PSAUMES 30 : 1 à 12 *** + PSALMS 30 : 1 to 12 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

30/01/2017 05:24

PSAUMES  30 : 1 à 12 *** +
 

1 ¶  (30-1) Psaume. Cantique pour la dédicace de la maison. De David. (30-2) Je t’exalte, ô Éternel, car tu m’as relevé, Tu n’as pas voulu que mes ennemis se réjouissent à mon sujet.

 

30:1-13

Un mélange de différentes formes caractérise le #Ps 30. David y décrit tout un cycle de vie (avec ses peines et ses joies) qui le conduit à la louange au travers de la prière. C’est ce thème de la louange (cf. vv. #Ps 30:5, #Ps 30:10, #Ps 30:12) qui donne une unité au texte en dépit de sa grande diversité. L’engagement pris par le psalmiste de s’adonner à la louange, affirmé en introduction et en conclusion, structure ses prières et ses témoignages.

I. Introduction: engagement à louer (30:2a)

II. Rétrospective sur des prières et témoignages passés (30:2b-10)

A. Souvenirs personnels (30:2b-4)

B. Rappels publics (30:5-6)

C. Réflexions personnelles (30:7-10)

III. Anticipation des prières et témoignages à venir (30:11-13a)

IV. Conclusion: engagement à louer (30:13b)

Mis ensemble, le début et la fin de ce titre  c’est-à-dire « Psaume …  de David » - correspondent à une indication courante dans l’intitulé de nombreux psaumes. Les mots placés au milieu furent probablement ajoutés plus tard. Ils peuvent faire allusion au tabernacle temporaire érigé par David pour abriter l’arche sur la montagne de Sion (#2S 6:17) ou à sa propre maison (#2S 5:11-12).

 

2  (30-3) Éternel, mon Dieu ! J’ai crié à toi, et tu m’as guéri.

 

30:3-4

tu m’as guéri. Dieu est le seul capable de guérir (cf. #Ex 15: 26 ; #De 32:39 ; #Ps 107:20). David lui rend grâces de l’avoir fait passer par une expérience aux limites de la mort.

 

3  (30-4) Éternel ! tu as fait remonter mon âme du séjour des morts, Tu m’as fait revivre loin de ceux qui descendent dans la fosse.

4  (30-5) Chantez à l’Éternel, vous qui l’aimez, Célébrez par vos louanges sa sainteté !

5  (30-6) Car sa colère dure un instant, Mais sa grâce toute la vie ; Le soir arrivent les pleurs, Et le matin l’allégresse.

 

Cette saisissante opposition constitue l’un des plus beaux témoignages de toutes les Écritures (cf. le principe en #Esa 54:7-8 ; #Jn 16:20-22 ; #2Co 4:17).

 

6 ¶  (30-7) Je disais dans ma sécurité : Je ne chancellerai jamais !

 

David se souvient de son attitude d’indépendance passée et de l’arrogance de ses paroles. Dieu avait averti son peuple et ses chefs du risque d’adopter une perspective pécheresse de ce genre, avec la myopie qui la caractérise (cf. #De 8:11-20 ; remarquez les échecs emblématiques de #De 32:15 ; #2Ch 32:25 ; #Jér 22: 21 ; #Da 4:28-37 ; #Os 13: 6). Par la grâce de Dieu, David prit conscience qu’il ne se comportait pas mieux que ses adversaires pleins d’arrogance (cf. #Ps 10:6).

 

7  (30-8) Éternel ! par ta grâce tu avais affermi ma montagne …  Tu cachas ta face, et je fus troublé.

8  (30-9) Éternel ! j’ai crié à toi, J’ai imploré l’Éternel:

9  (30-10) Que gagnes-tu à verser mon sang, À me faire descendre dans la fosse ? La poussière a-t-elle pour toi des louanges ? Raconte-t-elle ta fidélité ?

 

30:9-11

Argument couramment utilisé pour demander à rester en vie (cf. #Ps 6:6 ; #Ps 28:1 ; #Ps 88:11-13 ; #Ps 115:17 ; #Esa 38:18-19).

 

10  (30-11) Écoute, Éternel, aie pitié de moi ! Éternel, secours-moi ! — 

11  (30-12) Et tu as changé mes lamentations en allégresse, Tu as délié mon sac, et tu m’as ceint de joie,

12  (30-13) Afin que mon cœur te chante et ne soit pas muet. Éternel, mon Dieu ! je te louerai toujours.

 

mon cœur. Littéralement « une gloire ». Désormais, la perspective du psalmiste a changé (contraster avec  v. 7): il reconnaît que tout ce qu’il est, de même que tout ce qu’il possède, ne tient qu’à la grâce imméritée de Dieu envers lui (cf. v. #Ps 30:8a).

 

PSALMS 30 : 1 to 12 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (30-1) Psalm. Hymn for the dedication of the house. Of David. (30-2) I exalt thee, O LORD, for thou hast raised me up; thou hast not willed that my enemies should rejoice over me.

 

30: 1-13

A mixture of different forms characterizes the #Ps 30. David describes a whole cycle of life (with his sorrows and joys) that leads him to praise through prayer. It is this theme of praise (cf. vv. #Ps 30: 5, #Ps 30:10, #Ps 30:12) that gives unity to the text in spite of its great diversity. The commitment of the psalmist to praise, affirmed in the introduction and in conclusion, structures his prayers and testimonies.

I. Introduction: commitment to lease (30: 2a)

II. Retrospective on past prayers and testimonies (30: 2b-10)

A. Personal Memories (30: 2b-4)

B. Public reminders (30: 5-6)

C. Personal Reflections (30: 7-10)

III. Anticipation of the prayers and testimonies to come (30: 11-13a)

IV. Conclusion: Commitment to lease (30: 13b)

Put together, the beginning and the end of this title, that is to say "Psalm ... of David" - correspond to a common indication in the title of many psalms. The words placed in the middle were probably added later. They may refer to the temporary tabernacle erected by David to house the ark on Mount Zion (# 2S 6:17) or to his own house (# 2S 5: 11-12).

 

2 (30-3) O LORD, my God! I cried to thee, and thou hast healed me.

 

30: 3-4

You have healed me. God alone is able to heal (cf. #Ex 15:26; # 32:39; #Ps 107: 20). David gives thanks for having made him go through an experience to the limits of death.

 

3 (30-4) O LORD! Thou hast raised my soul from the abode of the dead, Thou hast made me to live again from those who go down into the pit.

4 (30-5) Sing to the Lord, you who love him, praise his holiness.

5 (30-6) For his anger lasts for a moment, but his grace all life; In the evening the tears come, And in the morning the joy.

 

This striking opposition constitutes one of the finest testimonies of all the Scriptures (cf. the principle in #Esa 54: 7-8; #Jn 16: 20-22; # 2Co 4:17).

 

6 ¶ (30-7) I said in my security: I will never stagger!

 

David remembers his attitude of past independence and the arrogance of his words. God had warned his people and their leaders of the risk of adopting a sinful perspective of this kind, with the myopia that characterizes it (see # 8: 11-20, note the emblematic failures of # 32:15; 32:25; # 22: 21; # 4: 28-37; # 13: 6). By the grace of God, David became aware that he was behaving no better than his arrogant opponents (cf. Ps. 10: 6).

 

7 (30-8) O LORD! By thy grace thou hadst strengthened my mountain. Thou hidest thy face, and I was troubled.

8 (30-9) O LORD! I cried unto thee, I implored the LORD:

9 (30-10) What do you gain by shedding my blood, bringing me down into the pit? Is the dust a praise to you? Does she relate your fidelity?

 

30: 9-11

Argument commonly used to ask to remain alive (see #Ps 6: 6, #Ps 28: 1, #Ps 88: 11-13, #Ps 115: 17, #Esa 38: 18-19).

 

10 (30-11) Hear, O LORD, have mercy on me. O Lord, help me! -

11 (30-12) And thou hast changed my lamentations into joy, thou hast loosed my sack, and hast girded me with joy,

12 (30-13) That my heart may sing unto you, and be not dumb. O LORD my God! I will always praise you.

 

my heart. Literally "a glory". Henceforth the perspective of the psalmist has changed (contrasted with v. 7): he recognizes that all he is, and all that he possesses, belongs only to the undeserved grace of God towards him (cf V. #Ps 30: 8a).

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