ÉSAÏE 9 : 1 À 7 ***ISAIAH 9 : 1 TO 7 ***

23/07/2014 08:41

ÉSAÏE 9 : 1 À 7 ***

1 ¶  (8-23) Mais les ténèbres ne régneront pas toujours Sur la terre où il y a maintenant des angoisses : Si les temps passés ont couvert d’opprobre Le pays de Zabulon et le pays de Nephthali, Les temps à venir couvriront de gloire La contrée voisine de la mer, au delà du Jourdain, Le territoire des Gentils.

2  (9-1) Le peuple qui marchait dans les ténèbres Voit une grande lumière ; Sur ceux qui habitaient le pays de l’ombre de la mort Une lumière resplendit.

3  (9-2) Tu rends le peuple nombreux, Tu lui accordes de grandes joies ; Il se réjouit devant toi, comme on se réjouit à la moisson, Comme on pousse des cris d’allégresse au partage du butin.

4  (9-3) Car le joug qui pesait sur lui, Le bâton qui frappait son dos, La verge de celui qui l’opprimait, Tu les brises, comme à la journée de Madian.

5  (9-4) Car toute chaussure qu’on porte dans la mêlée, Et tout vêtement guerrier roulé dans le sang, Seront livrés aux flammes, Pour être dévorés par le feu.

6  (9-5) Car un enfant nous est né, un fils nous est donné, Et la domination reposera sur son épaule ; On l’appellera Admirable, Conseiller, Dieu puissant, Père éternel, Prince de la paix.

7  (9-6) Donner à l’empire de l’accroissement, Et une paix sans fin au trône de David et à son royaume, L’affermir et le soutenir par le droit et par la justice, Dès maintenant et à toujours : Voilà ce que fera le zèle de l’Eternel des armées.

NOTES DE JOHN MACARTHUR

9:1

grande lumière …  lumière. La venue du Messie est synonyme de venue de la lumière capable de chasser les ténèbres de la captivité (#Esa 42:16 ; #Esa 49:6 ; #Esa 58:8 ; #Esa 60:1, #Esa 60:19-20).

9:2

Tu rends le peuple nombreux. Une fois de plus, le Seigneur confirma son alliance avec Abraham, sa promesse de multiplier sa descendance physique pour qu’elle devienne aussi nombreuse que le sable de la mer (#Ge 22: 17).

9:3

le joug qui pesait sur lui …  brises. Le Seigneur finira par libérer la nation d’Israël de l’esclavage des Assyriens, de Babylone et de toutes les autres puissances étrangères qui l’auront assujettie.

9:4

livrés aux flammes, pour être dévorés par le feu. Le monde n’aura plus besoin de ses panoplies guerrières, puisque c’est un temps de paix universelle qui suivra l’avènement de Christ.

9:5

enfant …  fils. Ces termes insistent encore sur l’Emmanuel, le fils qui doit naître d’une vierge (#Esa 7:14). Le fils de la vierge sera aussi le Fils royal de David, et pourra donc légitimement prétendre au trône davidique (v. #Esa 9:6 ; cf. #Mt 1:21 ; #Lu 1:31-33 ; #Lu 2:7, #Lu 2:11).

domination. Accomplissant ce v. et #Ps 2:9, le Fils régnera sur toutes les nations du monde (#Ap 2:27 ; #Ap 19: 15).

Admirable, Conseiller. Comme les trois titres suivants sont chacun constitués de deux mots, ces deux mots-ci devaient aussi former un seul et même titre: « Conseiller admirable ». Contrairement à Achaz, ce roi fera preuve d’une sagesse surnaturelle dans l’exercice de son mandat (cf. #2S 16:23 ; #1R 3:28).

Dieu puissant. Le Messie, guerrier puissant, accomplira les exploits militaires mentionnés aux vv. #Esa 9:2-4 (cf. #Esa 10:21 ; #De 10:17 ; #Né 9:32).

Père éternel. Le Messie sera le Père de son peuple, et ce éternellement. En sa qualité de roi davidique, il prendra soin de son peuple avec compassion et le disciplinera (#Esa 40:11 ; #Esa 63:16 ; #Esa 64:7 ; #Ps 68:6-7 ; #Ps 103:13 ; #Pr 3:12).

Prince de la paix. Le gouvernement par « Emmanuel » procurera et perpétuera la paix parmi les nations du monde (#Esa 2:4 ; #Esa 11:6-9 ; #Mi 4:3).

9:6

trône de David. Le Fils de la vierge sera l’héritier légitime du trône de David, et il héritera des promesses de l’alliance davidique (#2S 7:12-16 ; cf. #Ps 89:2-38 ; #Mt 1:1).

9:7-10:4 Ce poème évoquait les grandes calamités que le Seigneur enverrait en guise d’avertissement à Israël, qui les négligerait totalement. Le même refrain apparaît 4 fois (#Esa 9:11, #Esa 9:16, #Esa 9:20 ; #Esa 10:4), ce qui fait de l’ensemble un poème à 4 strophes.

ISAIAH 9 : 1 TO 7  ***

¶ 1 (8-23) But the darkness does not always reign on the earth where there is now anxieties: the former time covered with opprobrium The land of Zebulun and the land of Naphtali, and afterward did cover of the glory country near the sea, beyond the Jordan, the territory of the Gentiles.

2 (9-1) The people that walked in darkness have seen a great light; Those who dwelt in the land of the shadow of death a light has dawned.

3 (9-2) Thou hast multiplied the nation, Thou givest him great joy; They joy before thee, as we rejoice at the harvest, as cries of joy to share the spoil.

4 (9-3) For the yoke of his burden, and the staff of his shoulder, the rod of his oppressor, you have broken as in the day of Midian.

5 (9-4) For every boot that door into the fray, and every warrior garments rolled in blood, Will be delivered to the flames, to be devoured by the fire.

6 (9-5) unto us a child is born, to us a son is given: and the government shall be upon his shoulder; Be called Wonderful Counselor, Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.

7 (9-6) Give the empire increased, and an endless peace for the throne of David and over his kingdom, to establish it and to uphold it with judgment and with justice from henceforth even for ever that's what the zeal of the LORD of hosts.

NOTES JOHN MACARTHUR

9.1

great light ... light. The Messiah is synonymous with coming of the light can chase away the darkness of captivity (# Isa 42:16, Isaiah 49:6 #, # Isa 58:8, Isaiah 60:1 #, # Isa 60:19 - 20).

9:2

Thou hast many people. Once again, the Lord confirmed his covenant with Abraham, his promise to multiply his physical seed for it to become as numerous as the sand of the sea (# Ge 22: 17).

9:3

the yoke of his burden ... breezes. The Lord will eventually liberate the nation of Israel from the slavery of the Assyrians, Babylon and all other foreign powers that have subject.

9:4

to the flames, to be devoured by fire. The world will no longer need his warrior outfits, since it is a time of universal peace that will follow the advent of Christ.

9:5

child ... son. These terms still insist on Emmanuel, son to be born of a virgin (Isaiah 7:14 #). The son of the virgin will also be the royal Son of David, and can therefore legitimately claim Davidic throne (v. # Esa 9:6 cf Mt 1:21 #, # Lu 1:31-33; # 2 Lu.: 7, # Lu 2:11).

domination. V accomplishing this. and # Ps 2:9, the Son will reign over all nations of the world (# Rev 2:27; # Rev 19: 15).

Wonderful Counselor. As the following three titles each consist of two words, those two words it should also form a single title "Advisor admirable." Unlike Ahaz, the king will demonstrate a supernatural wisdom in the exercise of its mandate (cf. 4:23 p.m. # 2S, # 1R 3:28).

Powerful God. The Messiah, mighty warrior, perform military exploits mentioned in vv. # Esa 9:2-4 (cf. Isaiah 10:21 #, # De 10:17; # Born 9:32).

Eternal Father. The Messiah will be the father of his people, and forever. In his capacity as Davidic king, he take care of his people with compassion and will discipline (# Isa 40:11, Isaiah 63:16 #, # Isa 64:7, Ps 68:6-7 #, # Ps 103:13 , # Pr 3:12).

Prince of Peace. Government by "Emmanuel" procure and perpetuate peace among the nations of the world (Isaiah 2:4 #, # Isa 11:6-9; # Mi 4:3).

9:6

throne of David. The Son of the Virgin is the rightful heir to the throne of David, and inherit the promises of the Davidic covenant (# 2S 7:12-16;. # Cf Ps 89:2-38; # Mt 1:1) .

9:7-10:4 This poem evoked the great calamities that the Lord would send as a warning to Israel, and totally neglect. The same refrain appears 4 times (# Esa 9:11, 9:16 # Esa, Esa # 9:20; # Esa 10:4), which makes the whole poem to 4 stanzas.

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