Apocalypse 19 : 1 À 21 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR + Revelation 19 : 1 TO 21

19/12/2016 00:19

PAROLES DE JÉSUS-CHRIST  EN ROUGES

 

Apocalypse 19 : 1 À 21 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR +

 

1 ¶  Après cela, j’entendis dans le ciel comme une voix forte d’une foule nombreuse qui disait : Alléluia ! Le salut, la gloire, et la puissance sont à notre Dieu,

Après cela. C’est un moment clé. On se trouve après la destruction de Babylone, à la fin de la grande tribulation, juste avant que le royaume ne soit établi (ch. #Ap 20). Cette partie sert de transition entre la tribulation et le royaume millénaire.

foule nombreuse. Probablement des anges, puisque les saints se joignent à eux plus tard (vv. #Ap 19: 5; cf. #Ap 5:11-12 ; #Ap 7:11-12). Le retour imminent du Seigneur Jésus-Christ motive ce jaillissement de louanges.

19:1-6

Alléluia. La transcription de ce mot hébreu apparaît 4 fois dans le N.T., et toutes dans ce chapitre (vv. #Ap 19: 1, #Ap 19:3-6). Cette exclamation, qui signifie « louez l’Éternel », apparaît fréquemment dans l’A.T. (cf. #Ps 104:35 ; #Ps 105:45 ; #Ps 106:1 ; #Ps 111:1 ; #Ps 112:1 ; #Ps 113:1 ; #Ps 117:1 ; #Ps 135:1 ; #Ps 146:1). Cinq raisons justifient cette louange:

1° le fait que Dieu a délivré son peuple de ses ennemis (v. #Ap 19: 1);

2° le fait que Dieu rend la justice (v. #Ap 19: 2);

3° l’écrasement définitif de la rébellion humaine par Dieu (v. #Ap 19: 3);

4° la souveraineté de Dieu (v. #Ap 19: 6);

5° la communion de Dieu avec son peuple (v. #Ap 19: 7).

 

2  parce que ses jugements sont véritables et justes ; car il a jugé la grande prostituée qui corrompait la terre par son impudicité, et il a vengé le sang de ses serviteurs en le redemandant de sa main.

jugements. Les saints attendent avec impatience le jour du jugement (cf. #Ap 6:10 ; #Ap 16: 7 ; #Esa 9:6 ; #Jér 23: 5). Ils aiment la justice et détestent le péché, car la justice honore Dieu tandis que le péché le bafoue. Les croyants aspirent à un monde de justice, et celui-ci viendra (v. #Ap 19: 15 ; #Ap 2:27 ; #Ap 12:5).

 

3  Et ils dirent une seconde fois : Alléluia !  … et sa fumée monte aux siècles des siècles.

sa fumée monte. À cause du feu (cf. #Ap 17: 16, #Ap 17: 18 ; #Ap 18:8-9, #Ap 18: 18 ; #Ap 14:8-11).

 

4  Et les vingt-quatre vieillards et les quatre êtres vivants se prosternèrent et adorèrent Dieu assis sur le trône, en disant : Amen ! Alléluia !

vingt-quatre vieillards. Le mieux est d’y voir les représentants de l’Église. Le fait qu’ils gouvernent avec Christ, vêtus de vêtements blancs (#Ap 19:7-8), et qu’ils portent des couronnes d’or (#Ap 2:10) semble indiquer que ces 24 représentent les rachetés (vv. #Ap 4:9 ; #Ap 5:5-14 ; #Ap 7:11-17 ; #Ap 11:16-18 ; #Ap 14: 3 ; #Ap 19: 4). Mais de quels rachetés s’agit-il? Pas d’Israël, puisque cette nation n’est pas encore sauvée, glorifiée et couronnée; cela reste à venir, à ce point de la description des événements futurs. La résurrection et l’entrée en gloire de ce peuple doivent intervenir après les 7 ans de la tribulation (cf. #Da 12:1-3). Les saints de la tribulation ne sont pas encore sauvés (#Ap 7:9-10). Un seul groupe, à ce moment-là, sera complet et glorifié: l’Église. Les vieillards, ou anciens, représentent ici l’Église, qui chante le cantique de la rédemption (#Ap 5:8-10). Ce sont les vainqueurs coiffés de leur couronne, qui vivent à l’endroit qui leur a été préparé et où ils ont rejoint Jésus (cf. #Jn 14:1-4).

 

quatre êtres vivants. Un ordre spécial d’êtres angéliques. Ils forment le même groupe que celui de 7:11 et sont fréquemment associés à l’adoration (#Ap 4:8, #Ap 4:11 ; #Ap 5:9-12, #Ap 5:14 ; #Ap 11:16-18).

 

5 ¶  Et une voix sortit du trône, disant : Louez notre Dieu, vous tous ses serviteurs, vous qui le craignez, petits et grands !

petits et grands. Toutes les distinctions et toutes les hiérarchies sont dépassées.

 

6  Et j’entendis comme une voix d’une foule nombreuse, comme un bruit de grosses eaux, et comme un bruit de forts tonnerres, disant : Alléluia ! Car le Seigneur notre Dieu tout-puissant est entré dans son règne.

tout-puissant. Ou « omnipotent ». Utilisé 9 fois dans l’Apocalypse comme un titre de Dieu (cf. v. #Ap 19: 15 ; #Ap 1:8 ; #Ap 4:8 ; #Ap 11:17 ; #Ap 15: 3 ; #Ap 16: 7, #Ap 16: 14 ; #Ap 21: 22). La grande louange de la multitude ressemble au bruit de vagues déferlantes.

 

7  Réjouissons-nous et soyons dans l’allégresse, et donnons-lui gloire ; car les noces de l’agneau sont venues, et son épouse s’est préparée,

noces de l’Agneau. Les mariages hébreux se déroulaient en trois étapes:

1° les fiançailles (souvent lorsque les conjoints étaient encore des enfants);

2° la présentation (les festivités, qui duraient souvent plusieurs jours, précédant la cérémonie);

3° la cérémonie (l’échange des vœux). L’Église a été fiancée à Christ par son choix souverain de toute éternité (#Ep 1:4 ; #Hé 13: 20), et elle lui sera présentée lors de l’enlèvement (#Jn 14:1-3 ; #1Th 4:13-18).

Le banquet final signifiera la fin de la cérémonie. Ce repas symbolique commencera au moment de l’établissement du royaume millénaire et durera 1000 ans (cf. #Ap 21: 2). Le terme « épouse » désigne le plus souvent l’Église, et c’est ici le cas (#2Co 11:2 ; #Ep 5:22-24); toutefois, il finit par englober aussi tous les rachetés de tous les âges, ce qui devient clair dans le reste du livre.

 

8  et il lui a été donné de se revêtir d’un fin lin, éclatant, pur. Car le fin lin, ce sont les œuvres justes des saints.

les œuvres justes des saints. Non pas la justice de Christ qui est imputée aux croyants le jour où ils reçoivent le salut, mais les résultats pratiques de cette justice dans la vie des croyants, c’est-à-dire la manifestation extérieure d’une vertu intérieure.

 

9  Et l’ange me dit : Écris : Heureux ceux qui sont appelés au festin de noces de l’agneau ! Et il me dit: Ces paroles sont les véritables paroles de Dieu.

Heureux. Voir la note sur 1:3 {==> "Ap 1:3"}.

 

ceux qui sont appelés. Il ne s’agit pas ici de l’épouse (l’Église), mais des invités. L’épouse ne se fait pas inviter, puisque c’est elle qui invite. Il s’agit donc de ceux qui ont été sauvés avant la Pentecôte, de tous les croyants fidèles sauvés par grâce, par le moyen de la foi, avant la naissance de l’Église (#Ac 2:1). Bien qu’ils ne constituent pas l’épouse, ils seront néanmoins glorifiés et régneront avec Christ lors du millénium. C’est plus une différence d’image que de réalité. Parmi ces invités figureront aussi les saints de la tribulation et les croyants qui pénétreront en vie, dans leur corps terrestre, dans le royaume. L’Église est une épouse pure et sainte, jamais une prostituée, comme l’était Israël (voir #Os 2). Ainsi, l’Église est l’épouse pendant les festivités de présentation qui se déroulent au ciel, puis elle viendra sur la terre pour le banquet final (le millénium). Après cela, ce sera l’avènement du nouvel ordre des choses et la consommation du mariage.

les véritables paroles de Dieu. Cela renvoie à tout ce qui a été dit depuis 17:1. Tout est vrai, les noces auront lieu après le jugement.

 

10  Et je tombai à ses pieds pour l’adorer ; mais il me dit: Garde-toi de le faire ! Je suis ton compagnon de service, et celui de tes frères qui ont le témoignage de Jésus. Adore Dieu. — Car le témoignage de Jésus est l’esprit de la prophétie.

Je tombai à ses pieds. Bouleversé par la magnificence de sa vision, Jean tombe en adoration devant l’ange (cf. #Ap 1:17 ; #Ap 22: 8).

Garde-toi de le faire! Cf. #Ap 22:8-9 ; La Bible interdit d’adorer les anges (#Col 2:18-19).

le témoignage de Jésus est l’esprit de la prophétie. L’Évangile du Seigneur Jésus-Christ est le thème central aussi bien des prophéties de l’A.T. que de la prédication du N.T.

 

11 ¶  Puis je vis le ciel ouvert, et voici, parut un cheval blanc. Celui qui le montait s’appelle Fidèle et Véritable, et il juge et combat avec justice.

ciel ouvert. Celui qui est monté au ciel (#Ac 1:9-11) et s’est assis à la droite du Père (#Hé 8:1 ; #Hé 10:12 ; #1Pi 3:22) reviendra pour reprendre la terre à celui qui en avait usurpé la propriété et y établir son royaume (#Ap 5:1-10). La nature de cet événement prouve combien il diffère de l’enlèvement de l’Église. Lors de l’enlèvement, Christ vient rencontrer les siens dans les airs, alors que là, il vient avec eux sur la terre. L’enlèvement ne comporte aucun jugement, alors que là, il n’est question que de condamnation. Cet événement-ci est précédé de ténèbres  le soleil s’obscurcit, la lune disparaît, les étoiles tombent du ciel, il y a beaucoup de fumée - avant que Jésus ne se présente dans une gloire aveuglante d’intensité. On ne trouve aucun de ces détails dans les passages décrivant l’enlèvement (#Jn 14:1-3 ; #1Th 4:13-18).

un cheval blanc. Dans les processions romaines célébrant le triomphe des vainqueurs, le général chevauchait son cheval de guerre blanc et remontait la via Sacra jusqu’au temple de Jupiter, sur la colline du Capitole. La première venue de Jésus s’est faite dans l’humilité, sur un âne (#Za 9:9); la vision de Jean le dépeint comme un conquérant monté sur son cheval de guerre: il est venu détruire les méchants, renverser l’Antichrist, vaincre Satan et prendre le contrôle absolu de la terre (cf. #2Co 2:14).

Fidèle et Véritable. Fidèle à sa parole, Jésus reviendra sur terre (#Mt 24:27-31 ; voir la note sur 3:14 {==> "Ap 3:14"}).

il juge …  avec justice. Voir #Ap 20:11-15 ; cf. #Mt 25:31; #Jn 5:25-30 ; #Ac 17: 31.

combat. Cette déclaration surprenante n’apparaît qu’ici et en #Ap 2:16 pour évoquer la colère de Dieu contre les pécheurs (cf. #Ps 7:11). Il ne restera à Dieu plus aucune patience à l’égard de l’humanité pécheresse et rebelle.

 

12  Ses yeux étaient comme une flamme de feu ; sur sa tête étaient plusieurs diadèmes ; il avait un nom écrit, que personne ne connaît, si ce n’est lui-même ;

Ses yeux …  une flamme de feu. Rien n’échappe à son regard pénétrant, de sorte que ses jugements sont toujours justes et exacts (voir la note sur 1:14 {==> "Ap 1:14"}).

 

nom …  que personne ne connaît. Jean pouvait voir le nom, mais sans parvenir à en comprendre le sens (cf. #2Co 12:4). La divinité contient des mystères insondables que même les saints glorifiés sont incapables de saisir.

 

13  et il était revêtu d’un vêtement teint de sang. Son nom est la Parole de Dieu.

vêtement teint de sang. Ce sang ne fait pas suite à la bataille d’Harmaguédon, puisqu’elle ne fait rage qu’à partir du v. 15; il symbolise les victoires que Christ a déjà remportées contre le péché, Satan et la mort, et il s’agit du sang de ses ennemis.

la Parole. Seul Jean utilise ce nom pour le Seigneur (voir l’introduction {==> "Ap 1:1"}, auteur et date {==> "Ap 1:1"}). Jésus est la Parole de Dieu et, à ce titre, il est l’image visible du Dieu invisible (#Col 1:15), l’image de sa propre personne (#Hé 1:3) et la suprême forme de révélation  dans toute sa plénitude - de Dieu (#Hé 1:1-2).

 

14  Les armées qui sont dans le ciel le suivaient sur des chevaux blancs, revêtues d’un fin lin, blanc, pur.

Les armées qui sont dans le ciel. Elles se composent de l’Église (v. #Ap 19: 8), des saints de la tribulation (#Ap 7:13), des croyants de l’A.T. (#Jude 14 ; cf. #Da 12:1-2) et même des anges (#Mt 25:31). Ils reviennent, non pour apporter leur renfort à Jésus pendant la bataille (ils sont sans armes), mais pour régner avec lui, une fois ses ennemis vaincus (#Ap 20: 4 ; #1Co 6:2 ; #2Ti 2:12). Cf. #Ps 149:5-9.

15  De sa bouche sortait une épée aiguë, pour frapper les nations ; il les paîtra avec une verge de fer ; et il foulera la cuve du vin de l’ardente colère du Dieu tout-puissant.

épée aiguë. L’épée symbolise la puissance de Christ pour terrasser ses ennemis (#Ap 1:16 ; cf. #Esa 11:4 ; #Hé 4:12-13). Le fait qu’elle sort de sa bouche indique qu’il gagne la bataille grâce à la force de sa parole. Bien que les saints reviennent avec Christ pour régner et gouverner, ils n’exécutent pas le jugement. Cette tâche est réservée à Jésus et à ses anges (#Mt 13:37-50).

verge de fer. Le règne de Christ dans le royaume sera marqué par la rapidité et la justice de ses jugements. Les croyants auront son autorité en partage (#Ap 2:26 ; #1Co 6:2 ; voir les notes sur 2:27 {==> "Ap 2:27"}; 12:5 {==> "Ap 12:5"}.

foulera la cuve du vin. Illustration frappante du jugement (voir la note sur 14: 19 {==> "Ap 14: 19"}). Cf. #Esa 63:3 ; #Joe 3:13.

 

16  Il avait sur son vêtement et sur sa cuisse un nom écrit: Roi des rois et Seigneur des seigneurs.

sur sa cuisse. Jésus portera en travers de son vêtement et le long de sa cuisse une bannière où figurera son titre, qui souligne sa souveraineté absolue sur tous les dirigeants humains (voir la note sur 17: 14 {==> "Ap 17: 14"}).

 

17  Et je vis un ange qui se tenait dans le soleil. Et il cria d’une voix forte, disant à tous les oiseaux qui volaient par le milieu du ciel : Venez, rassemblez-vous pour le grand festin de Dieu,

grand festin de Dieu. Cf. #Ez 39:17. Appelé aussi « combat du grand jour du Dieu tout-puissant » (#Ap 16: 14), il commencera par l’appel d’un ange aux oiseaux pour qu’ils aillent se repaître des cadavres de ceux qui auront été massacrés (cf. #Mt 24:27-28). Dieu déclarera la victoire avant même que la bataille soit livrée. L’A.T. parle souvent de l’indignité des charognards qui se nourrissent des morts humains (#De 28:26 ; #Ps 79:2 ; #Esa 18: 6 ; #Jér 7:33 ; #Jér 16: 4 ; #Jér 19: 7 ; #Jér 34:20 ; #Ez 29:5).

19:17-21 Ces versets décrivent un holocauste effarant, le pire de toute l’histoire humaine: la bataille d’Harmaguédon, l’apogée du jour de l’Éternel. Ce ne sera pas tant une bataille qu’une exécution en bonne et due forme, car tous les rebelles qui resteront seront détruits par le Seigneur Jésus (v. #Ap 19: 21 ; voir les notes sur 14:19-20 {==> "Ap 14: 19"};  cf. #Ps 2:1-9 ; #Esa 66:15-16 ; #Ez 39:1; #Joe 3:12; #Mt 24:1-25:2 ; #2Th 1:7-9). Esaïe (#Esa 66:15-16) eut une vision du jour de l’Éternel, de même que Joël (#Joe 3:12-21), Ézéchiel (#Ez 39:1-4, #Ez 39:17-20), Paul (#2Th 1:6 ; #2Th 2:8) et notre Seigneur (#Mt 25:31-46).

 

18  afin de manger la chair des rois, la chair des chefs militaires, la chair des puissants, la chair des chevaux et de ceux qui les montent, la chair de tous, libres et esclaves, petits et grands.

rois de la terre. Voir #Ap 17:12-17.

leurs armées. Voir #Ap 16:13-14.

son armée. Zacharie décrit cette armée de l’Éternel en employant l’expression « tous ses saints » (#Za 14: 5).

 

19  Et je vis la bête, et les rois de la terre, et leurs armées rassemblées pour faire la guerre à celui qui était assis sur le cheval et à son armée.

20  Et la bête fut prise, et avec elle le faux prophète, qui avait fait devant elle les prodiges par lesquels il avait séduit ceux qui avaient pris la marque de la bête et adoré son image. Ils furent tous les deux jetés vivants dans l’étang ardent de feu et de soufre.

la bête fut prise …  le faux prophète. En un instant, les armées du monde perdent leurs chefs. La bête est l’Antichrist (voir les notes sur 13:1-8 {==> "Ap 13: 1"}), le faux prophète son escorte religieuse (voir les notes sur 13:11-17 {==> "Ap 13: 11"}).

jetés vivants. Le corps de la bête et du faux prophète sera transformé, et ils seront bannis pour tomber directement dans l’étang de feu (#Da 7:11). Ils seront ainsi les premiers de millions d’hommes non régénérés (#Ap 20: 15) et d’anges déchus (cf. #Mt 25:41) à arriver dans cet endroit horrible. Le fait que ces deux-là réapparaissent 1000 ans plus tard contredit la thèse de l’anéantissement ou de l’immortalité conditionnelle (cf. #Ap 14: 11 ; #Esa 66:24 ; #Mt 25:41 ; #Mr 9:48 ; #Lu 3:17 ; #2Th 1:9).

l’étang ardent. L’enfer ultime, le lieu de punition éternelle pour tous les rebelles non repentants, qu’ils soient angéliques ou humains (cf. #Ap 20: 10, #Ap 20: 15). Le N.T. parle beaucoup du châtiment éternel (cf. #Ap 14:10-11 ; #Mt 13:40-42 ; #Mt 25:41 ; #Mr 9:43-48 ; #Lu 3:17 ; #Lu 12:47-48).

de feu et de soufre. Voir la note sur 9:17 {==> "Ap 9:17"}. Ces deux éléments sont fréquemment associés au jugement divin (#Ap 14: 10 ; #Ap 20: 10 ; #Ap 21: 8 ; #Ge 19: 24 ; #Ps 11:6 ; #Esa 30:33 ; #Ez 38:22 ; #Lu 17:29).

 

21  Et les autres furent tués par l’épée qui sortait de la bouche de celui qui était assis sur le cheval ; et tous les oiseaux se rassasièrent de leur chair.

l’épée. Voir v. 15; cf. #Za 14:1-13.

 

les oiseaux se rassasièrent de leur chair. Les derniers pécheurs qui restaient auront tous été exécutés, et les oiseaux pourront se gorger de la chair des cadavres.

 

Revelation 19 : 1 TO 21

 

1 ¶ After these things I heard in the sky like a loud voice of a great multitude, saying, Hallelujah! The salvation and glory and power belong to our God,

After that. This is a key moment. It is after the destruction of Babylon, at the end of the great tribulation, just before the kingdom is established (ch. #Ap 20). This section serves as a transition between the tribulation and the millennial kingdom.

large crowd. Probably angels, saints since joined them later (vv #Ap 19: 5; cf. #Ap. 5: 11-12; #Ap 7: 11-12). The imminent return of the Lord Jesus Christ motivates this gushing praise.

19: 1-6

Alleluia. The transcript of this Hebrew word appears four times in the NT, and all in this chapter (vv #Ap. 19: 1, #Ap 19: 3-6). This exclamation, which means "praise the Lord," appears frequently in the OT (see #PS 104: 35; #PS 105: 45; #PS 106: 1; #PS 111: 1; #PS 112: 1; #PS 113: 1; #PS 117: 1; #PS 135: 1 ; #PS 146: 1). Five reasons for this praise:

1. the fact that God delivered his people from their enemies (v #Ap. 19: 1);

2. the fact that God makes justice (v #Ap. 19: 2);

3. the final crushing of human rebellion by God (v #Ap. 19: 3);

4. God's sovereignty (v #Ap. 19: 6);

5. God's communion with his people (v. #Ap 19: 7).

2 because his judgments are true and righteous; for he hath judged the great prostitute who corrupted the earth with her fornication, and has avenged the blood of His servants shed by her hand.

judgments. The Saints eagerly await the day of judgment (cf. 6:10 #Ap; #Ap 16: 7; #Esa 9: 6; Jer # 23: 5). They love justice and hate the sin, because justice honors God while sin flouts. Believers aspire to a world of justice, and it will come (v #Ap 19: 15; #Ap 2:27; #Ap. 12: 5).

3 And they said again: Alleluia! ... And her smoke rose up for ever and ever.

her smoke rose. Because of fire (cf. #Ap 17: 16 #Ap 17: 18; #Ap 18: 8-9, #Ap 18: 18; #Ap 14: 8-11).

4 And the twenty-four elders and the four beasts fell down and worshiped God sitting on the throne, saying, Amen! Alleluia !

twenty-four elders. It is best to see the representatives of the Church. The fact that they rule with Christ, clothed in white garments (#Ap 19: 7-8), and they wear crowns of gold (#Ap 2:10) suggests that these 24 represent the redeemed (vv . #Ap 4: 9; #Ap 5: 5-14; #Ap 7: 11-17; #Ap 11: 16-18; #Ap 14: 3; #Ap 19: 4). But what is it bought? Not Israel because that nation is not yet saved, glorified and crowned; it remains to come, at this point in the description of future events. The resurrection and the coming in glory of this nation must take place after 7 years of tribulation (cf. #Da 12: 1-3). The saints of the tribulation are not yet saved (#Ap 7: 9-10). Only one group at that time, will be complete and glorified Church. The old men or old, here are the Church sings the song of redemption (#Ap 5: 8-10). These are the winners wearing their crowns, which live in the place that was prepared for them and where they joined Jesus (cf. #Jn 14: 1-4).

four living creatures. A special order of angelic beings. They are the same group as of 7:11 ET are frequently associated with worship (#Ap 4: 8, 4:11 #Ap; #Ap 5: 9-12, 5:14 #Ap; #Ap 11: 16-18).

5 ¶ And a voice came from the throne, saying, Praise our God, all you his servants, you who fear him, small and great!

young and old. All distinctions and all hierarchies are exceeded.

6 And I heard as a voice of a great multitude, like the sound of many waters, and as the voice of mighty thunders, saying, Hallelujah! For the Lord God omnipotent reigns.

all mighty. Or "omnipotent". Used 9 times in the Apocalypse as a title of God (cf. v #Ap 19: 15; #Ap. 1: 8; #Ap 4: 8; 11:17 #Ap; #Ap 15: 3; 16 #Ap : 7, #Ap 16: 14; #Ap 21: 22). The great praise of the multitude is like the sound of breaking waves.

7 Let us rejoice and be glad, and give him glory; for the marriage of the Lamb is come, and his wife has made herself ready

marriage of the Lamb. The Hebrew weddings took place in three stages:

1 engagement (often when spouses were still children);

2 ° the presentation (the festivities, which often lasted several days before the ceremony);

3. the ceremony (exchange vows). The Church has been betrothed to Christ by his sovereign choice from eternity (#EP 1: 4; # Heb 13: 20), and it will be presented when picking (#Jn 14: 1-3; 1 Thessalonians # 4: 13-18).

The final banquet will mean the end of the ceremony. This symbolic meal will begin at the time of establishment of the millennial kingdom will last 1000 years (see #Ap 21: 2). The term "wife" means most often the Church, and this is the case (# 2Co 11: 2; #EP 5: 22-24); However, he eventually also encompass all the redeemed of all ages, which becomes clear in the rest of the book.

8 and it was given him to be arrayed in fine linen, clean and white. For the fine linen is the righteousness of saints.

the righteousness of saints. Not the righteousness of Christ imputed to believers the day they receive salvation, but the practical results of this law in the life of believers, that is to say, the outward manifestation of an inner virtue.

9 And the angel said unto me, Write, Blessed are they which are called unto the marriage supper of the Lamb! And he said unto me, These are the true words of God.

Happy. See note on 1: 3 {==> "Rev 1: 3"}.

those called. There is no question here of the bride (the church), but guests. The wife did not invite, since it is inviting. It is therefore of those who were saved before Pentecost, of all the faithful believers saved by grace, through faith, before the birth of the Church (#AC 2: 1). Although they are not married, they will nevertheless be glorified and reign with Christ during the millennium. It is more a difference image than reality. Among the guests also included the tribulation saints and believers who penetrate alive in their earthly body in the kingdom. The Church is a pure and holy bride, never a prostitute, as was Israel (see #Os 2). Thus the Church is the wife during the presentation of festivities that take place in heaven, then she will come to earth for the final banquet (the millennium). After that, it will be the coming of the new order of things and the consummation of marriage.

the true words of God. This refers to everything that was said in 17: 1. Everything is true, the wedding will take place after the judgment.

10 And I fell at his feet to worship him; but he said to me, See thou do it! I am thy fellow servant, and of thy brethren that have the testimony of Jesus. Worship God. - For the testimony of Jesus is the spirit of prophecy.

I fell at his feet. Overwhelmed by the magnificence of his vision, John fell in adoration before the angel (cf. #Ap 1:17; #Ap 22: 8).

See thou do it! #Ap Cf. 22: 8-9; The Bible forbidden to worship angels (#Col 2: 18-19).

the testimony of Jesus is the spirit of prophecy. The Gospel of the Lord Jesus Christ is the central theme of both the Old Testament prophecies that of preaching the N.T.

11 ¶ And I saw heaven opened, and behold a white horse. Its rider is called Faithful and True, and he judges and makes war in righteousness.

open sky. One who ascended to heaven (#AC 1: 9-11) and sat at the right hand of the Father (# Heb 8: 1; 10:12 Hey #; # 1 Peter 3:22) will return to resume land he who had usurped the property and establish his kingdom (#Ap 5: 1-10). The nature of this event proves how it differs from the rapture of the Church. Upon removal, Christ comes to meet his in the air, while there, he comes with them on earth. The kidnapping has no judgment, whereas here it is only a question of conviction. This event will be preceded darkness the sun was darkened, the moon disappears, the stars fall from the sky, there is a lot of smoke - before Jesus present in a blinding intensity glory. We find none of these details in the passages describing the abduction (#Jn 14: 1-3; 1 Thessalonians # 4: 13-18).

a white horse. In the Roman processions celebrating the triumph of the victors, the general rode his white war horse and went up the Via Sacra to the Temple of Jupiter on the Capitol Hill. The first coming of Jesus was done in humility on a donkey (#Za 9: 9); John's vision depicts him as a conqueror mounted on his war horse: he came to destroy the wicked, to overthrow the Antichrist, overcome Satan and take complete control of the earth (cf. 2 Cor 2:14 #).

Faithful and True. True to his word, Jesus will return to earth (#Mt 24: 27-31; see note on 3:14 {==> "Revelation 3:14"}).

... with justice he judges. See #Ap 20: 11-15; cf. #Mt 25:31; #Jn 5: 25-30; #AC 17: 31.

fight. This surprising statement appears here and 2:16 #Ap to evoke God's wrath against sinners (cf. #PS 7:11). There will be more to God no patience with the sinful humanity and rebellious.

12 His eyes were as a flame of fire; on his head were many crowns; he had a name written, that no one knows, if not himself;

... His eyes a flame of fire. Nothing escapes his penetrating gaze, so that its judgments are always fair and accurate (see note on 1:14 {==> "Revelation 1:14"}).

name ... nobody knows. John could see the name, but failed to understand its meaning (see # 2 Corinthians 12: 4). The divinity contains unfathomable mysteries that even the glorified saints are unable to grasp.

13 And he was clothed with a vesture dipped in blood. His name is the Word of God.

vesture dipped in blood. This blood is not following the battle of Armageddon, as it rages that from v. 15; it symbolizes the victories that Christ has already won against sin, Satan and death, and it is the blood of his enemies.

the speech. Only John uses this name to the Lord (see Introduction {==> "Rev 1: 1"}, author and date {==> "Rev 1: 1"}). Jesus is the Word of God and, as such, it is the visible image of the invisible God (#Col 1:15), the image of himself (# Heb 1: 3) and the highest form of revelation in all its fullness - of God (# 1 Hey: 1-2).

14 And the armies which were in heaven followed him upon white horses, clothed in fine linen, white and clean.

And the armies which were in heaven. They consist of the Church (v #Ap. 19: 8), the tribulation saints (#Ap 7:13), believers OT (#Jude 14; #Da cf. 12: 1-2) and even angels (#Mt 25:31). They come back, not to bring them to Jesus reinforcement during battle (they are unarmed), but to reign with him, after his defeated enemies (#Ap 20: 4; 1 Cor 6 # 2, # 2Ti 2:12) . See #PS 149: 5-9.

15 From his mouth comes a sharp sword with which to smite the nations; He will rule them with a rod of iron; He treads the winepress of the fierceness and wrath of Almighty God.

sharp sword. The sword symbolizes Christ the power to defeat his enemies (#Ap 1:16; cf. #Esa 11: 4; Hey # 4: 12-13). The fact that it comes from his mouth indicates that wins the battle with the strength of his word. Although the saints return with Christ to reign and rule, they do not execute the judgment. This task is reserved for Jesus and his angels (#Mt 13: 37-50).

iron rod. The reign of Christ in the kingdom will be marked by the rapidity and justice of his judgments. Believers will share his authority (#Ap 2:26; 1Cor # 6: 2; see notes on 2:27 {==> "Revelation 2:27"}; 12: 5 {==> "Rev 12: 5 "}.

treads the wine. Striking illustration of judgment (see note on 14: 19 {==> "Rev 14: 19"}). #Esa Cf. 63: 3; #Joe 3:13.

16 He hath on his vesture and on his thigh a name written, King of kings and Lord of lords.

on his thigh. Jesus will across his clothing and his thigh a banner which will include its title, which emphasizes its absolute sovereignty over all human leaders (see note on 17: 14 {==> "Rev 17: 14"}) .

17 And I saw an angel standing in the sun. And he cried with a loud voice, saying to all the birds flying in mid heaven, Come, gather together for the great supper of God,

great supper of God. See #Ez 39:17. Also called "battle of that great day of God Almighty" (#Ap 16: 14), it will start by the call of an angel they go for the birds to feast corpses of those who have been slain (cf. . #Mt 24: 27-28). God will declare victory before the battle is fought. The A.T. often speak of the indignity scavengers that feed on dead humans (# of 28:26; #PS 79: 2; #Esa 18: 6; Jer 7:33 #; # Jer 16: 4; # Jer 19: 7 ; # Jer 34:20; #Ez 29: 5).

19: 17-21 These verses describe an alarming Holocaust, the worst of all human history: the battle of Armageddon, the climax of the day of the Lord. This will not be a battle as a running properly because all the rebels that remain will be destroyed by the Lord Jesus (v #Ap. 19: 21; see notes 14: 19-20 {== > "Rev 14: 19"}; #PS cf. 2: 1-9; #Esa 66: 15-16; #Ez 39: 1; 3:12 #Joe; #Mt 24: 1-25: 2; # 2Th 1: 7-9). Isaiah (#Esa 66: 15-16) had a vision of the day of the Lord, as Joël (#Joe 3: 12-21), Ezekiel (#Ez 39: 1-4, #Ez 39: 17- 20), Paul (# 2Th 1: 6; # 2 Thess 2: 8) and Lord (#Mt 25: 31-46).

18 to eat the flesh of kings, the flesh of captains, the flesh of the mighty, the flesh of horses and their riders, the flesh of all, free and slave, small and great.

kings of the earth. See #Ap 17: 12-17.

their armies. See #Ap 16: 13-14.

his army. Zechariah describes this army of the Lord by using the expression "all the saints" (#Za 14: 5).

19 And I saw the beast and the kings of the earth and their armies gathered together to make war against him that sat upon the horse and his army.

20 And the beast was taken, and with him the false prophet who had done signs before him by which he deceived those who had received the mark of the beast and worshiped his image. They were both thrown alive into the fiery lake of burning sulfur.

the beast was taken ... the false prophet. In an instant, the world's armies lose their heads. The beast is the Antichrist (see notes 13: 1-8 {==> "Rev 13: 1"}), the false prophet's religious escort (see notes 13: 11-17 {==> " Rev 13: 11 "}).

thrown alive. The body of the beast and the false prophet will be transformed, and they will be banished to fall directly into the lake of fire (#Da 7:11). They will be the first of millions of unregenerate men (#Ap 20: 15) and fallen angels (cf. #Mt 25:41) arriving in this horrible place. The fact that these two reappear years later in 1000 contradicts the theory of annihilation or conditional immortality (cf. #Ap 14: 11; #Esa 66:24; 25:41 #Mt; #Mr 9: 48; #Lu 3:17; # 2Th 1: 9).

the fiery lake. The ultimate hell, the place of eternal punishment for all unrepentant rebels, whether human or angelic (see #Ap 20: 10 #Ap 20: 15). The NT is much talk of eternal punishment (cf. #Ap 14: 10-11; #Mt 13: 40-42; 25:41 #Mt; #Mr 9: 43-48; 3:17 #Lu; #Lu 12: 47-48).

fire and brimstone. See note on 9:17 {==> "Revelation 9:17"}. Both are commonly associated with divine judgment (#Ap 14: 10; #Ap 20: 10; #Ap 21: 8; #Ge 19: 24; #PS 11: 6; 30:33 #Esa; #Ez 38: 22; #Lu 17:29 ).

21 And the rest were killed with the sword which proceeded from the mouth of him who sat on the horse; and all the birds were filled with their flesh.

the sword. See v. 15; cf. #Za 14: 1-13.

the birds were filled with their flesh. The last remaining fishermen have all been executed, and the birds will gorge themselves with the flesh of corpses.

http://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

APOCALYPSE OR REVELATION 1: 1 à 20

01/01/2017 23:57
Sujet de ce livre  - Adresse et salutation  - La venue du Christ  - Jésus-Christ se révèle à Jean et Lui ordonne d'écrire aux pasteurs des sept Eglises d'Asie   Apocalypse 1 : 1-20***Revelation 1 : 1-20 1:1 Révélation de Jésus-Christ, qu'il a reçue de...
01/12/2016 00:01
PAROLES DE JÉSUS-CHRIST  EN ROUGES   Apocalypse 1 : 1 À 20 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR   1 ¶  Révélation de Jésus-Christ, que Dieu lui a donnée pour montrer à ses serviteurs les choses qui doivent arriver bientôt, et qu’il a fait connaître, par l’envoi de son ange, à son...
09/08/2013 11:56
BIBLE AUDIO FRANÇAIS OU ANGLAIS FRENCH OR ENGLISH AUDIO BIBLE www.enseignemoi.com/bible/audio/
Objets: 1 - 3 Sur 3

Contact