MALACHIE 3 : 1 À 18 + NOTES DE JOHN MACARTHUR ***MALACHI 3 : 1 à 18 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

23/01/2015 14:22

MALACHIE 3 : 1 À 18 + NOTES DE JOHN MACARTHUR ***

1 ¶  Voici, j’enverrai mon messager ; Il préparera le chemin devant moi. Et soudain entrera dans son temple le Seigneur que vous cherchez ; Et le messager de l’alliance que vous désirez, voici, il vient, Dit l’Éternel des armées.

mon messager. Les monarques du Proche-Orient avaient coutume d’envoyer des messagers devant eux, afin qu’ils puissent faire disparaître tous les obstacles éventuels à leur visite. Avec un jeu de mots sur le sens du nom Malachie (littéralement « le messager de l’Éternel »), le Seigneur annonça qu’il allait envoyer quelqu’un pour « préparer le chemin » devant lui. C’est la « voix qui crie …  au désert » (#Esa 40:3), l’« Élie » de 4:5 chargé de préparer la venue du Seigneur. Le N.T. l’identifie clairement comme étant Jean-Baptiste (cf. #Mt 3:3 ; #Mt 11:10, #Mt 11:14 ; #Mt 17: 12; #Mr 1:2 ; #Lu 1:17 ; #Lu 7:26-27 ; #Jn 1:23).

soudain entrera. L’adverbe « soudain » n’est pas nécessairement synonyme d’immédiatement, mais signifie ici de façon instantanée, sans préavis. Le mot hébreu est souvent associé à un événement calamiteux (cf. #Esa 47:11 ; #Esa 48:3 ; #Jér 4:20, etc.). Lorsque tous les préparatifs seront achevés, le Seigneur viendra, non dans le temple de Zorobabel ni dans celui d’Hérode (l’épisode de la purification du temple par Jésus ne correspond qu’à un accomplissement partiel de cette prophétie, mais dans le temple final, celui du millénium, décrit par Ézéchiel en #Ez 40:1-48:2. La venue inattendue de Christ, partiellement réalisée lors de sa première venue, s’accomplira totalement lors de son retour (cf. #Mt 24:40-42).

le messager de l’alliance. A distinguer sans doute du messager mentionné précédemment. Puisque ce messager viendra « dans son temple », il s’agit probablement du Seigneur lui-même. C’est lui qui a l’autorité indispensable pour récompenser ou châtier son peuple, sur la base de sa fidélité à l’alliance. Cette appellation de « messager » renvoie peut-être aux textes de l’A.T. qui évoquent l’« ange » de l’Éternel, le mot hébreu étant identique (cf. #Ex 23:20-23 ; #Ex 32:34 ; #Esa 63:9).

que vous désirez. Sans doute une remarque sarcastique. Plongé dans le péché, le peuple ne trouvait aucun plaisir en Dieu à l’époque de Malachie, et ce n’était pas le cas non plus lorsque le Seigneur vint juger l’hypocrisie du culte et purifier le temple (cf. #Jn 2:13-25). A son retour, tous les impies seront anéantis (cf. #Ap 19:11).

2  Qui pourra soutenir le jour de sa venue ? Qui restera debout quand il paraîtra ? Car il sera comme le feu du fondeur, Comme la potasse des foulons.

le feu du fondeur …  la potasse des foulons. Le Seigneur ne viendra pas pour décerner des récompenses. Il est comparé à deux agents purificateurs  le feu qui brûle les impuretés de l’injustice et la potasse qui blanchit les taches du péché - ce qui en dit long sur l’état réel des cœurs. Lors de sa venue, le Seigneur enlèvera toute impureté. Personne ne pourra se soustraire à cette grande purification, qui n’est pas nécessairement synonyme de destruction (cf. #Esa 1:25 ; #Esa 48:10 ; #Jér 6:29-30 ; #Ez 22:17-22).

3  Il s’assiéra, fondra et purifiera l’argent ; Il purifiera les fils de Lévi, Il les épurera comme on épure l’or et l’argent, Et ils présenteront à l’Éternel des offrandes avec justice.

purifiera les fils de Lévi. Puisque les sacrificateurs lévitiques avaient contribué à égarer le peuple et qu’une nouvelle classe sacerdotale, pure, était nécessaire pour servir dans le temple du millénium (cf. #Ez 44:1-45:8), c’était par eux que la purification devait commencer (cf. #Ez 9:6). Alors seulement, ils seraient en mesure de « présenter à l’Éternel » les sacrifices requis pendant le millénium (cf. #Ez 45:9-46:24).

offrandes avec justice. C’est-à-dire des offrandes présentées avec un cœur purifié, dans une relation correcte avec Dieu. Pendant le millénium, les sacrifices auront une valeur purement commémorative pour la nation rachetée d’Israël: ils rappelleront le sacrifice de Christ au Calvaire.

4  Alors l’offrande de Juda et de Jérusalem sera agréable à l’Éternel, Comme aux anciens jours, comme aux années d’autrefois.

aux années d’autrefois. Ce n’est qu’après la purification des sacrificateurs que viendra le tour du peuple. Les Juifs pourront alors offrir ce qui est agréable au Seigneur, comme à l’époque de Salomon (#2Ch 7:8-10), d’Ézéchias (#2Ch 30:26), de Josias (#2Ch 35:18) et d’Esdras (#Né 8:17).

5  Je m’approcherai de vous pour le jugement, Et je me hâterai de témoigner contre les enchanteurs et les adultères, Contre ceux qui jurent faussement, Contre ceux qui retiennent le salaire du mercenaire, Qui oppriment la veuve et l’orphelin, Qui font tort à l’étranger, et ne me craignent pas, Dit l’Éternel des armées.

Ce qui représentera un processus de raffinage pour les Juifs repentis  ceux qui auront accepté le Seigneur comme Messie (cf. #Za 12:1-14: 2 ; #Ro 11:25-27) et seront, par cette purification, préparés à entrer dans le royaume et à adorer dans le temple du millénium - signifiera la destruction pour les autres. Les divers comportements mentionnés dans ce v. sont ceux de personnes qui « ne craignent pas » Dieu. La question posée en #Mal 2:17 reçoit ici une réponse: « Je m’approcherai de vous pour le jugement. » Les pratiques occultes étaient clairement interdites (cf. #Ex 22: 18 ; #De 18:10-12), mais elles n’en continuèrent pas moins, y compris à l’époque du N.T. (cf. #Ac 8:9). L’adultère se pratiquait aussi, en violation de la loi divine (#Mal 2:16), tout comme le parjure (cf. #Ex 20: 16 ; #Lé 19: 12 ; #De 19:16-20), l’extorsion de fonds et l’oppression.

6  Car je suis l’Éternel, je ne change pas ; Et vous, enfants de Jacob, vous n’avez pas été consumés.

7 ¶  Depuis le temps de vos pères, vous vous êtes écartés de mes ordonnances, Vous ne les avez point observées. Revenez à moi, et je reviendrai à vous, dit l’Éternel des armées. Et vous dites : En quoi devons-nous revenir ?

3:6-7 Israël pensait que Dieu était devenu injuste et n’agissait plus en sa faveur. Bien au contraire, quand on considère son histoire  faite de rébellions constantes - on comprend que l’existence de ce peuple n’a tenu qu’au caractère immuable du Seigneur et à son engagement indéfectible envers l’alliance conclue avec les patriarches (cf. #No 23: 19 ; #1S 15: 29 ; #Ja 1:17 en général; #Jér 31:35-37 ; #Jér 33:14-22 en particulier). Ils pouvaient de nouveau faire l’expérience de la bonté de Dieu et jouir de nouvelles bénédictions, à condition de se repentir. C’était parce que le Seigneur allait venir raffiner et purifier les cœurs que Malachie exhortait expressément le peuple à la repentance (cf. #Za 1:3). Or, comme ses auditeurs étaient visiblement peu disposés à reconnaître qu’ils avaient commis des péchés et devaient se repentir (cf. aussi v. 8), cette invitation à revenir vers Dieu se heurta à nouveau à une question pleine de cynisme: comment pourraient-ils revenir puisqu’ils n’avaient jamais abandonné Dieu? D’après eux, c’était lui qui les avait laissés tomber. En réalité, Dieu n’avait pas changé, et eux non plus: il était toujours aussi juste, et eux toujours aussi injustes.

8  Un homme trompe-t-il Dieu ? Car vous me trompez, Et vous dites : En quoi t’avons-nous trompé ? Dans les dîmes et les offrandes.

3:8-12 A la question demandant en quoi ils s’étaient éloignés de Dieu et avaient besoin de revenir à lui, le prophète choisit de répondre par une illustration criante et incontestable de leur égarement spirituel: ils ne s’étaient pas acquittés de leurs dîmes et offrandes, pourtant indispensables dans le cadre d’une théocratie pour rémunérer les Lévites (cf. #Lé 27:30-33 ; #No 18:8-28 ; #De 12: 18 ; #Né 13: 10), célébrer les fêtes religieuses liées à la nature (#De 12:6-17 ; #De 14:22-27) et soutenir les pauvres (#De 14:28-29). En volant ainsi Dieu, c’étaient eux-mêmes qu’ils avaient volé, car ils s’étaient privés des bénédictions divines. A propos de la libéralité dans le N.T., voir #1Co 16:1-2 ; #2Co 8:1-9:2.

9  Vous êtes frappés par la malédiction, Et vous me trompez, La nation tout entière !

3:8-9

vous me trompez. C’était là un péché aussi criant que répandu; ils avaient volé à Dieu ce qui lui revenait de droit, selon la loi.

10  Apportez à la maison du trésor toutes les dîmes, Afin qu’il y ait de la nourriture dans ma maison ; Mettez-moi de la sorte à l’épreuve, Dit l’Éternel des armées. Et vous verrez si je n’ouvre pas pour vous les écluses des cieux, Si je ne répands pas sur vous la bénédiction en abondance.

trésor. Salle du temple destinée à entreposer les dîmes, en céréales et en bétail, apportées par le peuple (cf. #2Ch 31:11 ; #Né 10:38-39 ; #Né 12: 44 ; #Né 13: 12). L’une des tâches de Néhémie consisterait à veiller à ce que le temple ne se retrouve plus à court de ressources, comme cela arriva pendant son absence (cf. #Né 13:10-13).

toutes les dîmes. Quand les dîmes n’étaient pas payées, les sacrificateurs se retrouvaient dans l’indigence et étaient contraints d’abandonner leur service pour travailler la terre. Toute la vie spirituelle de la nation s’en trouvait perturbée, et les pauvres comme les étrangers en subissaient particulièrement les conséquences (cf. #Né 13:10-11). Cependant, le véritable péché, c’était qu’une telle désobéissance revenait à voler Dieu, le roi d’Israël dans ce régime théocratique.

11  Pour vous je menacerai celui qui dévore, Et il ne vous détruira pas les fruits de la terre, Et la vigne ne sera pas stérile dans vos campagnes, Dit l’Éternel des armées.

12  Toutes les nations vous diront heureux, Car vous serez un pays de délices, Dit l’Éternel des armées.

3:7-12 Ces vv. forment une parenthèse entre les deux messages relatifs à la justice et au jugement de Dieu. Ce que les Juifs considéraient comme une injustice de la part de Dieu révélait plutôt sa grâce et sa patience. Un appel authentique à la repentance est lancé (v. #Mal 3:7), suivi de la description des fruits qui doivent en découler (v. #Mal 3:10).

3:10-12

mettez-moi …  à l’épreuve. Contrairement au principe général présenté par ailleurs dans la Bible, le peuple était invité à mettre Dieu à l’épreuve (cf. #1R 18:20-46 ; #Esa 7:11-12): ils devaient l’honorer en mettant un terme à leurs détournements permanents et apporter ce qui lui était dû en signe d’authentique repentance; ils verraient alors Dieu déverser sur eux son extrême abondance (cf. #Pr 11:24-25) et les protéger des invasions de sauterelles (« celui qui dévore »), et ils seraient un sujet de joie pour toutes les autres nations (cf. #Esa 62:4).

13 ¶  Vos paroles sont rudes contre moi, dit l’Éternel. Et vous dites : Qu’avons-nous dit contre toi ?

Le peuple et les sacrificateurs avaient non seulement remis Dieu en question (#Mal 2:17), violé son alliance (#Mal 2:11), désobéi à ses lois (#Mal 2:9), profané ses autels (#Mal 1:7, #Mal 1:12) et méprisé son nom (#Mal 1:6), mais ils avaient aussi ouvertement murmuré contre lui. Ils se plaignaient de ce que, contrairement aux promesses (vv. #Mal 3:10-12), ils ne tiraient aucun avantage de l’obéissance à Dieu (v. #Mal 3:14). D’après eux, seuls les orgueilleux et les méchants prospéraient (v. #Mal 3:15).

14  Vous avez dit : C’est en vain que l’on sert Dieu ; Qu’avons-nous gagné à observer ses préceptes, Et à marcher avec tristesse A cause de l’Éternel des armées ?

marcher avec tristesse. Le peuple feignait de pleurer sur ses péchés. Il s’affichait vêtu d’un sac ou le visage assombri afin de manifester un chagrin qui n’était qu’apparent (cf. #Esa 58:5 ; #Joe 2:13 ; #Mt 6:16-18), pour ensuite se plaindre de l’inefficacité de ces pratiques religieuses.

15  Maintenant nous estimons heureux les hautains ; Oui, les méchants prospèrent ; Oui, ils tentent Dieu, et ils échappent !

tentent Dieu. Les orgueilleux et les méchants bénéficiaient apparemment d’une totale impunité, lorsqu’ils mettaient Dieu à l’épreuve en cherchant à savoir jusqu’où ils pourraient aller dans le mal (cf. #Ps 73:2-14). Au v. 10, Dieu avait invité son peuple à tester jusqu’où lui-même pouvait aller dans la bénédiction.

16  Alors ceux qui craignent l’Éternel se parlèrent l’un à l’autre ; L’Éternel fut attentif, et il écouta ; Et un livre de souvenir fut écrit devant lui Pour ceux qui craignent l’Éternel Et qui honorent son nom.

un livre de souvenir. Toutes ces paroles de jugement semaient le doute dans le cœur des adorateurs authentiques et justes, qui aimaient et servaient Dieu en Israël, car ils redoutaient d’être eux aussi anéantis au jour de la colère divine. Pour les rassurer, Malachie rappela que Dieu n’avait pas oublié ceux « qui craignent l’Éternel et qui honorent son nom ». Le « livre » dont il est question ici est sans doute le livre de vie, sur lequel est inscrit le nom de chaque enfant de Dieu (p. ex. #Ex 32:32-34 ; #Né 13: 14 ; #Ps 69:29 ; #Da 12: 1). Les Perses avaient coutume de tenir un registre de tous les actes susceptibles d’être récompensés (p. ex. #Est 6:1-2). Le psalmiste avait lui aussi connaissance d’un tel livre (#Ps 56:9).

3:16 à 4:6 Malachie conclut avec des paroles d’encouragement à l’adresse du reste fidèle.

17  Ils seront à moi, dit l’Éternel des armées, Ils m’appartiendront, au jour que je prépare ; J’aurai compassion d’eux, Comme un homme a compassion de son fils qui le sert.

m’appartiendront. Le reste fidèle appartiendra à l’Éternel comme son trésor le plus précieux (sens du mot, employé aussi en #Ex 19: 5 ; #De 7:6 ; #De 14: 2 ; #De 26:18 ; #Ps 135:4). Au sein même du jugement, il les épargnera (cf. #Ps 103:13).

18  Et vous verrez de nouveau la différence Entre le juste et le méchant, Entre celui qui sert Dieu Et celui qui ne le sert pas.

La différence entre les justes et les injustes éclatera aux yeux de tous, lorsque le Seigneur régnera depuis le trône de David à Jérusalem.

 

MALACHI 3 : 1 à 18 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

1 ¶ Behold, I send my messenger, He shall prepare the way before me. And suddenly come to his temple the Lord whom you seek And the messenger of the covenant, whom ye delight in: behold, he shall come, saith the Lord of hosts.

My messenger. The monarchs of the Middle East were wont to send messengers to them, so they can eliminate any obstacles to their visit. With a pun on the meaning of the name Malachi (literally "the messenger of the Lord"), the Lord announced that he would send someone to "prepare the way" before him. This is the "voice crying in the wilderness ..." (#Esa 40: 3), the "Elijah" 4: 5 to prepare the coming of the Lord. The NT clearly identified as John the Baptist (cf. #Mt 3: 3; 11:10 #Mt, #Mt 11:14; #Mt 17: 12; #Mr 1: 2; 1:17 #Lu; #Lu 7: 26-27; 1:23 #Jn).

suddenly come. The adverb "suddenly" does not necessarily mean immediately, but here means instantly, without notice. The Hebrew word is often associated with a calamitous event (see #Esa 47:11; #Esa 48: 3; Jer 4:20 #, etc.). When all the preparations are completed, the Lord comes, not in the temple of Zerubbabel nor in that of Herod (the episode of Jesus' cleansing of the temple corresponds to only a partial fulfillment of this prophecy, but in the temple Finally, one of the millennium, described by Ezekiel in #Ez 40: 1-48. 2 the unexpected coming of Christ, partially realized during his first visit, be accomplished entirely on his return (cf. 24:40 #Mt -42).

the messenger of the covenant. A distinguishing probably the messenger mentioned above. Since this messenger will come "in his temple," it is probably the Lord himself. It is he who has the necessary authority to reward or punish his people, on the basis of his fidelity to the covenant. This term "courier" perhaps refers to the Old Testament texts that evoke the "angel" of the Lord, the Hebrew word is the same (see #Ex 23: 20-23; 32:34 #Ex; #Esa 63: 9).

you want. Probably a sarcastic remark. Immersed in sin, the people found no pleasure in God at the time of Malachi, and this was not the case either when the Lord came to judge the hypocrisy of religion and cleanse the temple (cf. 2 #Jn : 13-25). On his return, all the wicked will be destroyed (see #Ap 7:11 p.m.).

2 But who may abide the day of his coming? Who will stand when he appears? For he is like a refiner's fire, and like fuller's soap.

refiner's fire ... fuller's soap. The Lord will not come to award prizes. It is compared with two fire cleansing agents that burns the impurities of injustice and potash which bleaches the stains of sin - which speaks volumes about the real state of the heart. During his visit, the Lord will remove any impurities. No one can escape this great purification, which is not necessarily synonymous with destruction (cf. #Esa 1:25; #Esa 48:10; Jer # 6: 29-30; #Ez 22: 17-22) .

3 He will sit as a refiner and purifier of silver; He shall purify the son of Levi, and purge them as gold and silver, that they may offer unto the Lord an offering in righteousness.

purify the son of Levi. Since the Levitical priests had contributed to mislead the people and a new priestly class, pure, was required to serve in the temple of the millennium (cf. #Ez 44: 1-45: 8), it was through them that the purification was to begin (cf. #Ez 9: 6). Only then they would be able to "present to the Lord," the sacrifices required during the millennium (cf. #Ez 45: 9-46: 24).

offering in righteousness. That is to say, the offerings presented with a purified heart, in a proper relationship with God. During the millennium, sacrifices will have a purely commemorative value for the nation redeemed of Israel, to remember the sacrifice of Christ on Calvary.

4 Then the offering of Judah and Jerusalem be pleasant unto the LORD, as the days of old, as in former years.

in former years. Only after the purification of the priests that will be the turn of the people. The Jews will then offer what is pleasing to the Lord, as in the days of Solomon (# 2Ch 7: 8-10), and Hezekiah (# 2Ch 30:26) Josiah (# 2Ch 35:18), and Ezra (# Born 8:17).

5 I will come near to you to judgment; and I will be a swift witness against the sorcerers, and adulterers, and against false swearers, and against those that hold the wages of mercenary, who oppress the widows and the fatherless, and that turn aside the stranger, and fear not me, saith the LORD of hosts.

Which will represent a refining process for the Jews repented those who have accepted Him as Messiah (cf. #Za 12: 1-14: 2; #Ro 11: 25-27), and will be, for this purification prepared to enter in the kingdom and worship in the temple of the millennium - mean destruction for others. The various behaviors mentioned in this verse. are those people who "do not fear God." The question posed in 2:17 #Mal here receives a reply, "I will come near to you to judgment. "Occult practices are clearly prohibited (see #Ex 22: 18; # of 18: 10-12), but they nevertheless continued, including at the time of the NT (cf. #AC 8: 9 ). Adultery is also practiced in violation of God's law (#Mal 2:16), as perjury (see #Ex 20: 16; # Lev 19: 12; # of 19: 16-20), the extortion and oppression.

6 For I am the LORD, I change not; Therefore ye sons of Jacob, you have not consumed.

7 ¶ From the days of your fathers ye are gone away from mine ordinances, and have not kept them. Return to me, and I will return to you, says the Lord of hosts. And you say, Wherein shall we return?

3: 6-7 Israel thought God had become unjust and acted more in his favor. On the contrary, when you consider its history of constant rebellions - we understand that the existence of this people has held that immutable character of the Lord and his unwavering commitment to the covenant with the patriarchs (cf. # no 23: 19; # 1S 15: 29; 1:17 #Ja in general; # Jer 31: 35-37; Jer # 33: 14-22 in particular). They could again experience the goodness of God and enjoy new blessings, provided to repent. It was because the Lord was coming refine and purify the hearts Malachi expressly exhorted the people to repentance (cf. #Za 1: 3). Now, as his listeners were visibly reluctant to acknowledge that they had committed sins and should repent (. See also verse 8), the invitation to return to God clashed again at a full issue of cynicism: how can -they come back since they had never abandoned God? According to them, it was he who had let them down. In fact, God had not changed, and it either: he was always right, and they still unfair.

8 Will a man rob God? Yet you rob me, and ye say, Wherein have we robbed thee? In tithes and offerings.

3: 8-12 To the question asking what they were alienated from God and needed to return to him, the Prophet chose to respond with a blatant and undeniable example of their spiritual bewilderment they had not fulfilled their tithes and offerings, which are essential in the context of a theocracy to pay the Levites (cf. Lev # 27: 30-33; #No 18: 8-28; # of 12: 18; # 13 Born: 10) celebrate religious holidays related to the nature (# of 12: 6-17; # of 14: 22-27) and to support the poor (# of 14: 28-29). Flying and God were themselves they had stolen because they were deprived of divine blessings. About liberality in the NT, see # 1 Corinthians 16: 1-2; # 2 Corinthians 8: 1-9: 2.

9 You are cursed with a curse: for ye have robbed me, even this whole nation!

3: 8-9

ye have robbed me. This was also a sin crying that widespread; they had stolen from God what was rightfully his, according to law.

10 Bring the treasure house of all the tithes, that there may be food in my house; Put me in that way to the test, says the LORD of hosts. And see if I will not open you the windows of heaven, if I do not pour you out a blessing.

treasure. Temple hall intended to store tithes of grain and livestock, made by the people (cf. # 2Ch 31:11; # 10 Born: 38-39; # 12 Born: 44; # 13 Born: 12). One of the tasks of Nehemiah is to ensure that the temple is no longer found short of resources, as happened during his absence (see # 13 Born: 10-13).

all the tithes. When the tithes were not paid, the priests found themselves destitute and were forced to abandon their service to work the land. The whole spiritual life of the nation was in disrupted, and the poor and foreigners in particular suffered the consequences (see # 13 Born: 10-11). However, the real sin was that such disobedience was tantamount to robbing God, the King of Israel in this theocratic regime.

11 For you I will rebuke the devourer, and he shall not destroy the fruits of the earth, and the vine will not be barren in your field, saith the LORD of hosts.

12 All the nations will call you blessed, for you will be a delightful land, saith the LORD of hosts.

3: 7-12 These verses. form a parenthesis between the two messages relating to justice and judgment of God. What Jews saw as an injustice on the part of God rather revealed his grace and patience. An authentic call to repentance is started (v #Mal. 3: 7), followed by the description of the fruit that must ensue (v #Mal 3:10.).

3: 10-12

... put me to the test. Contrary to the general principle presented elsewhere in the Bible, the people were asked to put God to the test (see # 1R 18: 20-46; #Esa 7: 11-12): they had to honor by putting a end to their permanent diversions and bring what was due to him in genuine repentance sign; they would see God pour on them its extreme abundance (cf. #Pr 11: 24-25) and protect from locust plagues ("the devourer"), and they would be a joy for all other nations (cf. . #Esa 62: 4).

13 ¶ Your words have been stout against me, saith the LORD. And you say, What have we spoken against thee?

The people and the priests had not only given God in question (#Mal 2:17) violated his covenant (2:11 #Mal) disobeyed his laws (#Mal 2: 9), desecrated altars (1 #Mal 7, #Mal 1:12) and despised his name (#Mal 1: 6), but they also openly murmured against him. They complained that, contrary to the promises (vv #Mal. 3: 10-12), they derived no benefit from obedience to God (v #Mal 3:14.). According to them, only the proud and the wicked prospered (v. #Mal 3:15).

14 You have said, It is vain to serve God; What do we have kept his ordinance, and walked mournfully before the LORD of hosts?

walked mournfully. The people pretending to cry over his sins. It was displayed wearing a bag or darkened faces to express grief that was only apparent (see #Esa 58: 5; 2:13 #Joe; #Mt 6: 16-18), to then complain about the ineffectiveness of these religious practices.

15 And now we call the proud happy; Evildoers prosper; Yes, they tempt God, and escape!

tempt God. The proud and the wicked apparently enjoyed impunity when they put God to the test by trying to see how far they could go in evil (cf. #PS 73: 2-14). In v. 10 God called his people to test how far he could go in the same blessing.

16 Then they that feared the Lord spake often one to another; The Lord hearkened, and heard it, And a book of remembrance was written before him for them that feared the Lord, and that thought upon his name.

a book of remembrance. All of these words of judgment sowed doubt in the heart of the authentic and just worshipers, who loved and served God in Israel, because they feared that they too wiped out in the day of God's wrath. To reassure them, Malachi reminded that God had not forgotten those "who fear the Lord, and that thought upon his name." The "book" in question here is probably the book of life, on which is inscribed the name of every child of God (eg #Ex 32: 32-34; # 13 Born:.. 14; 69 #PS : 29; #Da 12: 1). The Persians were wont to keep a record of all documents that may be rewarded (eg #Est. 6: 1-2.). The psalmist had also knowledge of such a book (#PS 56: 9).

3:16 to 4: 6 Malachi concludes with words of encouragement at the faithful remnant.

17 And they shall be mine, saith the LORD of hosts, be mine, in the day that I prepare; I will spare them, as a man spares his son who serves him.

be mine. The remains faithful belong to the Lord as his most precious treasure (sense, also used in #Ex 19: 5; # of 7: 6; # of 14: 2; # of 26:18; #PS 135: 4). Within the judgment, he will spare them (cf. #PS 103: 13).

18 Then shall ye return, and discern between the righteous and the wicked, between one who serves God and him that serveth him not.

The difference between the righteous and the unrighteous will burst for all to see when the Lord shall reign from the throne of David in Jerusalem.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

—————

Précédent