NOMBRES 7 : 1 à 89 *** + NUMBERS 7 : 1 to 89 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

09/11/2015 16:24

NOMBRES 7 : 1 à 89 *** +

1 ¶  Lorsque Moïse eut achevé de dresser le tabernacle, il l’oignit et le sanctifia avec tous ses ustensiles, de même que l’autel avec tous ses ustensiles ; il les oignit et les sanctifia.

achevé de dresser le tabernacle. Selon #Ex 40:17, le tabernacle fut érigé le premier jour du premier mois de la seconde année, c’est-à-dire 11 mois et demi après la sortie d’Égypte.

7:1-89 Les Israélites avaient donné avec prodigalité pour la construction du tabernacle (cf. #Ex 35:4-29) et donnèrent avec la même générosité pour sa dédicace.

7:1-10:36 Ces 4 ch. montrent la manière dont l’Éternel parlait à Moïse (#No 7:89) et conduisait Israël (#No 9:22 ; #No 10:11-12) depuis le tabernacle. Comme Israël obéissait à sa parole, Dieu lui accorda la victoire sur ses ennemis (#No 10:35).

2  Alors les princes d’Israël, chefs des maisons de leurs pères, présentèrent leur offrande: c’étaient les princes des tribus, ceux qui avaient présidé au dénombrement.

les princes d’Israël. Les chefs des douze tribus étaient les mêmes que ceux qui avaient collaboré au recensement en #No 1:5-15. La disposition des tribus lors de la présentation des offrandes était la même que pour l’ordre de marche donné en #No 2:3-32.

3  Ils amenèrent leur offrande devant l’Éternel : six chars en forme de litières et douze bœufs, soit un char pour deux princes et un bœuf pour chaque prince ; et ils les offrirent devant le tabernacle.

4  L’Éternel parla à Moïse, et dit:

5  Prends d’eux ces choses, afin de les employer pour le service de la tente d’assignation ; tu les donneras aux Lévites, à chacun selon ses fonctions.

6  Moïse prit les chars et les bœufs, et il les remit aux Lévites.

les chars et les bœufs. Ceux destinés au transport du tabernacle. Selon le v. 9, les Kehathites ne reçurent aucun char parce qu’ils devaient porter les choses saintes sur leurs épaules.

7  Il donna deux chars et quatre bœufs aux fils de Guerschon, selon leurs fonctions ;

8  il donna quatre chars et huit bœufs aux fils de Merari, selon leurs fonctions, sous la conduite d’Ithamar, fils du sacrificateur Aaron.

9  Mais il n’en donna point aux fils de Kehath, parce que, selon leurs fonctions, ils devaient porter les choses saintes sur les épaules.

10 ¶  Les princes présentèrent leur offrande pour la dédicace de l’autel, le jour où on l’oignit ; les princes présentèrent leur offrande devant l’autel.

11  L’Éternel dit à Moïse : Les princes viendront un à un, et à des jours différents, présenter leur offrande pour la dédicace de l’autel.

12  Celui qui présenta son offrande le premier jour fut Nachschon, fils d’Amminadab, de la tribu de Juda.

le premier jour. C’est-à-dire le premier jour du premier mois. Les chefs apportèrent leurs dons chacun leur tour, sur une durée de douze jours.

13  Il offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

14  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

15  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

16  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

17  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande de Nachschon, fils d’Amminadab.

18  Le second jour, Nethaneel, fils de Tsuar, prince d’Issacar, présenta son offrande.

19  Il offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

20  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

21  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

22  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

23  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande de Nethaneel, fils de Tsuar.

24  Le troisième jour, le prince des fils de Zabulon, Eliab, fils de Hélon,

25  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

26  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

27  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

28  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

29  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Eliab, fils de Hélon.

30  Le quatrième jour, le prince des fils de Ruben, Elitsur, fils de Schedéur,

31  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

32  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

33  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

34  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

35  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Elitsur, fils de Schedéur.

36  Le cinquième jour, le prince des fils de Siméon, Schelumiel, fils de Tsurischaddaï,

37  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

38  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

39  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

40  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

41  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande de Schelumiel, fils de Tsurischaddaï.

42  Le sixième jour, le prince des fils de Gad, Eliasaph, fils de Déuel,

43  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

44  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

45  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

46  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

47  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Eliasaph, fils de Déuel.

48  Le septième jour, le prince des fils d’Ephraïm, Elischama, fils d’Ammihud,

49  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

50  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

51  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

52  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

53  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Elischama, fils d’Ammihud.

54  Le huitième jour, le prince des fils de Manassé, Gamliel, fils de Pedahtsur,

55  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

56  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

57  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

58  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

59  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande de Gamliel, fils de Pedahtsur.

60  Le neuvième jour, le prince des fils de Benjamin, Abidan, fils de Guideoni,

61  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

62  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

63  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

64  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

65  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Abidan, fils de Guideoni.

66  Le dixième jour, le prince des fils de Dan, Ahiézer, fils d’Ammischaddaï,

67  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

68  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

69  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

70  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

71  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Ahiézer, fils d’Ammischaddaï.

72  Le onzième jour, le prince des fils d’Aser, Paguiel fils d’Ocran,

73  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles, selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

74  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

75  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

76  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

77  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande de Paguiel, fils d’Ocran.

78  Le douzième jour, le prince des fils de Nephthali, Ahira, fils d’Enan,

79  offrit : un plat d’argent du poids de cent trente sicles, un bassin d’argent de soixante-dix sicles selon le sicle du sanctuaire, tous deux pleins de fleur de farine pétrie à l’huile, pour l’offrande ;

80  une coupe d’or de dix sicles, pleine de parfum ;

81  un jeune taureau, un bélier, un agneau d’un an, pour l’holocauste ;

82  un bouc, pour le sacrifice d’expiation ;

83  et, pour le sacrifice d’actions de grâces, deux bœufs, cinq béliers, cinq boucs, cinq agneaux d’un an. Telle fut l’offrande d’Ahira, fils d’Enan.

84  Tels furent les dons des princes d’Israël pour la dédicace de l’autel, le jour où on l’oignit. Douze plats d’argent, douze bassins d’argent, douze coupes d’or ;

7:84-88 Total de tous les dons. Chaque chef apporta la même offrande.

85  chaque plat d’argent pesait cent trente sicles, et chaque bassin soixante-dix, ce qui fit pour l’argent de ces ustensiles un total de deux mille quatre cents sicles, selon le sicle du sanctuaire ;

86  les douze coupes d’or pleines de parfum, à dix sicles la coupe, selon le sicle du sanctuaire, firent pour l’or des coupes un total de cent vingt sicles.

87  Total des animaux pour l’holocauste : douze taureaux, douze béliers, douze agneaux d’un an, avec les offrandes ordinaires. Douze boucs, pour le sacrifice d’expiation.

88  Total des animaux pour le sacrifice d’actions de grâces : vingt-quatre bœufs, soixante béliers, soixante boucs, soixante agneaux d’un an. Tels furent les dons pour la dédicace de l’autel, après qu’on l’eut oint.

89  Lorsque Moïse entrait dans la tente d’assignation pour parler avec l’Éternel, il entendait la voix qui lui parlait du haut du propitiatoire placé sur l’arche du témoignage, entre les deux chérubins. Et il parlait avec l’Éternel.

il parlait avec l’Éternel. Dès l’achèvement du tabernacle, l’Éternel s’adressa à Moïse depuis le propitiatoire situé dans le lieu très saint (cf. #Lé 1:1 ; #No 1:1).

 

NUMBERS 7 : 1 to 89 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

 

1 ¶ When Moses finished setting up the tabernacle, he anointed and sanctified it with all its utensils, and the altar and all its utensils; he anointed them and sanctified them.

 

fully set up the tabernacle. According #Ex 40:17, the tabernacle was erected the first day of the first month of the second year, that is to say 11 months and a half after the exodus from Egypt.

 

7: 1-89 The Israelites had given lavishly to build the tabernacle (cf. #Ex 35: 4-29) and gave with the same generosity for his dedication.

 

7: 1-10: 36 These 4 ch. show how the Lord spoke to Moses (#No 7:89) and led Israel (#No 9:22; #No 10: 11-12) from the tabernacle. Like Israel obeyed his word, God granted him victory over his enemies (#No 10:35).

 

2 Then the princes of Israel, heads of their fathers' houses, offered their offering; these were the princes of the tribes, who had presided over the census.

 

the princes of Israel. The heads of the twelve tribes were the same as those who had collaborated in the census #No 1: 5-15. The arrangement of the tribes at the presentation of the offerings was the same as the run command given #No 2: 3-32.

 

3 They brought their offering before Yahweh: six shaped tanks litter and twelve oxen; a wagon for two princes, and an ox for every prince; and they offered them before the tabernacle.

4 The Lord spoke to Moses, saying:

5 Take it of them, to use them for the service of the tent of meeting; thou shalt give them unto the Levites, to each according to his service.

 

6 Moses took the wagons and oxen, and gave them to the Levites.

 

tanks and oxen. For the carriage of the tabernacle. According to v. 9, the Kohathites received no char because they had to carry the holy things on their shoulders.

 

7 He gave two wagons and four oxen to the son of Gershon, according to their functions;

8 he gave four wagons and eight oxen to the son of Merari, according to their service, under the hand of Ithamar son of Aaron the priest.

9 But he gave none to the son of Kohath, because, according to their functions, they had to carry the holy things on their shoulders.

10 ¶ And the princes offered their offering for the dedication of the altar in the day when it was anointed; the princes offered their offering before the altar.

11 The LORD said to Moses, The princes will come one by one, and on different days, present their offering for the dedication of the altar.

 

12 He who offered his offering the first day was Nahshon son of Amminadab, of the tribe of Judah.

 

first day. That is to say, the first day of the first month. The leaders brought their donations every turn, over a period of twelve days.

 

13 his offering was a silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a grain offering ;

14 one gold cup of ten shekels, full of incense;

15 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

16 one male goat for a sin offering;

17 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Nahshon son of Amminadab.

18 the second day Nethaneel the son of Zuar, prince of Issachar, brought his offering.

19 his offering was a silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a grain offering ;

20 one gold cup of ten shekels, full of incense;

21 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

22 one male goat for a sin offering;

23 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Nethaneel the son of Zuar.

24 The third day the prince of the son of Zebulun, Eliab son of Helon,

25 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

26 one gold cup of ten shekels, full of incense;

27 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

28 one male goat for a sin offering;

29 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Eliab son of Helon.

30 The fourth day the prince of the son of Reuben, Elizur the son of Shedeur,

31 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

32 one gold cup of ten shekels, full of incense;

33 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

34 one male goat for a sin offering;

35 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Elizur the son of Shedeur.

36 The fifth day the prince of the son of Simeon, Shelumiel the son of Zurishaddai,

37 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

38 one gold cup of ten shekels, full of incense;

39 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

40 one male goat for a sin offering;

41 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Shelumiel the son of Zurishaddai.

42 The sixth day the prince of the son of Gad, Eliasaph son of Deuel,

43 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

44 one gold cup of ten shekels, full of incense;

45 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

46 one male goat for a sin offering;

47 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Eliasaph the son of Deuel.

48 The seventh day the prince son of Ephraim, Elishama son of Ammihud,

49 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

50 one gold cup of ten shekels, full of incense;

51 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

52 one male goat for a sin offering;

53 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Elishama son of Ammihud.

54 On the eighth day the prince of the son of Manasseh, Gamaliel son of Pedahzur,

55 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

56 one gold cup of ten shekels, full of incense;

57 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

58 one male goat for a sin offering;

59 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Gamaliel son of Pedahzur.

60 The ninth day the prince of the son of Benjamin, Abidan the son of Gideoni,

61 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

62 one gold cup of ten shekels, full of incense;

63 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

64 one male goat for a sin offering;

65 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Abidan son of Gideoni.

66 The tenth day the prince of the son of Dan, Ahiezer the son of Ammishaddai,

67 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

68 one gold cup of ten shekels, full of incense;

69 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

70 one male goat for a sin offering;

71 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Ahiezer son of Ammishaddai.

72 On the eleventh day, the prince of the son of Asher, Pagiel son of Ocran,

73 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels, after the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

74 one gold cup of ten shekels, full of incense;

75 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

76 one male goat for a sin offering;

77 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Pagiel the son of Ocran.

78 On the twelfth day the prince of the son of Naphtali, Ahira the son of Enan,

79 His offering was one silver dish weighing a hundred and thirty shekels, one silver bowl of seventy shekels by the shekel of the sanctuary, both full of flour mixed with oil for a meal offering;

80 one gold cup of ten shekels, full of incense;

81 one young bull, one ram, one lamb of a year, for a burnt offering;

82 one male goat for a sin offering;

83 and for the sacrifice of peace offerings, two oxen, five rams, five he-lambs a year. This was the offering of Ahira son of Enan.

84 These were the offerings of the princes of Israel for the dedication of the altar in the day when it was anointed. Twelve silver plates, twelve silver

basins, twelve golden spoons;

 

7: 84-88 Total of all donations. Each chef brought the same offering.

 

85 each silver dish weighing a hundred and thirty shekels, and each bowl seventy, which made for the silver of the vessels a total of two thousand and four hundred shekels, after the shekel of the sanctuary;

86 the twelve golden bowls full of incense, ten shekels cutting, after the shekel of the sanctuary, all the gold cups a hundred and twenty shekels.

87 All the animals for the burnt offering twelve bullocks, twelve rams, twelve yearling lambs, with their offerings. Twelve male goats, for a sin offering.

88 all the oxen for the sacrifice of peace offerings twenty and four bullocks, rams sixty goats, sixty yearling lambs. These were the offerings for the dedication of the altar after it was anointed.

89 When Moses went into the tent of meeting to speak with him, he heard the voice speaking from above the mercy placed him on the ark of testimony, from between the two cherubim. And he spoke with the Lord.

 

he spoke with the Lord. Upon completion of the tabernacle, the Lord spoke to Moses from the propitiatory located in the most holy (cf. Lev # 1: 1; #No 1: 1).

http://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

APOCALYPSE OR REVELATION 1: 1 à 20

01/01/2017 23:57
Sujet de ce livre  - Adresse et salutation  - La venue du Christ  - Jésus-Christ se révèle à Jean et Lui ordonne d'écrire aux pasteurs des sept Eglises d'Asie   Apocalypse 1 : 1-20***Revelation 1 : 1-20 1:1 Révélation de Jésus-Christ, qu'il a reçue de...
01/12/2016 00:01
PAROLES DE JÉSUS-CHRIST  EN ROUGES   Apocalypse 1 : 1 À 20 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR   1 ¶  Révélation de Jésus-Christ, que Dieu lui a donnée pour montrer à ses serviteurs les choses qui doivent arriver bientôt, et qu’il a fait connaître, par l’envoi de son ange, à son...
09/08/2013 11:56
BIBLE AUDIO FRANÇAIS OU ANGLAIS FRENCH OR ENGLISH AUDIO BIBLE www.enseignemoi.com/bible/audio/
Objets: 1 - 3 Sur 3

Contact