PROVERBES 31 : 1 à 31 *** + PROVERBS 31 : 1 to 31 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

01/07/2017 04:23

PROVERBES  31 : 1 à 31 *** +
 

1 ¶  Paroles du roi Lemuel. Sentences par lesquelles sa mère l’instruisit.

 

31:1-31

Ce ch. de conclusion contient deux poèmes:

1° le roi sage (#Pr 31:2-9) et

2° la femme de valeur (#Pr 31:10-31).

Tous deux correspondent à des enseignements prodigués au roi Lemuel par sa mère pieuse (v. #Pr 31:1). La tradition juive identifie ce roi à Salomon, mais il est inconnu par ailleurs.

sa mère l’instruisit. Voir #Pr 1:8.

 

2  Que te dirai-je, mon fils ? que te dirai-je, fils de mes entrailles ? Que te dirai-je, mon fils, objet de mes vœux ?

 

31:2-9

Ces vv. s’adressent à un roi pieux (v. #Pr 31:2) pour lui dire quelles doivent être les caractéristiques de son règne:

1° la sainteté (v. #Pr 31:3);

2° la sobriété (vv. #Pr 31:4-7);

3° la compassion (vv. #Pr 31:8-9).

Cette section est remplie d’avertissements aussi solennels que succincts contre les vices dans lesquels les rois tombent le plus souvent: l’immoralité, la complaisance envers eux-mêmes, l’abus de pouvoir et l’indifférence envers les indigents de leur propre royaume.

mon fils. La triple répétition de cette expression indique la passion qui anime son cœur de mère.

objet de mes vœux. Comme Anne, elle avait consacré son fils au Seigneur (cf. #1S 1:11, #1S 1:27-28).

 

3  Ne livre pas ta vigueur aux femmes, Et tes voies à celles qui perdent les rois.

 

Ne livre pas ta vigueur aux femmes. Multiplier le nombre de femmes étrangères dans son harem entraînait souvent la perte du roi, comme ce fut le cas pour Salomon (cf. #De 17: 17 ; #1R 11:1-4).

 

4  Ce n’est point aux rois, Lemuel, Ce n’est point aux rois de boire du vin, Ni aux princes de rechercher des liqueurs fortes,

 

31:4-5

Les boissons alcoolisées risquent d’affaiblir le jugement des rois, de leur faire perdre la raison, d’affaiblir leurs convictions et de pervertir leur cœur. Elles sont donc particulièrement inappropriées dans leur cas, car ils ont besoin d’un esprit clair, solide, et d’un jugement pénétrant.

 

5  De peur qu’en buvant ils n’oublient la loi, Et ne méconnaissent les droits de tous les malheureux.

6  Donnez des liqueurs fortes à celui qui périt, Et du vin à celui qui a l’amertume dans l’âme ;

 

31:6-7

Donnez des liqueurs fortes. Les situations décrites sont d’une extrême gravité: peut-être la détresse d’un condamné à mort dans l’attente de son exécution, celle d’un blessé agonisant de douleur ou d’un malade au dernier stade d’une maladie incurable. Elles contrastent complètement avec la situation du roi (cf. #Ps 104:15).

 

7  Qu’il boive et oublie sa pauvreté, Et qu’il ne se souvienne plus de ses peines.

8  Ouvre ta bouche pour le muet, Pour la cause de tous les délaissés.

 

31:8-9

Ouvre ta bouche. Il convient de plaider en faveur de ceux qui ne peuvent se défendre en raison de leur extrême faiblesse. Le devoir du roi consistait à soutenir les personnes réduites à l’impuissance et vulnérables en défendant leur cause et en leur apportant le soutien légitime dont elles pouvaient avoir besoin, aussi bien matériel (v. #Pr 31:9) que physique (v. #Pr 31:6). En ce sens, il devenait le médiateur sur terre de la compassion divine.

 

9  Ouvre ta bouche, juge avec justice, Et défends le malheureux et l’indigent.

10 ¶  Qui peut trouver une femme vertueuse ? Elle a bien plus de valeur que les perles.

 

31:10-31

Ce poème offre une magnifique description, offerte par celle qui était à la fois épouse et mère (v. #Pr 31:1), de la femme de valeur. Une sagesse spirituelle et pratique, combinée à des vertus morales, la définit, par contraste avec les femmes immorales du v. 3. Le décor est celui d’un foyer aisé et les coutumes sont celles du Proche-Orient ancien, mais les principes exposés peuvent s’appliquer à toutes les familles. Ce poème exalte les qualités que toute mère désire trouver chez la future épouse de son fils. D’un point de vue littéraire, chacun de ses 22 vers commence par l’une des 22 lettres de l’alphabet hébreu, dans l’ordre.

31:10-12

Description de la relation conjugale.

Qui peut trouver. Elle existe effectivement, mais il est difficile d’en trouver une. Cf. #Pr 18: 22.

vertueuse. Ou « de valeur ».  cf. #Ru 3:11.

 

11  Le cœur de son mari a confiance en elle, Et les produits ne lui feront pas défaut.

 

a confiance en elle. Le mari n’a pas besoin de faire surveiller les allées et venues de son épouse ni de tenir fermé à clé son coffre-fort de crainte qu’elle ne gaspille ses biens (c’était la coutume, dans l’Antiquité, si le mari n’avait pas confiance en sa femme). Ici, au contraire, l’épouse donne la preuve de sa loyauté indéfectible envers son mari, dont la fortune grandira encore grâce à elle, du fait de son travail et de son caractère économe.

 

12  Elle lui fait du bien, et non du mal, Tous les jours de sa vie.

13  Elle se procure de la laine et du lin, Et travaille d’une main joyeuse.

 

31:13-24

Description du comportement de la femme de valeur.

se procure de la laine et du lin. Elle rassemble du tissu pour confectionner les vêtements de la maisonnée (v. #Pr 31:19).

 

14  Elle est comme un navire marchand, Elle amène son pain de loin.

 

comme un navire marchand. Elle n’hésite pas à rechercher la meilleure nourriture pour sa famille, même si elle doit aller loin pour cela.

 

15  Elle se lève lorsqu’il est encore nuit, Et elle donne la nourriture à sa maison Et la tâche à ses servantes.

 

se lève lorsqu’il est encore nuit. Afin de s’assurer que tout soit prêt à temps, elle se lève avec entrain avant l’aube pour organiser la journée.

 

16  Elle pense à un champ, et elle l’acquiert ; Du fruit de son travail elle plante une vigne.

 

pense à un champ. Elle fait preuve de débrouillardise et de sens de l’initiative en sachant investir judicieusement puis réinvestir ses gains avec sagesse.

 

17  Elle ceint de force ses reins, Et elle affermit ses bras.

 

Elle n’est pas faible, car pleine de force du fait de son ardeur au travail.

 

18  Elle sent que ce qu’elle gagne est bon ; Sa lampe ne s’éteint point pendant la nuit.

 

ce qu’elle gagne est bon. Ce qu’elle produit en fait de vêtements, de nourriture et de richesse profite à la famille.

lampe ne s’éteint point. Il s’agit ici d’une lampe au sens matériel du terme (cf. v. #Pr 31:15). Pendant la journée elle travaille à la vigne (v. #Pr 31:16), et c’est pendant la nuit qu’elle tisse (v. #Pr 31:19). Comme elle se lève avant l’aube pour organiser la journée (v. #Pr 31:15), cela signifie qu’elle se lève très tôt et se couche très tard pour prendre soin de son foyer, qui représente sa priorité (cf. #Tit 2:5).

 

19  Elle met la main à la quenouille, Et ses doigts tiennent le fuseau.

 

quenouille …  fuseau. Ces instruments servaient à transformer la laine des moutons en fils destinés à confectionner les vêtements. Cf. #Ex 35:25.

 

20  Elle tend la main au malheureux, Elle tend la main à l’indigent

 

31:20-24

Tant d’activités, déployées d’abord en vue de satisfaire les besoins de sa famille, profitent à beaucoup:

1° les pauvres et les indigents (v. #Pr 31:20);

2° les autres membres de la maisonnée (v. #Pr 31:21);

3° elle-même (v. #Pr 31:22);

4° son mari (v. #Pr 31:23);

5° les commerçants (v. #Pr 31:24).

 

21  Elle ne craint pas la neige pour sa maison, Car toute sa maison est vêtue de cramoisi.

neige. La « neige » symbolise le froid qui survient en hiver dans les montagnes d’Israël. Par son activité, elle est en mesure d’anticiper les besoins de sa famille et de procurer à chacun les vêtements chauds indispensables pour affronter le froid.

 

22  Elle se fait des couvertures, Elle a des vêtements de fin lin et de pourpre.

 

vêtements de fin lin et de pourpre. Les efforts qu’elle déploie pour honorer autrui sont récompensés: les vêtements de soie et de pourpre constituent les preuves incontestables des bénédictions qui lui sont accordées par la grâce de Dieu.

 

23  Son mari est considéré aux portes, Lorsqu’il siège avec les anciens du pays.

 

considéré aux portes. Une telle épouse contribue grandement à la position de son mari dans la société, ainsi qu’à sa réussite (vv. #Pr 31:10-12). Son aisance domestique assure sa promotion à des places d’honneur dans la société. La réputation d’un homme commence avec celle de sa famille, et elle dépend donc des vertus démontrées par son épouse (cf. #Pr 18: 22).

 

24  Elle fait des chemises, et les vend, Et elle livre des ceintures au marchand.

 

Elle fait …  vend. Outre ses autres responsabilités, dont elle s’acquitte parfaitement, elle prend encore le temps de confectionner des vêtements destinés à la vente.

 

25  Elle est revêtue de force et de gloire, Et elle se rit de l’avenir.

 

31:25-27

Description du caractère de la femme de valeur.

de force et de gloire. Ces mots décrivent la personnalité d’une femme qui craint Dieu. Cette tenue intérieure est celle de la sagesse divine et lui donne la confiance nécessaire pour faire face aux imprévus.

 

26  Elle ouvre la bouche avec sagesse, Et des instructions aimables sont sur sa langue.

 

ouvre la bouche …  instructions aimables. Ses enseignements sont tempérés par une attitude de compassion.

 

27  Elle veille sur ce qui se passe dans sa maison, Et elle ne mange pas le pain de paresse.

 

Elle est capable de gérer sa maison avec prévoyance.

pain de paresse. Même racine hébraïque que pour le paresseux de 6:6, 9.

 

28  Ses fils se lèvent, et la disent heureuse ; Son mari se lève, et lui donne des louanges:

 

31:28-29

Description de la vie de famille.

se lèvent, et la disent heureuse. Elle jouit d’un très grand respect, puisqu’elle reçoit des louanges de sa famille. La plus grande joie d’une mère, c’est de voir grandir ses enfants et de les entendre exprimer leur reconnaissance pour la sagesse et la piété qu’elle leur a transmises.

 

29  Plusieurs filles ont une conduite vertueuse ; Mais toi, tu les surpasses toutes.

 

31:29-30

vertueuse …  tu les surpasses toutes. Cela représente le plus grand éloge qu’un mari puisse adresser à sa femme (v. #Pr 31:28). Elle le mérite parfaitement. Le terme employé (« vertueuse ») est le même qu’au v. 10.

 

30  La grâce est trompeuse, et la beauté est vaine ; La femme qui craint l’Éternel est celle qui sera louée.

 

31:30-31

Description de la vie spirituelle de la femme de valeur.

grâce …  beauté. La sainteté et la vertu authentiques suscitent un respect et une affection permanents, bien plus importants que les qualités physiques du visage ou du corps. Cf. #1Ti 2:9-10 ; #1Pi 3:1-6.

la femme qui craint l’Éternel. Les Proverbes se terminent comme ils avaient commencé: avec un encouragement à craindre l’Éternel.

 

31  Récompensez-la du fruit de son travail, Et qu’aux portes ses œuvres la louent.

 

fruit de son travail. Voir les vv. #Pr 31:10-29. Le femme de valeur est récompensée matériellement de ses efforts (v. #Pr 31:22), mais elle bénéficie aussi personnellement de la louange et de la réussite qu’elle a contribué à apporter à sa famille et à sa communauté. Le constat du résultat de ses efforts constitue par lui-même l’éloge le plus éloquent.

 

 PROVERBS 31 : 1 to 31 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

1 ¶ The words of King Lemuel. Sentences by which his mother instructed him.

 

31: 1-31

This ch. Of conclusion contains two poems:

1 ° the wise king (#Pr 31: 2-9) and

2 ° the woman of worth (#Pr 31: 10-31).

Both correspond to the teachings lavished on King Lemuel by his pious mother (v. #Pr 31: 1). The Jewish tradition identifies this king with Solomon, but it is unknown elsewhere.

His mother instructed him. See #Pr 1: 8.

 

2 What shall I say unto thee, my son? What shall I say unto thee, O son of my womb? What shall I say to you, my son, the object of my vows?

 

31: 2-9

These vv. Address a pious king (v. #Pr 31: 2) to tell him what the characteristics of his reign should be:

1. holiness (v. #Pr. 31: 3);

Secondly, sobriety (vv. Pt 31: 4-7);

And (3) compassion (vv. #Pr 31: 8-9).

This section is filled with solemn and succinct warnings against the vices in which kings most often fall: immorality, complacency towards themselves, abuse of power, and indifference to the indigent of their own kingdom .

my son. The triple repetition of this expression indicates the passion that animates her mother's heart.

Object of my wishes. Like Anne, she had consecrated her son to the Lord (see # 1S 1:11, # 1S 1: 27-28).

 

3 Thou shalt not give thy strength unto women, and thy ways to those that lose kings.

 

Do not give your strength to women. To multiply the number of foreign women in her harem often led to the loss of the king, as was the case with Solomon (cf. # 17:17; # 1R 11: 1-4).

 

4 It is not to kings, Lemuel, It is not to kings to drink wine, nor to princes to seek strong liquor,

 

31: 4-5

Alcoholic beverages may weaken the judgment of kings, cause them to lose their reason, weaken their convictions and pervert their hearts. They are therefore particularly inappropriate in their case, for they need a clear, solid mind, and a penetrating judgment.

 

5 For fear lest, when they drink, they forget the law, and disregard the rights of all the unfortunate.

6 Give strong drinks to him who perishes, And wine to him that is bitter in his soul;

 

31: 6-7

Give strong liquors. The situations described are extremely serious: perhaps the distress of a person sentenced to death while awaiting execution, that of a wounded suffering from pain or a patient in the last stage of an incurable disease . They contrast completely with the situation of the king (see #Ps 104: 15).

 

7 Let him drink and forget his poverty, and let him not remember his sorrows.

8 Open your mouth for the dumb, For the cause of all those who are forsaken.

 

31: 8-9

Open your mouth. It is necessary to advocate for those who can not defend themselves because of their extreme weakness. The King's duty was to support those who were impoverished and vulnerable by defending their cause and providing them with the legitimate support they might need, both material (v. # 31: 9) and physical (v. #Pr. 31: 6). In this sense, he became the mediator on earth of divine compassion.

 

9 Open thy mouth, judge righteously, and defend the poor and needy.

10 ¶ Who can find a virtuous woman? It has much more value than pearls.

 

31: 10-31

This poem offers a magnificent description, offered by the one who was both wife and mother (v. # 31: 1), the woman of worth. A spiritual and practical wisdom, combined with moral virtues, defines it, in contrast with the immoral women of v. 3. The decor is that of a comfortable home and the customs are those of the ancient Near East, but the principles exposed can apply to all families. This poem exalts the qualities that every mother wishes to find in the future wife of her son. From a literary point of view, each of its 22 verses begins with one of the 22 letters of the Hebrew alphabet, in order.

31: 10-12

Description of the conjugal relationship.

Who can find. It does exist, but it is difficult to find one. See #Pr 18:22.

virtuous. Or "of value". cf. #Ru 3:11.

 

11 The heart of her husband has confidence in her, and the products will not fail her.

 

Has confidence in it. The husband does not need to watch his wife's wanderings or keep locked his safe for fear that she will waste her belongings (it was the custom in ancient times if Husband did not trust his wife). Here, on the contrary, the wife gives proof of her unwavering loyalty to her husband, whose fortune will still grow thanks to her, because of her work and her economical character.

 

12 She does him good, not evil, all the days of her life.

13 She procures wool and linen, and works with joyous hand.

31: 13-24

Description of the behavior of the woman of value.

Procures wool and linen. She gathers cloth to make the household garments (v. #Pr 31:19).

 

14 She is like a merchant ship, She brings her bread from afar.

 

Like a merchant ship. She does not hesitate to look for the best food for her family, even if she has to go far for it.

 

15 She gets up when it is still dark, And she gives food to her house And the task to her handmaids.

 

Gets up when it's still dark. To make sure everything is ready in time, she gets up early before dawn to organize the day.

 

16 She thinks of a field, and she acquires it; From the fruit of her work she plants a vineyard.

 

Think of a field. She has a resourcefulness and a sense of initiative by knowing how to invest wisely and then reinvesting her earnings wisely.

 

17 She girdeth her loins with strength, and strengthens her arms.

 

She is not weak, for she is full of strength because of her ardor at work.

 

18 She feels that what she earns is good; His lamp is not extinguished during the night.

 

What she wins is good. What she actually produces in clothing, food and wealth benefits the family.

Lamp does not extinguish. This is a lamp in the material sense of the term (see v. #Pr. 31:15). During the day she works in the vineyard (v. #Pr 31:16), and it is during the night that she weaves (v. #Pr. 31:19). As she gets up before dawn to organize the day (v. #Pr. 31:15), it means she gets up very early and goes to bed very late to take care of her home, which is her priority (cf. #Tit 2: 5).

 

19 She put her hand to the distaff, And her fingers hold the spindle.

 

Spindle ... spindle. These instruments were used to transform the wool of sheep into threads for making clothes. Cf. #Ex 35:25.

 

20 She stretches out her hand to the unfortunate, She extends her hand to the needy

 

31: 20-24

So many activities, deployed first to meet the needs of his family, benefit a lot:

(1) the poor and the needy (v. # 31:20);

(2) the other members of the household (v. #Pr. 31:21);

(3) herself (v. #Pr. 31:22);

(4) her husband (v. #Pr. 31:23);

(5) the traders (see #Pr. 31:24).

 

21 She is not afraid of the snow for her house, for all her house is clothed with scarlet.

snow. The "snow" symbolizes the cold that occurs in winter in the mountains of Israel. Through her activity, she is able to anticipate the needs of her family and to provide everyone with the warm clothes necessary to face the cold.

 

22 She makes herself blankets, She has garments of fine linen and purple.

 

Clothing of fine linen and purple. Her efforts to honor others are rewarded: silk and purple garments are the incontestable proofs of the blessings granted to her by the grace of God.

 

23 Her husband is considered at the gates, when he sits with the elders of the land.

 

Considered at the gates. Such a wife contributes greatly to her husband's position in society, and to his success (vv. # 31: 10-12). His domestic ease ensures his promotion to places of honor in the society. The reputation of a man begins with that of his family, and thus depends on the virtues demonstrated by his wife (cf. #Pr 18:22).

 

24 She makes shirts, and sells them, and she delivers belts to the merchant.

 

It sells. In addition to her other responsibilities, which she performs perfectly, she still takes time to make clothes for sale.

 

25 She is clothed with strength and glory, and laughs at the future.

 

31: 25-27

Description of the character of the woman of value.

Of strength and glory. These words describe the personality of a woman who fears God. This inner attire is that of divine wisdom and gives him the confidence to face the unexpected.

 

26 She opens her mouth wisely, and kind instructions are upon her tongue.

 

Opens his mouth ... kind instructions. His teachings are tempered by an attitude of compassion.

 

27 She watches over what is going on in her house, and she does not eat the bread of laziness.

 

She is able to manage her house with foresight.

Bread of laziness. The same Hebrew root as the lazy of 6: 6, 9.

 

28 Her sons rise up, and say it happy; Her husband rises, and praises him:

 

31: 28-29

Description of family life.

Stand up, and say it happy. She enjoys great respect because she receives praises from her family. The greatest joy of a mother is to see her children grow up and to hear them express their gratitude for the wisdom and piety which she has transmitted to them.

 

29 Many girls have virtuous conduct; But you surpass them all.

31: 29-30

Virtuous ... you surpass them all. This is the greatest praise a husband can give to his wife (v. #Pr. 31:28). She deserves it. The term used ("virtuous") is the same as in v. 10.

 

30 Grace is deceitful, and beauty is vain; The woman who fears the LORD is the one to be praised.

 

31: 30-31

Description of the spiritual life of the woman of value.

Thanks ... beauty. True holiness and virtue give rise to permanent respect and affection, far more important than the physical qualities of the face or body. See # 1Ti 2: ​​9-10; # 1Pi 3: 1-6.

The woman who fears the LORD. Proverbs end as they had begun: with an encouragement to fear the LORD.

 

31 Reward her with the fruit of her labor, and let her works praise her at the gates.

 

The fruit of his work. See the vv. #Pr 31: 10-29. The worthy woman is materially rewarded for her efforts (see # 31:22), but she also benefits personally from the praise and success she has contributed to her family and community. The recognition of the result of his efforts constitutes by itself the most eloquent praise.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

—————

Précédent