PSAUMES 68 : 1 à 35 *** + PSALMS 68 : 1 to 35 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

09/03/2017 03:45

PSAUMES  68 : 1 à 35 *** +
 

1 ¶  (68-1) Au chef des chantres. De David. Psaume. Cantique. (68-2) Dieu se lève, ses ennemis se dispersent, Et ses adversaires fuient devant sa face.

 

68:1-36

Psaume caractérisé par l’exubérance et comprenant prière, louange, actions de grâces, rappels historiques et imprécations. Il exprime la fierté d’appartenir à l’Éternel, le Dieu qui prend soin de son peuple et règne en majesté sur tout l’univers. Ce psaume fut sans doute composé pour faire écho à la jubilation ressentie par David suite au retour de l’arche de l’alliance à Jérusalem (cf. #2S 6:12-15).

I. Concert de louanges (68:2-7)

II. Réflexion sur la fidélité de Dieu (68:8-19)

III. Acclamation de la majesté de Dieu (68:20-32)

IV. Invitation à la louange (68:33-36)

Dieu se lève. Le premier v. de ce psaume est similaire à #No 10:35. C’étaient peut-être les mots qui avaient annoncé le déplacement de l’arche de l’alliance vers Jérusalem (cf. vv. #Ps 68:25-28 ; aussi #2S 6:12-15).

 

2  (68-3) Comme la fumée se dissipe, tu les dissipes ; Comme la cire se fond au feu, Les méchants disparaissent devant Dieu.

3  (68-4) Mais les justes se réjouissent, ils triomphent devant Dieu, Ils ont des transports d’allégresse.

4  (68-5) Chantez à Dieu, célébrez son nom ! Frayez le chemin à celui qui s’avance à travers les plaines ! L’Éternel est son nom : réjouissez-vous devant lui !

 

L’Éternel. L’hébreu porte une forme abrégée de Yahvé (cf. v. #Ps 68:16 ; #Ex 3:15). Il est encore appelé, dans ce psaume, Dieu (Élohim, v. 2), Seigneur (Adonaï, v. 12), Tout-Puissant (v. #Ps 68:15), l’Éternel Dieu (v. #Ps 68:19), l’Éternel, le Seigneur (v. #Ps 68:21) et roi (v. #Ps 68:25).

 

5  (68-6) Le père des orphelins, le défenseur des veuves, C’est Dieu dans sa demeure sainte.

6  (68-7) Dieu donne une famille à ceux qui étaient abandonnés, Il délivre les captifs et les rend heureux ; Les rebelles seuls habitent des lieux arides.

 

une famille à ceux qui étaient abandonnés. Dieu s’occupe de ceux qui ont perdu leur famille, surtout des orphelins et des veuves (v. #Ps 68:6 ; cf. #Ex 22:22-24 ; #Ps 10:14 ; #Ja 1:27).

délivre les captifs. Évoque la délivrance accordée par Dieu aux prisonniers de guerre.

 

7 ¶  (68-8) O Dieu ! quand tu sortis à la tête de ton peuple, Quand tu marchais dans le désert, — Pause.

8  (68-9) La terre trembla, les cieux se fondirent devant Dieu, Le Sinaï s’ébranla devant Dieu, le Dieu d’Israël.

9  (68-10) Tu fis tomber une pluie bienfaisante, ô Dieu ! Tu fortifias ton héritage épuisé.

 

fortifias ton héritage. Dieu soutient le peuple avec lequel il a fait alliance.

 

10  (68-11) Ton peuple établit sa demeure dans le pays Que par ta bonté, ô Dieu ! tu avais préparé pour les malheureux.

11  (68-12) Le Seigneur dit une parole, Et les messagères de bonnes nouvelles sont une grande armée : — 

12  (68-13) Les rois des armées fuient, fuient, Et celle qui reste à la maison partage le butin.

13  (68-14) Tandis que vous reposez au milieu des étables, Les ailes de la colombe sont couvertes d’argent, Et son plumage est d’un jaune d’or. — 

14  (68-15) Lorsque le Tout-Puissant dispersa les rois dans le pays, La terre devint blanche comme la neige du Tsalmon.

 

neige du Tsalmon. Tsalmon signifie « noir » ou « obscur ». L’image de la « neige » fait contraste et évoque les cadavres et ossements dispersés sur les montagnes.

 

15 ¶  (68-16) Montagnes de Dieu, montagnes de Basan, Montagnes aux cimes nombreuses, montagnes de Basan,

 

montagnes de Basan. Région au-delà du Jourdain, vers l’est, ici personnifiée et décrite comme éprouvant de la jalousie pour la montagne de Sion (cf. v. #Ps 68:17), le lieu de résidence choisi pour la présence particulière de Dieu (cf. #Jér 22:20-21).

 

16  (68-17) Pourquoi, montagnes aux cimes nombreuses, avez-vous de l’envie Contre la montagne que Dieu a voulue pour résidence ? L’Éternel n’en fera pas moins sa demeure à perpétuité.

17  (68-18) Les chars de l’Éternel se comptent par vingt mille, Par milliers et par milliers ; Le Seigneur est au milieu d’eux, le Sinaï est dans le sanctuaire.

 

le Sinaï est dans le sanctuaire. Ou « comme dans le Sinaï, dans le sanctuaire ». Dieu avait accompagné les armées, de la même façon qu’il se trouvait sur le mont Sinaï lors du don de la loi à Moïse (cf. #Ex 19).

 

18  (68-19) Tu es monté dans les hauteurs, tu as emmené des captifs, Tu as pris en don des hommes ; Les rebelles habiteront aussi près de l’Éternel Dieu.

 

monté sur la hauteur. Paul cite ce texte en #Ep 4:8 en l’appliquant à l’ascension triomphale de Christ au ciel.

 

19  (68-20) Béni soit le Seigneur chaque jour ! Quand on nous accable, Dieu nous délivre. — Pause.

20  (68-21) Dieu est pour nous le Dieu des délivrances, Et l’Éternel, le Seigneur, peut nous garantir de la mort.

21  (68-22) Oui, Dieu brisera la tête de ses ennemis, Le sommet de la tête de ceux qui vivent dans le péché.

22 ¶  (68-23) Le Seigneur dit : Je les ramènerai de Basan, Je les ramènerai du fond de la mer,

 

Basan …  mer. Que les ennemis tentent de s’échapper par la terre (Basan) ou par la mer, Dieu les forcerait à revenir pour qu’ils soient détruits par son peuple (cf. #Am 9:2-4).

 

23  (68-24) Afin que tu plonges ton pied dans le sang, Et que la langue de tes chiens ait sa part des ennemis.

24  (68-25) Ils voient ta marche, ô Dieu ! La marche de mon Dieu, de mon roi, dans le sanctuaire.

 

marche …  sanctuaire. Description de la fête organisée lors du retour de l’arche, le symbole de la présence divine, sur la montagne de Sion (cf. #1Ch 15:16-28).

 

25  (68-26) En tête vont les chanteurs, puis ceux qui jouent des instruments, Au milieu de jeunes filles battant du tambourin.

26  (68-27) Bénissez Dieu dans les assemblées, Bénissez le Seigneur, descendants d’Israël !

27  (68-28) Là sont Benjamin, le plus jeune, qui domine sur eux, Les chefs de Juda et leur troupe, Les chefs de Zabulon, les chefs de Nephthali.

 

Benjamin …  Nephthali. Tribus représentant Israël tout entier, deux occupant le sud (Benjamin et Juda) et deux le nord (Zabulon et Nephthali).

 

28  (68-29) Ton Dieu ordonne que tu sois puissant ; Affermis, ô Dieu, ce que tu as fait pour nous !

29  (68-30) De ton temple tu règnes sur Jérusalem ; Les rois t’apporteront des présents.

 

rois …  présents. Cette section de louange (vv. #Ps 68:28-35) oriente les regards vers le règne du Messie: Dieu sera alors l’objet des louanges universelles dans le temple de Jérusalem (cf. #Esa 2:2-4 ; #Esa 18: 7 ; #Esa 45:14 ; #Esa 60:3-7 ; #Ez 40:1-48:2 ; #Ag 2:7 ; #Za 2:11-13 ; #Za 6:15 ; #Za 8:21-22 ; #Za 14:16-19).

 

30  (68-31) Épouvante l’animal des roseaux, La troupe des taureaux avec les veaux des peuples, Qui se prosternent avec des pièces d’argent ! Disperse les peuples qui prennent plaisir à combattre !

 

pièces d’argent. Argent réservé au tribut et signifiant donc la soumission à Dieu.

 

31  (68-32) Des grands viennent de l’Égypte ; L’Éthiopie accourt, les mains tendues vers Dieu.

32 ¶  (68-33) Royaumes de la terre, chantez à Dieu, Célébrez le Seigneur ! — Pause.

33  (68-34) Chantez à celui qui s’avance dans les cieux, les cieux éternels ! Voici, il fait entendre sa voix, sa voix puissante.

34  (68-35) Rendez gloire à Dieu ! Sa majesté est sur Israël, et sa force dans les cieux.

35  (68-36) De ton sanctuaire, ô Dieu ! tu es redoutable. Le Dieu d’Israël donne à son peuple la force et la puissance. Béni soit Dieu !

 

PSALMS 68 : 1 to 35 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (68-1) To the chief singer. From David. Psalm. Canticle. (68-2) God arose, his enemies dispersed, and his adversaries fled before his face.

 

68: 1-36

Psalm characterized by exuberance and including prayer, praise, thanksgiving, historical reminders and imprecations. He expresses the pride of belonging to the Lord, the God who takes care of his people and reigns supreme over the whole universe. This psalm was probably composed to echo the jubilation felt by David following the return of the ark of the covenant to Jerusalem (cf. # 2S 6: 12-15).

I. Concert of Praise (68: 2-7)

II. Reflection on God's Faithfulness (68: 8-19)

III. Acclamation of the majesty of God (68: 20-32)

IV. Invitation to praise (68: 33-36)

God rises. The first v. Of this psalm is similar to #No 10:35. These were perhaps the words that had predicted the displacement of the ark of the covenant to Jerusalem (see vv. 68: 25-28, also # 2S 6: 12-15).

 

2 (68-3) As the smoke is dissipated, you dispel it; As the wax melts in the fire, the wicked disappear before God.

3 (68-4) But the righteous rejoice, they triumph before God, and have joy.

4 (68-5) Sing to God, celebrate His name! Fight the way to the one who walks across the plains! The LORD is his name: rejoice before him!

 

The Lord. The Hebrew carries an abbreviated form of Yahweh (cf. Ps 68:16; #Ex 3:15). He is also called in this Psalm, God (Elohim, v.2), Lord (Adonai, 12), Almighty (v. #Ps 68:15), the Eternal God (v. #Ps 68 : 19), the Lord, the Lord (v. #Ps 68:21) and king (v. #Ps 68:25).

 

5 (68-6) The father of the orphans, the defender of the widows, is God in his holy dwelling.

6 (68-7) God gives a family to those who are abandoned, He delivers the captives and makes them happy; The rebels alone live in arid places.

 

A family to those who were abandoned. God takes care of those who have lost their families, especially orphans and widows (see #Es 68: 6, cf. #Ex 22: 22-24, #Ps 10:14; #Ja 1:27).

Delivers the captives. Evokes God's deliverance from prisoners of war.

 

7 ¶ (68-8) O God! When you went out at the head of your people, When you were walking in the desert, - Pause.

8 (68-9) The earth trembled; the heavens melted before God, and Sinai shook before God, the God of Israel.

9 (68-10) Thou hast caused a beneficent rain to fall, O God! You strengthened your exhausted heritage.

 

Fortify thy inheritance. God sustains the people with whom he made an alliance.

 

10 (68-11) Thy people dwell in the land, O God, by thy lovingkindness. You had prepared for the unfortunate.

11 (68-12) The Lord says a word, and the messengers of good news are a great army:

12 (68-13) The kings of the armies flee, flee, And the one who stays at home shares the booty.

13 While you lie in the midst of the stables, the wings of the dove are covered with silver, and its plumage is of a golden yellow. -

14 (68-15) When the Almighty dispersed the kings in the land, the earth became white as the snow of Zalmon.

 

Snow of Tsalmon. Tsalmon means "black" or "dark". The image of "snow" contrasts and evokes the corpses and bones scattered over the mountains.

 

15 ¶ (68-16) Mountains of God, mountains of Bashan, Mountains with many peaks, mountains of Bashan,

 

Mountains of Basan. A region beyond the Jordan to the east, here personified and described as jealous of Mount Zion (cf. Ps 68:17), the place of residence chosen for the particular presence of God Cf. Jer 22: 20-21).

 

16 (68-17) Why, many mountains, do you have envy Against the mountain that God willed for his residence? Nevertheless, the Lord will make his abode in perpetuity.

17 (68-18) The chariots of the LORD are numbered by twenty thousand, by thousands and by thousands; The Lord is in their midst, Sinai is in the sanctuary.

 

The Sinai is in the sanctuary. Or "as in Sinai, in the sanctuary." God had accompanied the armies in the same way that he was on Mount Sinai during the giving of the law to Moses (cf. Ex. 19).

 

18 (68-19) You have ascended into the heights, and have taken captives; The rebels will also dwell near the Eternal God.

 

Mounted on the height. Paul quotes this text in #Ep 4: 8 applying it to the triumphant ascent of Christ to heaven.

 

19 (68-20) Blessed be the Lord every day! When we are overwhelmed, God frees us. - Pause.

20 (68-21) God is for us the God of deliverance, and the Lord, the Lord, can guarantee us from death.

21 (68-22) Yes, God will break the heads of his enemies, the top of the head of those who live in sin.

22 ¶ (68-23) And the Lord said, I will bring them back from Bashan, and bring them from the bottom of the sea,

Bashan ... let the enemies try to escape through the land (Bashan) or by the sea, God would force them to return for them to be destroyed by his people (cf. Am 9: 2-4).

 

23 (68-24) That thou mayest thy foot in blood, and that the tongue of thy dogs may have its share of the enemies.

24 (68-25) They see your progress, O God! The march of my God, of my king, into the sanctuary.

 

Walking ... sanctuary. Description of the feast organized on the return of the ark, the symbol of the divine presence, on the mountain of Sion (cf # 1Ch 15: 16-28).

 

25 (68-26) At the head are the singers, then those who play instruments, In the midst of young girls beating the tambourine.

26 (68-27) Bless God in the congregations, Bless the Lord, descendants of Israel!

27 (68-28) There are Benjamin, the younger, who dominates over them, the chiefs of Judah and their company, the chiefs of Zebulun, and the chiefs of Naphtali.

 

Benjamin ... Nephthali. Tribes representing Israel as a whole, two in the south (Benjamin and Judah) and two in the north (Zabulon and Naphtali).

 

28 (68-29) Your God commands you to be powerful; Give us, O God, what you have done for us!

29 (68-30) Of your temple you reign over Jerusalem; Kings will bring presents to you.

 

Kings ... present. This section of praise (verses 68: 28-35) directs the eyes to the reign of the Messiah: God will then be the object of universal praise in the temple of Jerusalem (cf. #Esa 2: 2-4; Esa 18: 7, #Esa 45:14, #Esa 60: 3-7, #Ez 40: 1-48: 2, #Ag 2: 7, #Za 2: 11-13, #Za 6:15; Ze 8: 21-22; Zion 14: 16-19).

 

30 (68-31) Terrifying the animal of the reeds, The troop of bulls with the calves of the people, Who prostrate themselves with silver coins! Disperse the people who take pleasure in fighting!

 

silver coins. Money reserved for tribute and therefore signifying submission to God.

 

31 (68-32) Great men come from Egypt; Ethiopia rushes, with outstretched hands to God.

32 ¶ (68-33) Kingdoms of the earth, sing to God, Celebrate the Lord! - Pause.

33 (68-34) Sing to him who walks in the heavens, the eternal heavens! Behold, he makes his voice heard, his voice strong.

34 (68-35) Give glory to God! His majesty is over Israel, and his strength is in heaven.

35 (68-36) Of your sanctuary, O God! You are formidable. The God of Israel gives his people strength and power. Blessed be God!

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