ÉSAÏE 20 : 1 À 6 ***ISAIAH 20 : 1 TO 6 ***

03/09/2014 09:04

ÉSAÏE 20 : 1 À 6 ***

1 ¶  L’année où Tharthan, envoyé par Sargon, roi d’Assyrie, vint assiéger Asdod et s’en empara,

2  en ce temps-là l’Éternel adressa la parole à Esaïe, fils d’Amots, et lui dit : Va, détache le sac de tes reins et ôte tes souliers de tes pieds. Il fit ainsi, marcha nu et déchaussé.

3  Et l’Éternel dit : De même que mon serviteur Esaïe marche nu et déchaussé, ce qui sera dans trois ans un signe et un présage pour l’Égypte et pour l’Éthiopie,

4  de même le roi d’Assyrie emmènera de l’Égypte et de l’Éthiopie captifs et exilés les jeunes hommes et les vieillards, nus et déchaussés, et le dos découvert, à la honte de l’Égypte.

5  Alors on sera dans l’effroi et dans la confusion, à cause de l’Éthiopie en qui l’on avait mis sa confiance, et de l’Égypte dont on se glorifiait.

6  Et les habitants de cette côte diront en ce jour : Voilà ce qu’est devenu l’objet de notre attente, sur lequel nous avions compté pour être secourus, pour être délivrés du roi d’Assyrie ! Comment échapperons-nous ?

NOTES DE JOHN MACARTHUR

20:1

Tharthan. Ce terme hébreu n’est sans doute pas un nom propre, mais le titre du général de l’armée assyrienne.

Sargon …  Asdod. « Asdod » était l’une des cinq villes les plus importantes des Philistins, toutes situées au sud-ouest de Jérusalem. « Sargon », mentionné seulement ici dans la Bible, était Sargon II, roi d’Assyrie de 722 à 705 av. J.-C. environ.

s’en empara. Les Assyriens prirent Asdod en 711 av. J.-C. Les Égyptiens les craignaient tellement qu’ils battirent en retraite devant eux, ce qui montra aux Judéens qu’ils étaient fous d’avoir compté sur une puissance étrangère pour leur protection.

20: 2

en ce temps-là. Esaïe commença cette leçon de choses trois ans (v. #Esa 20: 3) avant le discours des vv. 3-6, lui-même situé juste avant l’attaque assyrienne de 711 av. J.-C.

sac. Cet accessoire vestimentaire était sans doute destiné à exprimer le deuil d’Esaïe (#Ge 37:34 ; #2R 6:30), mais il pouvait aussi mettre l’accent sur son ministère prophétique (#2R 1:8 ; #Mt 3:4).

nu et déchaussé. Le Seigneur lui avait ordonné de se dépouiller de tous ses vêtements extérieurs en signe de déshonneur et d’abaissement.

20: 3

mon serviteur. Une telle appellation plaçait Esaïe dans un groupe privilégié, en compagnie de: Abraham (#Ge 26:24), Moïse (#No 12: 7-8 ; #Jos 1:2, #Jos 1:7 ; #2R 21: 8 ; #Mal 4:4), Caleb (#No 14: 24), David (#2S 3:18 ; #2S 7:5, #2S 7:8 ; #1R 11:32, #1R 11:34, #1R 11:36, #1R 11:38 ; #1R 14: 8 ; #2R 19: 34 ; #2R 20: 6 ; #1Ch 17: 4, #1Ch 17: 7 ; #Ps 89:4 ; #Esa 37:35 ; #Jér 33:21-22, #Jér 33:26 ; #Ez 34:23-24 ; #Ez 37:24-25), Job (#Job 1:8 ; #Job 2:3 ; #Job 42:7-8), Éliakim (#Esa 22: 20), le « serviteur de l’Éternel » (#Esa 42:1 ; #Esa 49:5-7 ; #Esa 52:13 ; #Esa 53:11 ; #Za 3:8 ; #Mt 12: 18), Israël (#Esa 41:8-9 ; #Esa 42:19 ; #Esa 43:10 ; #Esa 44:1-2, #Esa 44:21, #Esa 44:26 ; #Esa 44:21 ; #Esa 45:4 ; #Esa 48:20 ; #Esa 50:10 ; #Jér 30:10 ; #Jér 46:27-28 ; #Ez 28:25 ; #Ez 37:25), Nebucadnetsar (#Jér 25: 9 ; #Jér 27:6 ; #Jér 43:10), Zorobabel (#Ag 2:23) et les disciples de Christ (#Jn 12: 26).

un signe et un présage. La nudité et le déchaussement d’Esaïe symbolisaient la désolation qui frapperait l’Égypte et l’Éthiopie entre les griffes des Assyriens (cf. #Esa 19: 4).

20: 4

captifs et exilés. Esar-Haddon, roi d’Assyrie, accomplit cette prophétie en 671 av. J.-C. (cf. #Esa 37:38 ; #2R 19:37 ; #Esd 4:2). Loin d’être un objet de confiance légitime pour Israël, la puissante Égypte finirait dans la honte.

20: 6

Comment échapperons-nous? « Nous » désigne la population de Juda. La confiance en l’Égypte s’étant révélée mal placée, ils se demanderaient où trouver une protection efficace.

ISAIAH 20 : 1 TO 6  ***

¶ 1 The year that Tartan, sent by Sargon, king of Assyria besieged and captured Ashdod,

2 in that time the Lord spoke by Isaiah the son of Amoz, and he said, Go and loose the sackcloth from off thy loins, and put off thy shoes from off thy feet. He did so, walking naked and barefoot.

3 And the LORD said, Like as my servant Isaiah has walked naked and barefoot three years that will be a sign and an omen for Egypt and Ethiopia,

4 So shall the king of Assyria lead away from Egypt and Ethiopia captive and exiled young men and old, naked and barefoot, with their buttocks uncovered, to the shame of Egypt.

5 And they shall be afraid and confused because of Ethiopia in which they had put his trust, and of Egypt their glory.

6 And the people of this coast will say in that day: This is what became the object of our expectation, where we fled for help to be delivered from the king of Assyria! How shall we escape?

NOTES JOHN MACARTHUR

20: 1

Tartan. This Hebrew term is probably not a proper name, but the title of General of the Assyrian army.

Sargon ... Ashdod. "Ashdod" was one of the five largest cities of the Philistines, all located southwest of Jerusalem. "Sargon" mentioned only here in the Bible was Sargon II, king of Assyria from 722 to 705 BC. AD approximately.

took them. The Assyrians took Ashdod in 711 BC. BC The Egyptians feared so they retreated before them, which showed the Judeans they were crazy to have relied on a foreign power for their protection.

20: 2

in that time. Isaiah began this lesson three years (v #Esa 20: 3.) Before the speech of vv. 3-6 himself just before the Assyrian attack 711 BC. AD

bag. This clothing accessory was probably meant to express the grief of Isaiah (37:34 #Ge; # 2R 6:30), but he could also focus on his prophetic ministry (2R # 1: 8; #Mt 3 : 4).

naked and barefoot. The Lord commanded him to shed its outer clothing as a sign of disgrace and humiliation.

20: 3

my servant. Such a designation placed Isaiah in a privileged group, along with Abraham (#Ge 26:24), Moses (#No 12: 7-8; #Jos 1: 2 #Jos 1: 7; # 2R 21: 8 ; #Mal 4: 4), Caleb (#No 14: 24), David (# 2S 3:18; 2S # 7: 5, 2S # 7: 8, 11:32 # 1R, 1R 11:34 #, # 1R 11:36, 11:38 # 1R, 1R # 14: 8; # 2R 19: 34; 2R # 20: 6; 1Ch 17 # 4, # 1Ch 17: 7; #PS 89: 4; #Esa 37 35, # Jer 33: 21-22, # Jer 33:26; #Ez 34: 23-24; #Ez 37: 24-25), Job (#Job 1: 8; #Job 2: 3; #Job 42: 7-8), Eliakim (#Esa 22: 20), the "servant of the Lord" (#Esa 42: 1; #Esa 49: 5-7; #Esa 52:13; #Esa 53:11 ; #Za 3: 8; #Mt 12: 18), Israel (#Esa 41: 8-9; #Esa 42:19; #Esa 43:10; #Esa 44: 1-2, #Esa 44:21, #Esa 44:26; #Esa 44:21; #Esa 45: 4; #Esa 48:20; #Esa 50:10; # Jer 30:10; # Jer 46: 27-28; #Ez 28:25; #Ez 37:25), Nebuchadnezzar (# Jer 25: 9; # Jeremiah 27: 6, # Jer 43:10), Zerubbabel (#Ag 2:23) and the disciples of Christ (#Jn 12: 26).

a sign and a wonder. Nudity and loosening of Isaiah symbolized the desolation that hit Egypt and Ethiopia from the clutches of the Assyrians (cf. #Esa 19: 4).

20: 4

captives and exiles. Esarhaddon king of Assyria, fulfilled the prophecy in 671 BC. BC (cf. #Esa 37:38; # 2R 7:37 p.m.; #Esd 4: 2). Far from being an object of self-confidence for Israel, the powerful Egypt would end in shame.

20: 6

How shall we escape? "We" refers to the people of Judah. Confidence in Egypt having proved misplaced, they are wondering where to find effective protection.

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APOCALYPSE OR REVELATION 1: 1 à 20

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