greek verb means "pierce" or "stab" and refers to a sudden and unexpected reaction. Peter's listeners, distressed, remorseful, and intensely spiritual, were stunned when they agreed to accuse them of killing the Messiah.

 

38 Peter said to them, Repent, and let every one of you be baptized in the name of Jesus Christ, for the remission of your sins; and you will receive the gift of the Holy Ghost.

 

Repent. It is a question of changing one's state of mind and purpose, so as to turn away from sin and turn to God (# 1Th 1: 9). Such a change involves much more than fear of the consequences of God's judgment: genuine repentance is accompanied by an awareness that evil is sin - must be abandoned and that it is necessary to give oneself entirely to person and the work of Christ. Peter exhorts his hearers to repent, for without it they can not know the true conversion cf. #Ac 3:19; #Ac 5:31; #Ac 8:22; #Ac 11:18; #Ac 17:30; #Ac 20:21; #Ac 26:20; #Mt 4:17).

be baptized. Literally "be immersed" in the water. Peter obeys Christ's command in all respects in #Mt 28:19 and invites those who have repented and turned to the Lord Jesus for salvation to identify Himself, through the waters of baptism, with His death, burial, and death. resurrection (see #Ac 19: 5; #Ro 6: 3-4; # 1Co 12:13; #Ga 3:27). It was the first time that the apostles had enjoined the people to perform this rite. Previously, many Jews had taken part in the baptism of John the Baptist, they also knew the baptism of non-Jews who embraced Judaism (the proselytes).

in the name of Jesus Christ. It could be expensive for a new believer to accept this identification, which was crucial.

for the forgiveness of your sins. This expression can also be translated "because of the forgiveness of your sins". Baptism does not allow for the forgiveness and purification of sins. The reality of forgiveness precedes the rite of baptism (see Ac 2:41). Sincere repentance opens the way for God's forgiveness of sins (cf. # 1: 7), and therefore the believer must be baptized. Baptism was an act of obedience that inevitably followed conversion; because of this connection, being baptized ends up being saved. See the note on "One Baptism" in #Ep 4: 5. Every believer fully benefits from the complete forgiveness of his sins (#Mt 26:28; #Lu 24:47; #Ep 1: 7; #Col 2:13; # 1Jn 2:12).

 

39 For the promise is for you, for your children, and for all who are afar off, as many as the Lord our God shall call.

 

all those who are far away. That is, non-Jews, who will also share in the blessings of salvation (see # 2, 11-13).

our God will call them. It is the Lord who is the source of salvation.

40 And by many other words he conjured and exhorted them, saying, Save yourselves from this perverse generation.

41 Those who accepted his word were baptized; and in that day the number of the disciples increased by about three thousand souls.

 

three thousand. This quantified precision of Luke suggests that the number of converted and baptized persons was recorded in a register. Archaeological excavations on the south side of the Temple Mount have uncovered many Jewish miqvehs, sort of great baptisms in which Jewish believers immersed themselves in purification rituals before entering the temple. There were enough of them to allow such a large number of baptisms in a short time.

 

42 ¶ And they continued stedfastly in the teaching of the apostles, in the fellowship, in the breaking of the bread, and in the prayers.

 

the teaching of the apostles. The foundation that allowed believers to grow and reach spiritual maturity was Scripture, the revealed truth of God. The apostles had received it and taught it with fidelity.

fraternal communion. Literally "association" or "sharing". Christians become partners with Jesus and all other believers (# 1Jn 1: 3), which is why they have a spiritual duty to encourage each other to persevere in righteousness and obedience (see #Ro 12). : 10; #Ro 13: 8; #Ro 15: 5; #Ga 5:13; #Ep 4: 2; #Ep 4:25; #Ep 5:21; #Col 3: 9; # 1Th 4: 9 # He 3:13; # Heb 10: 24-25; # 1Pe 4: 9-10).

fraction of the bread. Allusion to the Lord's table or supper, to which all Christians must have a part (cf 1Co 11: 24-29).

prayers. Those of individual believers and of the church as a whole (see #Ac 1:14, #Ac 1:24, #Ac 4: 24-31, cf #Jn 14: 13-14).

 

43 And fear came upon everyone, and many signs and wonders were done by the apostles.

 

wonders and ... miracles. In the N.T., the ability to perform miracles was reserved for the apostles and their close associates (eg Philip in Ac 8:13, see # 2Co 12:12, # Heb 2: 3-4). These extraordinary signs had the effect of producing a feeling of respectful fear in the face of divine power.

 

 

44 All who believed were in the same place, and had all things in common.

 

all in common. See #Ac 4:32. This expression does not mean that the early Christians lived in community or pooled and redistributed property equally, but rather attached little importance to their own possessions and were prepared to do so. use at any time to help their neighbor, as needed.

 

45 They sold their property and their property, and they shared the product among them, according to their needs.

 

sold their properties. This proves that they did not put their goods in common, but that they sold what they had in order to obtain the money necessary for the believers in need (see # Ac 2:46; 4: 34-37; # 2Co 8: 13-14).

 

46 Every day they were diligent together in the temple, and broke bread in the houses, and took their food with gladness and simplicity of heart.

 

every day ... at the temple. Believers went to the temple to praise God (vv. Ac 2:47), observe the daily hours of prayer (see # 3: 1), and testify of the gospel (vv # Ac 2:47; Ac 5:42).

broke the bread in the houses. Allusion to the sharing of daily resources between believers.

joy and simplicity of heart. The Church of Jerusalem was in joy because her attention was entirely focused on Jesus Christ.

 

47 praising God, and having favor with all the people. And the Lord daily added to the Church those who were saved.

 

 

the Lord added. See v. #Ac 2:39; #Ac 5:14. Salvation is the sovereign work of God.

25 For David said of him, I saw the Lord always before me, because he is on my right hand, that I should not be shaken.
 
2: 25-28
David says. The Lord used David to prophetically announce his resurrection
26 And my heart rejoices, and my tongue rejoices; And even my flesh will rest with hope,
27 For you will not forsake my soul in hell, and you will not allow your saint to see corruption.
 
stay of the dead. See v. #Ac 2:31 The equivalent in N.T. of the "schéol" of A.T. Used sometimes to speak of hell (#Mt 11:23), in this passage it refers to the abode of the dead in general.
 
28 You have made known to me the paths of life; you will fill me with joy by your presence.
29 Brethren, let me freely say to you, concerning the patriarch David, that he is dead, that he was buried, and that his sepulcher still exists today among us.
 
his sepulcher exists ... among us. His presence reminded the Jews that David's body was never resurrected and that he could not have fulfilled the prophecy of #Ps 16.
 
30 As he was a prophet, and he knew that God had promised him with an oath to have one of his descendants sit on his throne,
 
2: 30-32
Peter comments on #Ps 16 by applying it, not to David, but to Jesus who will sit on the throne to reign (v. # 2:30; cf. #Ps 2: 1-9; #Ps 89: 4 ).
As he was a prophet. Peter quotes #Ps 132: 11. As God's spokesman, David knew that God would fulfill his promise (# 2S 7: 11-16) and that Christ would come into the world.
 
31 It is the resurrection of Christ which he has foreseen and announced, saying that he would not be abandoned in hell and that his flesh would not see corruption.
 
Peter quotes #Ps 16:10.
 
32 It is this Jesus that God raised up; we are all witnesses.
 
God has risen. See v. #Ac 2:24; #Ac 10:40; #Ac 17:31; # 1Co 6:14; #Ep 1:20. This act confirms that he accepted the work of Christ on the cross.
we are all witnesses. The first preachers proclaimed the resurrection (# Ac 3:15, # Ac 3:26, # Ac 4:10, # Ac 5:30, # Ac 10:40, # Ac 13:30, Ac # 13: 33-34 , #Ac 13:37; #Ac 17:31).
 
33 Brought up by the right hand of God, he received from the Father the Holy Ghost that was promised, and he poured it out, as you see and hear.
 
After the resurrection and ascension of Jesus, God's promise to send the Holy Spirit was fulfilled (cf #Jn 7:39; #Ga 3:14) and manifested that day.
 
34 For David did not go up to heaven, but he himself said, The Lord said to my Lord, Sit down on my right hand,
 
The Lord said to my Lord. Peter quotes another Psalm (#Ps 110: 1) that also speaks of the exalted and elevated Messiah at the right hand of God, and he recalls that this prophecy either had not been fulfilled by David (since his bodily resurrection had not yet taken place, but by Jesus (v. # Ac 2:36) Peter had been an eyewitness to this ascent (#Ac 1: 9-11).
 
35 Until I make your enemies your footstool.
36 Let all the house of Israel know for sure that God made Lord Jesus Christ whom you crucified.
 
Peter sums up the content of his sermon by asserting with force a certainty: the prophecies of A.T. about resurrection and exaltation are a bundle of evidence that all designate the crucified Jesus as the Messiah.
Lord and Christ. Jesus is God as well as the anointed Messiah (see # 1: 4, # 10: 9, # 1Co 12: 3, # 2: 9, #Ph 2:11).
 
37 And when they had heard this thing, they were very touched, and said to Peter and to the other apostles, Men and brethren, what shall we do?
 
heart deeply touched. The Greek verb means "pierce" or "stab" and refers to a sudden and unexpected reaction. Peter's listeners, distressed, remorseful, and intensely spiritual, were stunned when they agreed to accuse them of killing the Messiah.
 
38 Peter said to them, Repent, and let every one of you be baptized in the name of Jesus Christ, for the remission of your sins; and you will receive the gift of the Holy Ghost.
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