PROVERBES 21 : 1 à 31 *** + PROVERBS 21 : 1 to 31 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

21/06/2017 09:24

PROVERBES  21 : 1 à 31 *** +
 

1 ¶  Le cœur du roi est un courant d’eau dans la main de l’Éternel ; Il l’incline partout où il veut.

 

il l’incline. cf. #Pr 19: 21 ; #Pr 20: 24. La Bible donne plusieurs exemples d’une telle intervention de Dieu: Artaxerxès (#Esd 7:21-23), Tiglath-Piléser (« l’Assyrien », #Esa 10:5-7), Cyrus (#Esa 45:1-4), Nébucadnetsar (#Da 4:34), Belschatsar (#Da 5:23-25).

 

2 ¶  Toutes les voies de l’homme sont droites à ses yeux ; Mais celui qui pèse les cœurs, c’est l’Éternel.

3 ¶  La pratique de la justice et de l’équité, Voilà ce que l’Éternel préfère aux sacrifices.

 

(cf. #1S 15: 22 ; #Esa 1:10-20 ; #Os 6:6 ; #Mi 6:6-8).

 

4 ¶  Des regards hautains et un cœur qui s’enfle, Cette lampe des méchants, ce n’est que péché.

 

lampe des méchants. Cf. #Pr 6:17 ; #Pr 30:13 ; #Ps 18: 28 ; #Ps 131:1. La lampe représente les yeux, qui laissent transparaître l’orgueil.

 

5 ¶  Les projets de l’homme diligent ne mènent qu’à l’abondance, Mais celui qui agit avec précipitation n’arrive qu’à la disette.

 

21:5-7

Ces vv. traitent du problème des biens mal acquis. Ils montrent trois défauts majeurs dans la manière dont ils sont obtenus:

1° la hâte (v. #Pr 21: 5 ; cf. #Pr 19: 2 ; #Pr 28:20);

2° la ruse (v. #Pr 21: 6 ; cf. #Pr 13: 11);

3° la violence (v. #Pr 21: 7 ; cf. #Pr 12:5-6).

 

6 ¶  Des trésors acquis par une langue mensongère Sont une vanité fugitive et l’avant-coureur de la mort.

7 ¶  La violence des méchants les emporte, Parce qu’ils refusent de faire ce qui est juste.

 

Cf. #Pr 1:18-19.

 

8 ¶  Le coupable suit des voies détournées, Mais l’innocent agit avec droiture.

9 ¶  Mieux vaut habiter à l’angle d’un toit, Que de partager la demeure d’une femme querelleuse.

 

l’angle d’un toit. Puisque les toits étaient à l’air libre (cf. #De 22: 8 ; #1S 9:25 ; #2R 4:10), un petit abri aménagé dans un coin était un endroit très peu adapté pour y habiter.

femme querelleuse. Cf. v. #Pr 21: 19 ; #Pr 19: 13 ; #Pr 25:24 ; #Pr 27:15-16 ;

 

10 ¶  L’âme du méchant désire le mal ; Son ami ne trouve pas grâce à ses yeux.

 

méchant désire le mal. Il cherche si avidement à faire le mal (cf. #Ec 8:11) qu’il est prêt à piétiner son prochain s’il le trouve sur son chemin.

 

11 ¶  Quand on châtie le moqueur, le sot devient sage ; Et quand on instruit le sage, il accueille la science.

12 ¶  Le juste considère la maison du méchant ; L’Éternel précipite les méchants dans le malheur.

 

cf. #Pr 10:25 ; #Pr 14: 11.

 

13 ¶  Celui qui ferme son oreille au cri du pauvre Criera lui-même et n’aura point de réponse.

14 ¶  Un don fait en secret apaise la colère, Et un présent fait en cachette calme une fureur violente.

 

Cf. #Pr 17: 8 ; #Pr 18: 16 ; #Pr 19: 6.

 

15 ¶  C’est une joie pour le juste de pratiquer la justice, Mais la ruine est pour ceux qui font le mal.

16 ¶  L’homme qui s’écarte du chemin de la sagesse Reposera dans l’assemblée des morts.

 

L’histoire de l’homme naïf qui se laisse séduire en est la preuve (#Pr 2:18 ; #Pr 7:22-23 ; #Pr 9:18).

 

17 ¶  Celui qui aime la joie reste dans l’indigence ; Celui qui aime le vin et l’huile ne s’enrichit pas.

 

le vin et l’huile. Ces produits étaient associés aux banquets où l’on faisait les plus grandes dépenses (#De 14: 26 ; #Né 8:12 ; #Ps 104:15 ; #Am 6:6 ; #Jn 12:5). Les caprices onéreux appauvrissent ceux qui y cèdent.

 

18 ¶  Le méchant sert de rançon pour le juste, Et le perfide pour les hommes droits.

 

En subissant le sort qu’ils avaient réservé aux justes, les méchants deviennent leur « rançon » dans le sens où ils se substituent à eux dans le jugement.

 

19 ¶  Mieux vaut habiter dans une terre déserte, Qu’avec une femme querelleuse et irritable.

20 ¶  De précieux trésors et de l’huile sont dans la demeure du sage ; Mais l’homme insensé les engloutit.

21 ¶  Celui qui poursuit la justice et la bonté Trouve la vie, la justice et la gloire.

 

Ceux qui recherchent la « justice » et la « bonté » reçoivent plus qu’ils n’ont demandé (voir #Mt 5:6-7 ; #Mt 6:33).

 

22 ¶  Le sage monte dans la ville des héros, Et il abat la force qui lui donnait de l’assurance.

 

Cf. #Pr 24: 5. La sagesse vaut mieux que la force (cf. #Ec 7:19 ; #Ec 9:15).

 

23 ¶  Celui qui veille sur sa bouche et sur sa langue Préserve son âme des angoisses.

24 ¶  L’orgueilleux, le hautain, s’appelle un moqueur ; Il agit avec la fureur de l’arrogance.

25 ¶  Les désirs du paresseux le tuent, Parce que ses mains refusent de travailler ;

26  Tout le jour il éprouve des désirs ; Mais le juste donne sans parcimonie.

 

La convoitise est la marque du paresseux, alors que le juste se caractérise par la générosité.

 

27 ¶  Le sacrifice des méchants est quelque chose d’abominable ; Combien plus quand ils l’offrent avec des pensées criminelles !

 

#Pr 21: 3 ; #Esa 1:13-15.

 

28 ¶  Le témoin menteur périra, Mais l’homme qui écoute parlera toujours.

29 ¶  Le méchant prend un air effronté, Mais l’homme droit affermit sa voie.

 

Les méchants deviennent obstinés et cherchent à maintenir ce qui les arrange, sans égards pour autrui ni pour la vérité, alors que les justes avancent dans l’intégrité.

 

30 ¶  Il n’y a ni sagesse, ni intelligence, Ni conseil, en face de l’Éternel.

31  Le cheval est équipé pour le jour de la bataille, Mais la délivrance appartient à l’Éternel.

 

équipé …  délivrance. Ce v. ne condamne pas une préparation adéquate, mais plutôt notre tendance à compter sur nos propres forces pour obtenir la victoire, plutôt que sur le Seigneur (cf. #Esd 8:22 ; #Ps 20: 8 ; #Esa 31:1-3 ; #Os 1:7).

 

 

 PROVERBS 21 : 1 to 31 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

1 ¶ The heart of the king is a stream of water in the hand of the LORD; He tilts it wherever he wants.

 

He inclines her. cf. #Pr 19:21; # 20: 24. The Bible gives several examples of such God's intervention: Artaxerxes (#Esd 7: 21-23), Tiglath-Pileser ("the Assyrian", #Esa 10: 5-7), Cyrus (#Esa 45: 1-4), Nebuchadnezzar (#Da 4:34), Belshazzar (#Da 5: 23-25).

 

2 ¶ All the ways of man are right in his sight; But he who weighs hearts is the LORD.

3 ¶ The practice of righteousness and equity, This is what the LORD prefers to sacrifice.

 

(See # 1S 15:22; #Esa 1: 10-20; #Os 6: 6; #Mi 6: 6-8).

 

4 ¶ A haughty eye and a swelling heart, This lamp of the wicked is sin.

 

Lamp of the wicked. Cf. #Pr 6:17; #Pr 30:13; #Ps 18:28; #Ps 131: 1. The lamp represents the eyes, which reveal the pride.

 

5 ¶ The projects of a diligent man lead only to abundance, but he that hastens in a hasty way is but scarcity.

 

21: 5-7

These vv. Deal with the problem of ill-gotten goods. They show three major defects in the way they are obtained:

1) haste (see # 21: 5, cf. #Pr 19: 2, #Pr 28:20);

(2) the ruse (v. #Pr 21: 6, cf. #Pr. 13:11);

3. Violence (see # 21: 7, see #Pr 12: 5-6).

 

6 ¶ Treasures acquired by a lying tongue are a fugitive vanity and the forerunner of death.

7 ¶ The violence of the wicked prevails, because they refuse to do what is right.

 

Cf. #Pr 1: 18-19.

 

8 ¶ The guilty shall go after the ways, but the innocent shall act righteously.

9 ¶ It is better to dwell at the corner of a roof, than to share the dwelling of a quarreling woman.

 

The angle of a roof. Since the roofs were in the open air (see # 22: 8; # 1S 9:25; # 2R 4:10), a small shelter in a corner was a very inadequate place to live in.

A quarrelsome woman. Cf. #Pr 21:19; #Pr 19:13; #Pr 25:24; #Pr 27: 15-16;

 

10 ¶ The soul of the wicked desires evil; His friend does not find favor in his eyes.

 

Wicked desire evil. He seeks so eagerly to do evil (cf #Ec 8:11) that he is ready to trample his neighbor if he finds him on his way.

 

11 ¶ When the mocker is chastened, the fool becomes wise; And when the wise man is taught, he welcomes science.

12 ¶ The righteous consider the house of the wicked; The LORD hurls the wicked into evil.

 

cf. #Pr 10:25; #Pr 14:11.

 

13 ¶ He that shuts his ear at the cry of the poor shall cry himself, and shall have no answer.

14 ¶ A gift made in secret soothes anger, and a secretly made present calmly a violent fury.

 

Cf. #Pr 17: 8; #Pr 18:16; #Pr 19: 6.

 

15 ¶ It is a joy for the righteous to do righteousness, but ruin is for those who do evil.

16 ¶ The man who walks away from the way of wisdom shall rest in the assembly of the dead.

 

The story of the naive man who allows himself to be seduced is the proof (#Pr 2:18; #Pr 7: 22-23; #Pr 9:18).

 

17 ¶ He that loveth joy reigns in poverty; He who loves wine and oil is not enriched.

 

Wine and oil. These products were associated with the banquets where the greatest expenses were incurred (# 14:26, # 8:12, #Ps 104: 15, #Am 6: 6, #Jn 12: 5). The expensive caprices impoverish those who yield to it.

 

18 ¶ The wicked is a ransom for the righteous, and the perfidious for the upright.

 

By suffering the fate which they had reserved for the righteous, the wicked become their "ransom" in the sense that they substitute themselves for them in judgment.

 

19 ¶ Better to dwell in a desert land, than with a quarrelsome and irritable woman.

20 ¶ Precious treasures and oil are in the dwelling of the wise; But the foolish man swallowed them up.

21 ¶ He that pursue righteousness and goodness Find life, righteousness and glory.

 

Those who seek "righteousness" and "goodness" receive more than they have asked (see # 5: 6-7; #Mt 6:33).

 

22 ¶ The wise man goes up to the city of heroes, and breaks down the strength that gave him confidence.

 

Cf. #Pr 24: 5. Wisdom is better than force (cf. #Ec 7:19; #Ec 9:15).

 

23 ¶ He who watches over his mouth and his tongue preserves his soul from anguish.

24 ¶ The proud, the haughty, is called a mocker; He acts with the fury of arrogance.

25 ¶ The desires of the lazy kill him, because his hands refuse to work;

26 All the day he feels desires; But the righteous gives without parsimony.

 

Covetousness is the mark of the lazy, whereas the righteous is characterized by generosity.

 

27 ¶ The sacrifice of the wicked is abominable; How much more when they offer it with criminal thoughts!

 

#Pr 21: 3; #Esa 1: 13-15.

 

28 ¶ The lying witness shall perish, but the man who hears will always speak.

29 ¶ The wicked take a bold look, but the right man establisheth his way.

The wicked become obstinate and seek to maintain what suits them, without regard for others or for truth, whereas the righteous advance in integrity.

 

30 ¶ There is no wisdom, nor understanding, nor counsel, before Jehovah.

31 The horse is equipped for the day of battle, but deliverance belongs to the Lord.

 

Equipped ... rescue. This v. Does not condemn adequate preparation, but rather our tendency to rely on our own strength to obtain victory rather than the Lord (cf. #Esd 8:22; #Ps 20: 8; #Esa 31: 1-3; #Os 1: 7).

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