PSAUMES 06 : 1 à 10 *** + PSALMS 06 : 1 to 10 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

06/01/2017 10:18

PSAUMES  06 : 1 à 10 *** +
 

1 ¶  (6-1) Au chef des chantres. Avec instruments à cordes. Sur la harpe à huit cordes. Psaume de David. (6-2) Éternel ! ne me punis pas dans ta colère, Et ne me châtie pas dans ta fureur.

 

6:1-11

Lamentation dont le ton est d’une grande intensité, du fait sans doute de l’insomnie dont David était affligé. Il semble que sa situation était désespérée et qu’il était impuissant à y changer quoi que ce soit. L’Église ancienne considérait ce texte comme le premier des psaumes de pénitence (cf. #Ps 32 ; #Ps 38 ; #Ps 51 ; #Ps 102 ; #Ps 130 ; #Ps 143). Les cris de David, montant du fond de la détresse provoquée par la persécution, indiquent un changement radical d’état d’esprit selon ses interlocuteurs.

I. Il répand son âme devant Dieu: mentalité défaitiste (6:2-8)

A. Accents de désespoir (6:2-5)

B. Accents d’impuissance (6:6-8)

 

II. Son attention se tourne vers ses ennemis: mentalité agressive (6:9-11)

A. Sa témérité à leur sujet (6:9a)

B. La justification de cette témérité (6:9b-11)

Une nouvelle directive musicale apparaît: « sur la harpe à huit cordes », littéralement « sur la huitième », qui peut aussi signifier « à l’octave » (mélodie basse destinée à accompagner ces paroles d’intenses lamentations).

 

2  (6-3) Aie pitié de moi, Éternel ! car je suis sans force ; Guéris-moi, Éternel ! car mes os sont tremblants.

 

6:3, 8

mes os …  le visage. D’aucuns pensent, du fait de la mention de parties du corps (« le visage », littéralement « les yeux »), que le psalmiste souffrait d’une maladie grave. Il est certain que les difficultés qu’il traversait devaient avoir un impact sur sa santé physique. Toutefois, dans l’anthropologie de l’A.T., de telles allusions étaient purement métaphoriques et évoquaient l’être tout entier (cf. toutes les références personnelles parallèles, par exemple, « mon âme », c’est-à-dire mon être, ma personne).

 

3  (6-4) Mon âme est toute troublée ; Et toi, Éternel ! jusques à quand ? … 

 

jusqu’à quand? Exclamation courante d’intense lamentation (cf. #Ps 90:13 ; #Ha 2:6 ; #Ap 6:10).

 

4  (6-5) Reviens, Éternel ! délivre mon âme ; Sauve-moi, à cause de ta miséricorde.

 

délivre mon âme …  à cause de ta miséricorde. Introduction d’un nouveau synonyme du salut, évoquant l’action de faire sortir, d’extirper. David désirait que le Seigneur le tire de ses problèmes, dans sa grâce (cf. #Ps 18: 20 ; #Ps 116:8 ; #Job 36:15).

 

5  (6-6) Car celui qui meurt n’a plus ton souvenir ; Qui te louera dans le séjour des morts ?

 

n’a plus ton souvenir. Il est beaucoup question, dans les Psaumes, de mort, de sépulcre, de séjour des morts. Le langage du v. 6 ne suggère pas que la mort équivaudrait à un anéantissement, mais il souligne qu’elle empêche de prendre part aux services de louange (cf. le raisonnement d’Ezéchias en #Esa 38:18).

 

6  (6-7) Je m’épuise à force de gémir ; Chaque nuit ma couche est baignée de mes larmes, Mon lit est arrosé de mes pleurs.

 

6:7-8

Il avait perdu le sommeil à cause de la profondeur de sa peine.

 

7  (6-8) J’ai le visage usé par le chagrin ; Tous ceux qui me persécutent le font vieillir.

8 ¶  (6-9) Éloignez-vous de moi, vous tous qui faites le mal ! Car l’Éternel entend la voix de mes larmes ;

 

6:9-11

Après une telle détresse, on est surpris de voir tout d’un coup le psalmiste faire preuve d’une grande hardiesse lorsqu’il s’adresse à ses ennemis. Cette hardiesse a un seul fondement: la confiance que le psalmiste plaçait dans l’attention et l’ultime intervention du Seigneur.

 

9  (6-10) L’Éternel exauce mes supplications, L’Éternel accueille ma prière.

10  (6-11) Tous mes ennemis sont confondus, saisis d’épouvante ; Ils reculent, soudain couverts de honte.

 

PSALMS 06 : 1 to 10 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (6-1) To the chief singer. With string instruments. On the eight-string harp. Psalm of David. (6-2) O LORD! Do not punish me in your anger, nor chasten me in your fury.

 

6: 1-11

Lamentation whose tone is of great intensity, probably because of the insomnia with which David was afflicted. It seems that his situation was desperate and that he was powerless to change anything. The ancient Church regarded this text as the first of the psalms of penance (see #Ps 32; #Ps 38; #Ps 51; #Ps 102; #Ps 130; #Ps 143). The cries of David, rising from the depths of distress caused by the persecution, indicate a radical change of state of mind according to his interlocutors.

I. He pours out his soul before God: a defeatist mentality (6: 2-8)

A. Accents of Despair (6: 2-5)

B. Accents of Impotence (6: 6-8)

 

II. His attention turns to his enemies: aggressive mentality (6: 9-11)

A. His temerity about them (6: 9a)

B. The justification of this temerity (6: 9b-11)

A new musical directive appears: "on the eight-string harp", literally "on the eighth", which can also mean "at the octave" (low melody intended to accompany these words with intense lamentations).

 

2 (6-3) Have mercy on me, O LORD. For I am without strength; Heal me, O Lord! For my bones are trembling.

 

6: 3, 8

My bones ... my face. Some people think that the psalmist suffered from a serious illness because of parts of the body ("the face", literally "the eyes"). It is certain that the difficulties he was going through must have an impact on his physical health. However, in the anthropology of the AT, such allusions were purely metaphorical and evoked the entire being (cf. all parallel personal references, for example, "my soul", ie my being , My person).

 

3 (6-4) My soul is troubled; And thou, O LORD! How long? ...

 

until when? Common exclamation of intense lamentation (see #Ps 90:13; #Ha 2: 6; #Ap 6:10).

 

4 (6-5) Come back, O LORD! Deliver my soul; Save me, for your mercy.

 

Deliver my soul ... because of your mercy. Introduction of a new synonym of salvation, evoking the action of bringing out, extirpating. David wanted the Lord to draw him from his problems, in his grace (see #Ps 18:20, #Ps 116: 8, #Job 36:15).

 

5 (6-6) For he that dies has not your memory; Who will praise thee in the abode of the dead?

 

No longer has your memory. There is much question, in the Psalms, of death, of sepulcher, of the abode of the dead. The language of v. 6 does not suggest that death would be tantamount to annihilation, but he emphasizes that it prevents him from taking part in praise services (see the reasoning of Hezekiah in #Esa 38:18).

 

6 (6-7) I am exhausted by the groaning; Every night my bed is bathed in my tears, My bed is watered with my tears.

 

6: 7-8

He had lost his sleep because of the depth of his pain.

 

7 (6-8) My face is worn out with grief; All those who persecute me make him grow old.

8 ¶ (6-9) Depart from me, all ye that do evil. For the LORD heareth the voice of my tears;

 

6: 9-11

After such distress, one is surprised to see the psalmist suddenly show great boldness when addressing his enemies. This boldness has only one foundation: the confidence that the psalmist placed in the attention and ultimate intervention of the Lord.

 

9 (6-10) The LORD hears my supplications, and the LORD welcomes my prayer.

10 (6-11) All my enemies are confounded, seized with terror; They retreated, suddenly covered with shame.

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